پرورش کامپیوتر سلولی زنده بالاخره بودجه دریافت کرد

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

حالا دیگر پرورش مغز هر چند کامپیوتری در پتری دیش مثل پرورش بقیه‌ی اندام‌ها ممکن است!

مغزی داخل بشقاب

آیا در آینده کامپیوترها مثل نمونه‌های امروزی‌شان در کارخانه ساخته خواهند شد یا همچون سلول‌های کشت‌شده در آزمایشگاه پرورش خواهند یافت؟

این سوالی است که تیمی متشکل از زیست‌شناسان و مهندسین کامپیوتر مطرح کرده‌اند، تیمی که در این هفته کمک‌هزینه‌ی 500000 دلاری از موسسه‌ی ملی علم (National Science Foundation) دریافت کردند. این پژوهشگران چه نقشه‌ای در سر دارند؟ طراحی کامپیوتری از جنس سلول‌های زنده و برنامه‌ریزی آن برای انجام عملیات محاسباتی.

شبکهی عصبی

جزئیات زیادی از پروژه‌ی درپیش‌رو در دسترس نیست. از برندگان کمک‌هزینه نقل است که می‌خواهند از سلول‌های زنده (به نوعش اشاره‌ای نکرده‌اند) برای ساختن شبکه‌ی عصبی استفاده کنند. می‌گویند که برای رسیدن به این هدف از اپتوژنتیک استفاده خواهند کرد. اپتوژنتیک تکنیکی بیولوژیکی برای کنترل سلول‌ها از طریق نور و تعلیم سیستم برای شناسایی ارقام دست‌نویس است. نقل است که این پروژه‌ی هایبرید به درک بهتر کامپیوترها و مغزهای ارگانیک منجر خواهد شد. در این مقطع آینده‌ی این پژوهش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یوگنی بِردیچِوسکی (Yevgeny Berdichevsky)، استاد مهندسی بیولوژیک در دانشگاه لِهای (Lehigh)، در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: «امیدواریم دانشمندان عصب‌شناس بتوانند از این فناوری به‌عنوان بستری برای مطالعه‌ی مغز انسان استفاده کنند.»

دهانی ندارم و باید جیغ بکشم

وقتی دانشمندان فعال در دانشگاه پنسلوانیا گلبول‌های بافت مغز را که در آزمایشگاه پرورش یافته بودند معرفی کردند، یافته‌هایشان از جانب برخی از افراد اخلاق‌گرا با مخالفت مواجه شد، چون این افراد نگران بودند «مینی‌مغز‌ها» همچنان که پیچیده‌تر می‌شوند، از امکان تجربه‌ی هوشمند بودن برخوردار خواهند شد. معلوم نیست که آیا این پروژه نیز چنین اعتراض‌هایی را برخواهد انگیخت یا نه.

ولی این پروژه تصویر بسیار متفاوتی از آینده‌ی فناوری رایانشی ارائه می‌دهد: تصویری که در آن ساختمان‌ها و کامپیوترها و هر چیز دیگری را می‌توان چون گل، با دانه کاشتن پرورش داد.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم