در این شمارهی سفید به مفهوم جدید جنگ و اسلحه پرداخته شده. مفهومی پیچیده در زمانهای که سلاح از حالت رایج شمشیر و تفنگ و توپخانه تغییر یافته است.
در «ارتش اشباح» یادداشتهایی دربارهی مسالهی جغرافیای جنگ و مفهوم مدرن اشغال، مسالهی گزارش جنگ، پهبادها، سایبورگها و تسلیحات روباتیک مدرن میخوانیم. این شماره از جغرافیای فلسطین و پاکستان و عراق عبور میکند و از هیروشیما و توکیو میگذرد و به شهرهایی تخیلی میرسد. به باغهای بابل، به الپارمیتر و عدن.
به همین بهانه چند داستان علمیتخیلی فارسی برگزیدیم و در کنار داستانهایی از حسن بلاسم و جی.جی.بالارد قرار دادیم. از خلال این داستانها دربارهی مفهوم جدید جنگ گمانهزنی میشود.
میتوانید مقدمهی این شماره و یکی از یادداشتها را در اینجا (دربارهی گمانهزنی، دربارهی جنگ) و اینجا (کی سر عقلشون میاره؟) بخوانید.
آدرس کیوسکهایی که سفید دارند (فقط تهران)
خرید نسخهی الکترونیکی فیدببو (به زودی)
خرید نسخهی الکترونیکی جار (به زودی)
جهت مشاورهی خرید میتوانید با شمارهی ۶۶۹۷۰۲۷۰ (۰۲۱) تماس بگیرید.
در این شماره میخوانید:
داستان باغهای بابل اثر حسن بلاسم
داستان باغهای بابل در مجموعه عراق+۱۰۰ منتشر شده است. این مجموعه به همت بلاسم گردآوری شده و دربرگیرندهی آثار نویسندگان عراقیست که بعد از حملهی سال ۲۰۰۳ از عراق مهاجرت کردهاند. باغهای بابل در آیندهای نزدیک میگذرد که در آن نویسندهای با خلق «داستان-بازی» به عنوان یک فرم جدید قصهگویی، با نوعی واقعیت مجازی مرزهای واقعیت و داستان را محو میکند و فراتر میرود. اخیراً روزنامهی گاردین به حسن بلاسم لقب بزرگترین داستاننویس عرب زنده را داده. در سال ۲۰۱۴ کتاب مسیح عراقی او برندهی جایزهی مستقل داستان خارجی شد و مجموعهی نمایشگاه جسد او هم جایزهی English Pen را از آن خود کرد.
داستان گزارشی از سیارهی نامکشوف اثر جی.جی.بالارد
بالارد یکى از نامداران قصه پسامدرنیستى با دستمایهی تمهاى علمىتخیلى است که اکثر نوشتههایش بر این بستر حرکت میکنند. بالارد با روایتهاى آخرالزمانی خود از پدیدآورندگان موجنو در زمینه قصهنویسى و از چهرههاى شاخص پسامدرنیسم است و خواندن داستانهاى او تجربهی تازهاى است که شما را به دنیاى هراسها و کابوسها وارد میکند. در این داستان ماجرای مردم سیارهای را میخوانیم که تصمیم گرفتهاند به جای جهان واقعی در دنیایی مجازی زندگی کنند. در این دنیا هر کسی میتواند به شکلی که میخواهد در بیاید و هر آرزوی و هوسی که دارد را برآورده کند و به غریبترین رویاهای ممکن فرو برود.
مقاله نکروپالتیکس (سلطة الحیاة و الموت) اثر آشیل ایمممبه
آشیل ایمممبه فیلسوفی کامرونی است که آثارش در ایران کمتر شناخته شده. در این مقاله او با تعریف حاکمیت-قدرت آغاز میکند و از ظرفیت دیکتاتوری حرف میزند. که چگونه دیکتاتوری میتواند تعیین کند چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد. او از Biopower و از قدرت جهانی ترس، مفهوم امنیت، سیاست و خشونت علیه افراد و اجساد.
و البته یادداشتها و داستانهایی از تحریریهی سفید:
آرمان سلاحورزی، محمدرضا ایدرم، فرزین سوری، رضا پوردیان، محمد سوری ، فربد آذسن و ارس یزدانپناه.
-
با سلام ممنون از مطالب خوبتون