شرکت‌هایی که می‌خواهند پهپاد نظامی را هک کنند

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

پهپادها (Drones) دارند جاهایی می‌روند که نباید بروند، برای همین شرکت‌ها در حال طرح‌ریزی روش‌هایی برای راهیابی به نرم‌افزار پهپادها هستند تا آن‌ها را مجبور به فرود آمدن کنند.

پهپادها اکنون به تسلیحات جنگی تبدیل شده‌اند و این چیزی بود که می‌شد انتظارش را داشت. پهپادها برای رفتن به مکان‌هایی طراحی شده‌اند که برای انسان‌ها زیادی خطرناک هستند. همچنین از آن‌ها برای پرتاب بمب و نگهبانی از مکان‌های امنیتی استفاده می‌شود.

ولی جالب اینجاست که پهپادها خودشان دارند به زمینی تبدیل می‌شوند که مبارزه روی آن اتفاق می‌افتد. در مقاله‌ای که اخیراً در سایبراسکوپ(CyberScoop) منتشر شده، آمده است که با پیشرفته شدن و پیچیده‌تر شدن پهپادها و وظایفی که می‌تواند انجام دهند، شرکت‌های بیشتری قصد هک کردن و خارج کردنشان را از آسمان در سر می‌پرورانند.

پهپادها از لحاظ امنیتی مثل کابوس می‌مانند. پهپادها، که به تجهیزات الکترونیکی حساس مجهزند، می‌توانند در مکان‌هایی تردد کنند که تجهیزات بزرگ‌تر قادر به وارد شدن بهشان نیستند، حداقل نه به صورت مخفیانه. پهپادهای مجهز به دوربین می‌توانند بر فراز زندان‌ها، حریم شخصی خانه‌ها، مناطق جنگی یا کارخانه‌هایی که در خفا کارشان را انجام می‌دهند، پرواز کنند و از آن مکان عکس‌هایی بگیرند که شاید صاحب ملک مایل به گرفته شدنشان نباشد. برخی از پهپادها می‌توانند پشت دیوارها را هم ببینند و طرحی از کف زمین آنجا و چینش روی آن را با وضوح بالا در حافظه‌یشان ذخیره کنند. چنین اطلاعاتی می‌توانند برای افراد و تشکیلات مختلف بسیار مفید واقع شوند؛ مثلاً برای کشورهایی که مشغول جاسوسی متقابل هستند، برای خبرنگارانی که می‌خواهند روش تولید محصول در یک کارخانه را که به محیط زیست آسیب می‌زند فاش‌سازی کنند و البته برای تروریست‌هایی که می‌خواهند پیش از حمله به یک مکان آنجا را شناسایی کنند.

نیمو شکدی(Nimo Shkedy)، مدیر عامل اجرایی آپولوشیلد(ApolloShield)، شرکتی که کارش طراحی و ساخت سیستم‌های دفع پهپاد است، در مصاحبه با سایبراسکوپ گفت: «پهپادها برای مکان‌های امنیتی مشکل‌سازند و روز به روز مشکل‌سازتر می‌شوند. ممکن است این مشکل‌ساز بودن از بی‌مبالاتی افراد ناشی شود یا نقشه‌های خرابکارانه‌ی افراد بدطینت، مثلاً عکس گرفتن از چیزهایی که نباید ازشان عکس گرفت یا انجام عملیاتی که جان افرادی را که روی زمین راه می‌روند تهدید می‌کند.»

خطر پهپادها فقط به فاش‌سازی اطلاعات محرمانه محدود نمی‌شود؛ از خود پهپادها هم می‌توان به‌عنوان سلاح استفاده کرد. شکدی اضافه کرد: «در مکان‌هایی همچون استادیوم‌ها یا تصفیه‌گاه‌های نفت، برخورد پهپاد به جایی یا چیزی ممکن است نتیجه‌ای مرگبار به دنبال داشته باشد.»

طبیعتاً مردم به فکر پیدا کردن راه‌های امن و خلاقانه‌ای برای خلاص شدن از شر این گجت‌های مزاحم‌اند. ساده‌ترین راه شلیک کردن بهشان در آسمان است(یا تعلیم دادن پرنده‌ای شکاری برای خفت کردنشان)، ولی سر قانونی بودن یا نبودن این کار، همچنان بین قانون‌گذاران بحث وجود دارد. تازه شلیک کردن به پهپادها ممکن است به وارد شدن آسیب ناخواسته به دارایی خودتان منجر شود.

هک کردن دیجیتالی پهپادها –بله، هک کردنشان– شاید شیک‌ترین راه حل موجود باشد. پهپادها شاید قدرت مانور بالایی داشته باشند، ولی تجربه ثابت کرده در برابر حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیرند. ظاهراً مهندسین به هنگام طراحی پهپادها زیاد در بند این نیستند که آن‌ها را در برابر هک کردن محافظ کنند، خصوصاً با توجه به این‌که تهمیدات دفاعی در برابر هک داخل گجت‌های دیگری چون کامپیوترها یا گوشی‌های همراه جاسازی شده است.

رابرت نیکل(Robert Nickel)، پژوهشگری از شرکت لوک‌اوت(Lookout) که در حوزه‌ی امنیت گوشی فعالیت می‌کند، به سایبراسکوپ گفت: «اصلاً چیزی به نام امنیت پهپاد وجود ندارد. کسی در این حوزه فعالیت نمی‌کند. کسی راجع‌به آن فکر نمی‌کند.»

شرکت‌هایی که تمرکزشان از کار انداختن پهپادها از راه هک کردنشان است، روز به روز بیشتر می‌شوند و آپولوشیلد صرفاً یکی از این شرکت‌‌هاست. طبق گفته‌ی سخنگویان شرکت، فناوری سایبرباکس(CyberBox) که تدارک دیده‌اند، از «قابلیتی جادویی» برای تشخیص دادن و تحت کنترل گرفتن پهپادهای غیرمجازی که به هر دلیلی بر فراز حریم شخصی مردم به پرواز درآمده‌اند، برخوردارند. این فناوری با استفاده از تکنیک اخلال در فرکانس و حملات محروم‌سازی از سرویس(Denial of Service attack) پهپادها را مجبور می‌کند روی زمین فرود بیایند.

ولی آپولوشیلد در این زمینه تنها نیست. دو شرکت اسرائیلی به نام‌های البیت سیستمز(Elbit Systems) و صنایع هوافضای اسرائیل(Israel Aerospace Industries) نیز وارد میدان رقابت شده‌اند. البیت سیستمز پس از سال‌های متمادی هک کردن مخالفان سیاسی آفریقایی، یک محصول دفع پهپاد به نام ری‌درون(ReDrone) را ساخت که تخصصش هک کردن پهپادها و منحرف کردنشان از مسیر بود. صنایع هوافضای اسرائیل سیستم تشخیص و اختلال پهپاد به نام درون‌گارد(DroneGuard) را طراحی کرد که از سال 2016 وارد بازار شده است.

سِلِکس(Selex)، شرکتی الکترونیکی در ایتالیا، سیستم هک دروید دیگری تدارک دیده که برای کار در محیط‌های شهری و بسته بهینه‌سازی شده است. سیستم دفع پهپاد فالکون شیلد(Falcon Shield Counter UAV System) کارش مهارسازی پهپادها از طریق ایجاد اخلال با فرکانس‌های رادیویی یا تحت کنترل گرفتن پهپاد است.

البته اگر خودتان هکر باشید، شاید به هیچ‌کدام از این محصولات نیازی نداشته باشید. ولی تعدادی از متخصصین پیش‌بینی می‌کنند ابزار دفع پهپاد طی چند سال آینده بسیار محبوب خواهند شد و در سال 2024 بازاری چند میلیارد دلاری ایجاد خواهند کرد.

در حال حاضر، این شرکت‌ها خدماتشان را در راستای هک کردن پهپادها به سازمان‌هایی تبلیغ می‌کنند که می‌خواهند بخشی از تشکیلاتشان مخفی بماند. ولی بعید نیست که افرادی که صاحب ملک‌های شخصی هستند نیز به این فناوری علاقه نشان دهند. همچنان که پهپادهای بیشتری در آسمان به پرواز درمی‌آیند و جلوگیری از گسترششان از کنترل اولیای امور خارج است، شاید صاحب‌خانه‌ها بخواهند این گجت‌های مزاحم را از آسمان بالای سرشان و حیاط جلوی درشان دور نگه دارند و برای رسیدن به این هدف به چنین ابزاری نیاز پیدا خواهند کرد.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • شومنامه‌ی تبر نقره‌ای

    نویسنده: بهزاد قدیمی