نگاهی به دنیای استخراج بیت‌کوین در چین

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

چین یکی از بازارهای اصلی تبادل ارز و میزبان بزرگ‌ترین «معادن استخراج» بیت‌کوین در دنیاست

عکس بالا مربوط به کارگریست که مشغول سرهم کردن برد محاسبه (Calculation Board) در معدن بیت‌کوین واقع در استان سشوآن چین است. سشوآن اکنون به‌عنوان پایتخت استخراج بیت‌کوین شناخته می‌شود. انرژی آبی فراوان در این استان، نیروی برق موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین را تامین می‌کند.

بیت‌کوین ارزی مجازی است که ساتوشی ناکاموتوی (Satoshi Nakamoto) مرموز و ناشناس آن را پایه نهاده است. بیت‌کوین سیستم تبادل ارز انقلابی است که مستقل از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها کار می‌کند.

در چین، کره‌ی جنوبی  و ژاپن، بیت‌کوین به سیستمی پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری دارایی و پرداخت پول تبدیل شده است. در ماه ژانویه ارزش یک بیت‌کوین به بیش از 12000 دلار رسید.

چین یکی از بازارهای اصلی تبادل بیت‌کوین است، ولی جایگاه آن از لحاظ قانونی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بستگی به نظر قاضی و مقامات مربوطه ممکن است حکم صادرشده راجع‌به آن تغییر کند.

چین میزبان چندتا از بزرگ‌ترین «معادن استخراج» (Mining pools) در دنیاست. در این معادن ابرکامپیوترهای خوشه‌ای بیت‌کوین‌های جدید می‌سازند و بقای سیستم را تضمین می‌کنند. برخی از این ابرکامپیوترها در مناطق روستایی، نزدیک به نیروگاه‌ها احداث شده‌اند.

یکی از این مناطق سشوآن است که بدون سر و صدای خاصی «پایتخت استخراج بیت‌کوین» لقب گرفته است.

کارآفرین‌های چینی به دلیل فراوانی انرژی آبی در این استان معادن استخراجشان را در آنجا بنا کرده‌اند. با توجه به این‌که کامپیوترهای مخصوص استخراج بیت‌کوین به انرژی زیادی احتیاج دارند، این تصمیم عاقلانه‌ای است.

معادن بیت‌کوین ساختمان‌هایی مجهز به تعداد بسیار زیادی ریزپردازنده هستند که درشان معدن‌چی‌ها مسائل پیچیده‌ی ریاضی را حل می‌کنند و در ازایش به‌عنوان پاداش ارز دیجیتالی دریافت می‌کنند.

این معادن اغلب در کنار نیروگاه‌های آبی در امتداد رودهای کوهستانی بنا شده‌اند. این نیروگاه‌ها اغلب انرژی بیشتری نسبت به آنچه می‌توانند به تورین‌های دولتی بفروشند تولید می‌کنند و برخی از مالکین نیروگاه‌ها پی برده‌اند که می‌توانند تولید مازادشان را به معادن بیت‌کوین بفروشند یا معادن خودشان را تاسیس کنند.

این صنعت از لحاظ قانونی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و خارج از نظام اقتصادی استاندارد چین فعالیت می‌کند.

معدن‌چی‌های اشاره‌شده در این گزارش که نگران توجه ناخواسته از جانب دولت بودند، نام کامل یا محل کارشان را فاش نکردند. این معدن‌چی‌ها در معدن‌ها زندگی می‌کنند. این معدن‌ها آنقدر دورافتاده‌اند که نزدیک‌ترین ایستگاه حمل‌ونقل عمومی بهشان در نزدیک‌ترین شهر 30 کیلومتر فاصله دارد. کارگران هر هفته یک بار برای رفتن به آنجا پول می‌پردازند.

سان، معدن‌چی بیت‌کوین می‌گوید: «خوبی‌اش اینجاست که این دور و بر جایی برای پول خرج کردن وجود ندارد. برای همین می‌توانیم کل حقوقمان را پس‌انداز کنیم.»

لیوی 29 ساله، صاحب معدن بیت‌کوین جلوی دیوار فن‌های خنک‌کننده‌ی معدنش ایستاده است. او در اینجا دستگاه‌های استخراج را برای کسانی که نمی‌خواهند به مناطق روستایی سیشوآن نقل‌مکان کنند، راه‌اندازی و اداره می‌کند.

بیت‌کوین

کون (Kun)، مدیر تبتی معدن بیت‌کوین بین ردیف‌های دستگاه‌های استخراج قدم می‌زند. کون یکی از مدیران و سرمایه‌گذاران معدن است. او از طریق یکی از دوستانش با بیت‌کوین آشنا شد و در سال 2015 روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

لیو، معدن‌چی بیت‌کوین (سمت چپ) با مشتریان ملاقات می‌کند. او در سال 2015 از استان هِنان به استان سیشوآن نقل‌مکان کرد، چون نیروی برق آنجا ارزان‌تر بود. اکنون او مدیریت 7000 دستگاه استخراج را بر عهده دارد. مشتریان او با استفاده از اپ‌‌های مربوطه و گوشی‌های همراه می‌توانند از راه دور بر عملکرد دستگاه‌ها و اندوخته‌ی بیت‌کوینشان نظارت کنند.

جعبه‌های مخصوص بسته‌بندی دستگاه‌های استخراج در خوابگاه کارگران در یک معدن بیت‌کوین روی هم تلمبار شده‌اند. کون، مدیر معدن، در ماه می یک دستگاه استخراج جدید به نام AntMiner (490 دلار) خرید. 550 دستگاه استخراج که 24 ساعته مشغول کار باشد، می‌توانند روزانه 2.5 بیت‌کوین استخراج کنند که ارزش آن تقریباً 6400 دلار است.

بیت‌کوین

یکی از معدن‌چی‌های بیت‌کوین در معدن بیت‌کوین در حال استراحت است. سان، معدن‌چی بیت‌کوین می‌گوید: «خوبی‌اش اینجاست که این دور و بر جایی برای پول خرج کردن وجود ندارد. برای همین می‌توانیم کل حقوقمان را پس‌انداز کنیم.»

بیت‌کوین

یک معدن بیت‌کوین در کنار نیروگاه آبی در انگاوا (آبا) تبتی و اداره‌ی ریاست مستقل کیانگ در استان سشوآن. تقریباً ۶۰ الی ۷۰ درصد هزینه‌ی استخراج بیت‌کوین صرف تامین نیروی برق می‌شود.

بیت کوین

بزهای دهکده‌ی مجاور جلوی پنکه‌های خنک‌کننده‌ی یک معدن بیت‌کوین جمع شده‌اند. چین یکی از بازارهای اصلی تبادل بیت‌کوین است، ولی جایگاه آن از لحاظ قانونی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بستگی به نظر قاضی و مقامات مربوطه ممکن است حکم صادرشده راجع‌به آن تغییر کند. چین میزبان چندتا از بزرگ‌ترین معادن استخراج در دنیاست. در این معادن ابرکامپیوترهای خوشه‌ای بیت‌کوین‌های جدید می‌سازند و بقای سیستم را تضمین می‌کنند.

بیت‌کوین

کارگری در یکی از نیروگاه‌های آبی نامشخص مشغول بررسی کردن ژنراتورهای برق است.

بیت‌کوین

کارگران مشغول کار بر روی خط مونتاز (Assembly Line) دستگاه استخراج Antiminer S9 در پایگاه تولید بیت‌مین (Bitmain) واقع در شنژن چین هستند.

بیت‌کوین

کارگری مشغول چسباندن برچسب روی دستگاه‌های استخراج AntMiner S9 است. در حال حاضر AntMiner S9 کارآمدترین دستگاه استخراج موجود در بازار است و شرکتی چینی به نام بیت‌مین آن را تولید می‌کند. در حال حاضر قیمت آن ۱۱۱۳ دلار است. با توجه به قیمت بالای بیت‌کوین، مدت زیادی می‌شود که موجودی دستگاه در انبارها تمام شده است.

بیت‌کوین

کارگران مشغول کار در دفتر BTCChina در محله‌ی تجاری شانگهای هستند. BTCC در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تبادل بیت‌کوین در چین به شمار می‌آید. طبق گفته‌ی بابی لی (Bobby Lee) مدیرعامل اجرایی آن، بی‌ثباتی بازار بیت‌کوین به مردم چین حس «قمار آنلاین» می‌دهد. همچنین به خاطر محدودیت‌هایی که دولت چین روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اعمال کرده است، مردم از ایجاد راه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری پولشان استقبال می‌کنند.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن