چین برای شنود هرچه بهتر شهروندانش پرندگان جاسوس را گسیل می‌دهد

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

چین یک قدم دیگر به تحقق رویای پارانویای جورج اورول نزدیک‌تر می‌شود.

چندی پیش خبری پخش شد در مورد این که چطور چین در حال طرح‌ریزی یک برنامه‌ی جامع شهروندی ۱۹۸۴ است. به این ترتیب که هر شهروند میزانی امتیاز شهروندی دارد (مثلاً ۱۰۰۰) که رفتارهای اشتباه (از نظر آتوریته) مثل سیگار کشیدن و عبور نابه‌جا از خیابان و امثالهم از آن کم می‌کند. عوضش رفتارهای شهروندی پسندیده مثل نجات یک شهروند در خطر، نمره را اضافه می‌کند.

این سیستم به ترتیبی طرح‌ریزی شده که برای شهروندان مومن‌تر به نظام حاکم، جوایزی در نظر می‌گیرد و شهروندان خاطی را به روش‌های مختلف تنبیه می‌کند. مثلاً اگر نمره‌ی شما از حدی پایین‌تر باشد، نمی‌توانید از اینترنت استفاده کنید، نمی‌توانید از وسایل نقلیه‌ی شهری بهره ببرید، خود یا فرزندانتان از تحصیل در مدارس خوب محروم هستند. شهروندان خوب در عوضش توی لیست شهروندان خوب قرار می‌گیرند و می‌توانند همسر «خوب» دلخواهشان را از همان لیست پیدا کنند تا «ژن برتر» ادامه پیدا کند و خدایی ناکرده به ژن‌های کر و کثیف شهروندان بد آلوده نشود، برای سوخت و انرژی شامل تخفیف دولتی هستند، و خلاصه یک طبقه‌ی برتر و نژاد برتر تشکیل می‌دهند که از نظر سوسیواکونومیکال سوار باقی طبقات هستند. می‌دانم این‌ها اگر برای بقیه خبر است برای ما خاطره است ولی همچنان تصور تبدیل شدن پرجمعیت‌ترین کشور جهان به نمونه‌ی زنده‌ی مزرعه‌ی حیوانات/دنیای شگفت‌انگیز نو/ارباب برج بلند، ترسناک است.

حالا موضوع این است که برای کنترل این سیستم مشخصاً باید دست‌به‌دامان سیستم واپایش (Surveillance) و پایش (Monitor) همه‌جانبه شد. تصور کنید قرار است یک میلیارد و خرده‌ای آدم را پایش کنید. راه حل چیست؟

جدای از سیستم پایش پیشرفته که به دوربین‌های جهان‌بین بالای دکل‌ها هم ختم نمی‌شود و احتمالاً ایده این است که هر شهروند یک پلیس‌اندرونی، droneها یا به قول خودمان پهپادها و ربات‌های حیوان‌مانند، به عنوان راه‌حل‌های اجرایی در نظر گرفته شده‌اند. از جمله پروژه‌هایی که از سمت دولت چین مورد حمایت گسترده قرار گرفته، پروژه‌ی تولید پرنده‌پهپادهای جاسوس است. پروژه‌ای که به قول مهندسش:

… هنوز در مراحل اولیه است … مطمئنیم که در سطوح بالا و در آینده پتانسیل خیلی خوبی دارد. برتری‌هایی دارد که آن را برای استفاده‌ی گسترده در بخش نظامی و اجتماعی مناسب می‌کند.

البته همین الان هم چین لیست سیاهی دارد که شهروندان را براساسش تنبیه می‌کند. لیستی که تویش اسم آدم‌ها و شماره‌ی شهروندی نصفه‌نیمه‌ی‌شان قرار گرفته. مثلاً یکی از فعالان حقوق بشر چینی (که دیگر احتمالاً بدبخت‌ترین گونه‌ی بشر هستند) که اسمش در این لیست بود، نمی‌توانست بلیط هواپیما تهیه کند چون لیست سیاه شهروندی شوخی‌بردار نیست.

استفاده از الگوهای رفتاری حیوانی در تولید پهپادها در چین مسبوق به سابقه است. در بخش نظامی، چین پهپادهایی با الگوی شکار کوسه طراحی کرده که به اهداف خود نزدیک شده و آن‌ها را دور زده و مورد حمله قرار می‌دهند.

در حال حاضر دانشمندان در حال شکست کد رفتارشناختی حیوانات هستند تا بتوانند این کد را در رفتار پهپادها برنامه‌ریزی کنند. بدین ترتیب عجیب نخواهد بود که پهپادهایی در حال مهاجرت از نیم‌کره‌ی شمالی به جنوبی ببینیم، یا پهپاد‌هایی که با پیروی از الگوهای طبیعی، کم‌کم در چشم‌انداز طبیعی پخش می‌شوند و حلقه‌ی جهان فلزی واپایش را کامل می‌کنند.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید