آیا حرکت آریا در دی‌اند‌دی (D&D) ممکن بود؟

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

این مطلب ممکن است توضیح عقلی اتفاقات قسمت سوم فصل آخر باشد. ممکن است بهانه‌ای باشد برای آشنا شدن با دی‌اند‌دی یا اصلا شاید ما خواسته باشیم نشان بدهیم چقدر اتفاقی که در آن سکانس برای آریا افتاد مسخره بود. خودتان بخوانید و نظرتان را بگویید.

اگر آریا استارک یک کاراکتر  دی‌انددی  بود باید چه مقام شبروی (Rogue) می‌داشت؟

الان این قضیه از همه چیز بیشتر مهم است: اگر آریا استارک یکی از شخصیت‌های سیاه‌چال‌ها و اژدهایان1 (دی‌اند‌دی خودمان) می‌بود، مقامش باید چند می‌شد؟ به عبارت بهتر، برای اینکه این عملیات قهرمانانه را انجام دهد می‌بایستی چقدر تجربه (XP) کسب کرده باشد؟ این البته مساله‌ی غامضی است، اما در این نوشته با همدیگر سعی می‌کنیم که حلش کنیم باشد تا همگی خیالمان راحت بشود. با من در این ورزش فکری همراه باشید، که مطمئنم همان‌طور که خواهید دید، کاملا دقیق، بدون خطا‌های منطقی، قطعی و معتبر است.

هشدار: متن زیر شامل اسپویلرهایی از فصل 8 قسمت 3 سریال بازی تاج و تخت است.

قوانینی که بر اساسش محاسبات را انجام می‌دهیم همان قوانین نسخه‌ی پنجم بازی است؛ احتمالا جرج آر.آر. مارتین هنوز از قوانین نسخه‌ی اول استفاده می‌کند، اما فکر نمی‌کنم که عوامل سریال این کار را انجام دهند.

خب، اولین معما پادشاه شب (Night King) است، که با هیچ یک از الگو‌های آشنا هماهنگی ندارد. نزدیک‌ترین مطابقت می‌تواند شهسوار مرگ (Death Knight) باشد، یک غول مقام ۱۷ متوسط، یک هیولای نامُرده (Undead) با ۲۰ زره(AC)    و ۱۸۰ تا جان (HP). در حالی که شوالیه مرگ نسبت به پادشاهِ شب از گستره‌ی بیشتری از جادو‌ها و توانایی‌های شبه‌طلسم برخوردار است، اما منطقی است اگر به‌جای آن‌ها توانایی قدرتمند پادشاهِ شب در زنده‌کردن مردگان اطراف (بگوییم در شعاع ۶۰ متری) را در نظر بگیریم، که کاربرد بسیار موثری دارد. فکر می‌کنم این را هم می‌توانیم در نظر بگیریم که پادشاهِ شب مقدار قابل‌توجهی سخت‌جان (Damage Resistance) است که بعدا بیشتر درباره‌اش بحث می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی پایان سریال بازی تاج و تخت – به نامه‌ی قدیمی مارتین نگاهی بیندازیم

حالا، جوانیِ آریا خیلی واضح در تضاد با تجربه بالاست، اما برای تخمین درست مقام آریا باید از جلو به عقب محاسبه کنیم. مقدار جانی که آریا داشت در مقابل پادشاه شب پشیزی نمی‌ارزد، فقط یک چیز را باید در نظر گرفت: پادشاهِ شب بلافاصله بعد از اولین حمله‌ی ناموفق آریا، یک تاس موفق ریخته و ضربه‌اش به آریا نشسته است. از طرفی می‌دانیم که آریا بعد از این ضربه زنده ماند. این قضیه چیز‌هایی درباره‌ی مقدار جانی که آریا دارد روشن می‌کند. باید فرض بگیریم که پادشاِه شب نتوانسته حمله عادی خود با شمشیر بلند را عملی کند (که آسیب ضربه‌اش معادل است با ریختن ۱ تاس ۸ وجهی به اضافه‌ی ۵ و باید به آن ۴ تاس ۸ وجهی بابت حمله‌ی مرگواره Necrotic Attack هم اضافه شود). با این وجود تاسش در حمله‌ با دست خالی موفقیت‌آمیز آمده‌است. نتیجه می‌گیریم آسیب ضربه‌ی مرگ‌واره (۴ تاس ۸ وجهی) وقتی که گلوی آریا را گرفت همچنان برقرار است و به آریا وارد می‌شود. برای محاسبه، متوسط احتمالات آسیبی که ممکن است وارد شود را در نظر می‌گیرم که یعنی ۱۸. این هم واضح است که آریا نمی‌توانسته در آستانه‌ی مرگ وارد مبارزه شود.

اگر آریا استارک یک کاراکتر  دی‌انددی  بود باید چه مقام شبروی (Rogue) می‌داشت؟

زخم روی سرش که به چهارچوب در خورد (احتمالا تاس چالاکی‌اش برای اینکه جا خالی بدهد شکست خورده) ضربه‌‌ای درست و حسابی به آریا زده‌است؛ مثلا چیزی حدود ۲۰ تا. چندتا نامُرده هم به او حمله کردند که احتمالا مقداری هم از آنها ضربه خورده است. می‌توان گفت آریا در نهایت قبل از رسیدن به پادشاه شب حدود ۳۰ واحد ضربه خورده است، ۱۸ واحد هم ناشی از ضربه مرگوار پادشاهِ شب، روی هم می‌کند تقریبا ۵۰ تا. با اینکه مقدار حداکثر جان او می‌تواند متغیر باشد اما اگر جانش را میانگین ضربه‌ها + ۱ (که فکر می‌کنم عادلانه باشه) در نظر بگیریم، حداقل مقامی که آریا باید در آن قرار داشته باشد مقام ۸ با حداکثر جان ۵۱ است. این موضوع خیلی کل ماجرا را لب مرزی می‌کند ولی غیر‌ممکن نیست.

ولی چطور بهتر مطمئن شویم؟ معیار بهتر برای مقام شبروی (Rogue) آریا، مقدار ضربه‌ی حمله پنهانی (Stealth Attack) او است. برای محاسبه آن باید مقدار جان باقی‌مانده پادشاهِ شب را هنگام رویارویی با آریا محاسبه کنیم. حتی با فرض زره خیلی خفن پادشاهِ شب باز هم بعید است که او از جنگ هوایی با دنریس و جان و تازه بعدش حمله‌ی طولانی آتش اژدهای (Dragon Breath) پایدار بدون هیچ آسیبی بیرون آمده باشد. من آسیب نبرد هوایی را ۲۰ واحد و آسیب افتادن از ارتفاع را ۴۲ در نظر می‌گیرم (آنها ارتفاع زیادی داشتند – دور از ذهن نیست که بازی‌گردان (DM) برای محاسبه‌ آسیب وارده از ۱۲ تاس ۶ وجهی (آسیب ناشی از سقوط از ارتفاع ۳۶ متری) استفاده کرده باشد).

دروگون، اژدهایی که مرکب دنریس است، به وضوح از قوانین خانگی (قوانین غیر‌رسمی که بین بازیکنان گذاشته می‌شود) پیروی می‌کند، با این چند سال سن، سخت می‌شود تصور کرد که حتی بتواند فواصل اندکی طولانی را پرواز کند، پس فاصله‌ی کمتری را می‌تواند پرواز کند اگر سواری هم بر پشتش نشسته باشد. حالا قدری هم به بازی گردان آزادی عمل می‌دهیم تا قوانین خودش را اعمال کند و اینطور فرض می‌کنیم که سن دروگون در رده اژدهای قرمز بالغ قرار می‌گیرد (یعنی مسلح به آتش اژدهاست). با این فرض، آتش دروگون به‌طور میانگین ۶۳ واحد آسیب وارد می‌کند (۱۸ تاس ۶ وجهی از جنس آتش). پادشاه شب به احتمال زیاد می‌توانست یک تاس چالاکی بریزد تا از زیر آتش اژدها جاخالی بدهد ولی او خیلی شاخ‌تر از این حرف‌هاست و راست راست همان‌جا ایستاد و کل آتش اژدها را نوش جان کرد. تازه ته ماجرا دنریس در کمال ناامیدی فهمید که پادشاه شب واضحاً در برابر آتش مقاوم است (Fire Resistance) که باعث می‌شود فقط نصف آتش اژدها یعنی ۳۱ واحد (به پایین گرد می‌شود) آسیب بخورد.

تا اینجای کار پادشاه شب ۹۳ واحد آسیب خورده، پس او وقتی که با آریا روبه‌رو شد ۸۷ واحد جان باقی‌مانده داشت.
آریا یک خنجر از جنس فولاد والریایی دارد که همان طور که بار‌ها در سریال به آن اشاره شده یکی از نقاط ضعف وایت‌واکرها (شامل پادشاه شب) است. یعنی چه؟ یعنی اینکه ضربه‌ی خنجر آریا دو برابر اسب به وایت‌واکرها می‌زند! متاسفانه، در حالی که آریا ظاهرا (و تا حد زیادی معجزه‌آسا) توانست با حرکت پنهانی (Stealth Move) از بین همه‌ی وایت‌واکرهای جنگل خدایان گذر کرد اما تاس حرکت پنهانی‌اش در مواجهه با پادشاه شب موفق نیامد. به همین دلیل وقتی ضربه‌ی هلالیِ معمولی آریا اتفاق می‌افتد، پادشاه شب تمام ۲۰ امتیاز زره خودش را در اختیار دارد. آریا خوب تاس می‌آورد ولی نه آنقدر که همه‌ی20 امتیاز زره پادشاه شب را از بین ببرد (یادمان باشد آریا به‌خاطر زخم سری که برداشته بود گیج است).

در حالی که پادشاه شب نسبت به اولین ضربه آریا آگاه است، بازیکن آریا، بسیار خلاقانه حرکت حیله‌ی شبرو (Rogue Cunning Move) را به کار بست و بازی گردان را غافلگیر کرد. در این حیله، بازیکن یک نوبت اضافه می‌گیرد و می‌تواند شانس خود را برای تعویض اسلحه در دستش (Sleight of Hand) امتحان کند. این حرکت را می‌شود قانونی در نظر گرفت (یک جور استثنا نسبت به استفاده‌های معمول این قابلیت(جاخالی، فرار از درگیری، پنهان‌شدن) در نظر می‌گیریم). از آنجایی که این یک حرکت خلاقانه‌ای در ایفای نقش بازیکن است، بازی‌ گردان با این استثنا موافقت می‌کند. در یک لحظه‌ی پرهیجان، آریا یک تاس موفق می‌آورد خنجرش را به دست دیگرش می‌دهد. بنا به حکم بازی ‌گردان این تفکر سریع باعث غافلگیر شدنِ لحظه‌ایِ پادشاه شب می‌شود. خوشبختانه، آریا توانایی‌های فرقه‌ی شبروی آدمکش (Assassin Rogue) را سال‌ها قبل در تمرین‌هایش در براووس کسب کرده بود، پس هر حمله موفقیت‌آمیز او به صورت خودکار یک ضربه اساسی (Critical Strike) خواهد بود.

اگر بازی گردان را یک آدم مقید به قوانین بازی در نظر بگیریم، جایزه‌ای به حرکت هوشمندانه آریا نمی‌دهد؛ در این حالت، باید فرض کنیم که آریا برای ضربه‌ی اساسی در حمله‌ دومش یک تاسِ ۲۰ عادی آورده (یعنی در ریختن تاس ۲۰ وجهی ۲۰ آورده که خیلی شانس بالایی می‌خواهد). به علاوه، آریا (و به تبع آن حمله پنهانی‌اش) یک امتیاز می‌گیرند؛ چون حداقل یکی از یاران آریا (برن) در کنار پادشاه شب درست در مقابل آریا قرار دارد. به هرحال، با توجه به آنچه توی سریال دیدیم خیلی سخت است که آن ضربه را ضربه اساسی در نظر نگیریم.

پس، دومین ضربه آریا به هدف برخورد می‌کند و بسیار سنگین هم برخورد می‌کند. ولی یادمان باشد که پادشاه شب هنوز ۸۷ واحد جان دارد. ۸۷ واحد برای یک یک ضربه‌ی خنجر هر جور که حساب کنیم خیلی زیاد است.

ضربه‌ی خنجر معادل یک تاس ۴ وجهی است و آریا می‌بایست خیلی خِرفت باشد که از ویژگی ظرافت خنجرش استفاده نکند. این ویژگی که به آریا اجازه می‌دهد هنگام ضربه‌ زدن به جای قدرتش، از چابکی‌اش استفاده کند. من به شما می‌گویم که چالاکی آریا عدد تکان دهنده‌ی ۱۸ است (مگر شما سریال را ندیده‌اید؟) پس حمله‌اش ۴ واحد بیشتر ضربه می‌زند. تا اینجا یک تاس ۴ وجهی به اضافه‌ی ۴ تا ضربه‌ی ناشی از چالاکی خیره‌کننده‌اش به طور میانگین ۶ واحد آسیب می‌زند اگر هیچ عامل دیگری نباشد.

خوشبختانه برای آریا (و وستروس) عوامل دیگری هم در کار هستند. ضربه اساسی مقدار آسیبِ خنجر را (ولی نه آسیبِ ناشی از چالاکی آریا ) و همچنین مقدار ضربه‌ی حمله پنهانی را دوبرابر می‌کند. همچنین حمله با فولاد والریایی انجام شده، پس تمام آسیب اعمال شده یک بار دیگر دو برابر می‌شود.

به عنوان یک شبروی مقام ۸ (که از قبل تخمین زدیم) احتمالش خیلی کم است که بتواند با حمله‌ی پنهانی ناشی از ۴ تاس ۶ وجهی ضربه‌ی لازم برای کشتن پادشاه شب را وارد کند. اما ضربه‌ی حمله پنهانی در مقام ۹ شبروی به ۵ تاس ۶ وجهی افزایش می‌یابد. در این‌چنین مقامی آریا ممکن است با کمی شانس موفق شود.

حالا بیایید حساب کتاب کنیم. با احتساب ضربه اساسی ما برای حمله‌ی آریا دوبار تاس می‌ریزیم که آسیب کلی ناشی از خنجر و حمله پنهانی را به ۲ تاس ۴ وجهی به علاوه‌ی ۱۰ تاس ۶ وجهی می‌رساند. ۴ امتیاز هم بابت چالاکی داشت که می کند به عبارتی ۴۴ واحد (محاسبات بر اساس متوسط احتمالاتی) است. اما یادمان هست که نقطه‌ضعف پادشاه شب، فولاد والریایی است یعنی کل مقدار آسیب دو برابر می‌شود. پس در یک ضربه واحد آریا ۸۸ واحد آسیب وارد می‌کند که برای خالی کردن همه‌ی ۸۷ واحد جان پادشاه شب کافیست. بازیکنان از شدت خوشحالی و هیجان منفجر می‌شوند و پادشاه شب نابود می‌شود.

آریا استارک یک شبروی مقام ۹ است. گرچه فکر می‌کنم همه موافقیم که او به مقام ۱۰ ارتقا پیدا کرد.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: ماهان زنده‌دل
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • دختری که صورتش را جا گذاشت

    نویسنده: علیرضا برازنده‌نژاد
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی