خالق قاضی درد در سن ۷۰ سالگی درگذشت

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

کارلوس ازکوئرا (Carlos Ezquerra)، طراح افسانه‌ای اسپانیایی که به همراه جان وگنر (John Wagner) شخصیت قاضی درد را خلق کرد در سن هفتاد سالگی درگذشت. قاضی درد ظاهر به یاد ماندنی خودش و استیل بصری آینده‌ای را که در آن به اجرای قانون مشغول بود، مدیون اوست.

کارلوس ازکوئرا، ساکن آندورا (Andorra)، در سال 1973 فعالیت خود را در عرصه‌ی کمیک‌های بریتانیایی آغاز کرد. پیش از این او در اسپانیا کمیک‌های جنگی و وسترن طراحی می‌کرد. طولی نکشید که کار پیدا کرد: طراحی کمیک جنگی برای مجله‌ی بتل پیکچرز ویکلی (Battle Pictures Weekly). او در این کمیک ماجراهای رت پک (Rat Pack)، الهام‌گرفته‌شده از دوازده مرد خبیث (Dirty Dozen) و بعد از آن استریپ سرگرد ایزی (Major Eazy) را به تصویر کشید. پس از آن پت میلز (Pat Mills)، ویراستار و نویسنده‌ای که در سال 1977 مجله‌ی  2000 AD را افتتاح کرد، از ازکوئرا تقاضا کرد تا شخصیت قاضی درد را طراحی کند.

قاضی درد

کلاه محافظ، زانوبند و تزئیات عقابی روی شانه‌های درد و البته طراحی شهر چرک، پرپیچ‌وخم و دیستوپیایی مگاسیتی‌وان (Mega City One) در فاصله‌ی زمانی کوتاه جنبه‌ای نمادین پیدا کردند. داستان درد در دومین شماره‌ی 2000 AD آغاز شد. با این‌که ازکوئرا نقشی محوری در طراحی این شخصیت داشت، ولی در طراحی اولین داستانش دخالت نداشت. چند ماه بعد، ازکوئرا دوباره به مجله‌ی بتل برگشت و با همکاری جان وگنر، نویسنده‌ی اصلی درد، یکی از مهم‌ترین دوره‌های توسعه‌ی این شخصیت را خلق کرد.

میلز کسی بود که درگذشت ازکوئرا را رسماً تایید کرد. او به گاردین گفت: «کارلوس بدون‌شک بهترین طراح دو هزار پس از میلاد و یکی از مهم‌ترین طراحان عرصه‌ی کمیک‌های بریتانیایی بود. همچنین، هم‌نشینی با او بسیار لذت‌بخش بود و حس طنز تاریک و فوق‌العاده‌ای داشت. دل همه‌یمان به‌شدت برایش تنگ خواهد شد.»

 

همچنین ازکوئرا به همراه وگنر، نویسنده‌ی درد، شخصیت جانی آلفا (Johnny Alpha) را برای استریپ سگ استرونیومی (strontium Dog) خلق کرد. این شخصیت برای اولین بار در مجله‌ی استارلورد (Starlord) حضور پیدا کرد، اما پس از این‌که استارمن با  2000 ADادغام شد، جانی آلفا نیز به یکی از دارایی‌های 2000 AD تبدیل شد. نقل است که ازکوئرا آنقدر به این شخصیت وابسته شده بود که در سال 1988 از طراحی داستانی که در آن این شخصیت مزدور کشته می‌شد سر باز زد.

دیوید بیشپ (David Bishop) که بین سال‌های 1996 تا 2000 ویراستار 2000 AD بود، ازکوئرا را «هنرمندی خلاق و به‌شدت بااستعداد» توصیف کرد.

بیشپ گفت: «برای او کارش به ایگویش ارجحیت داشت. او پروژه‌هایی را که دستمزد آسان برایش به ارمغان می‌آوردند، رها می‌کرد تا به طراحی استریپ‌های پیشرویی چون اِل مستیزو (El Mestizo) بپردازد. ال مستیزو برده‌ای سیاهپوست در جنگ داخلی آمریکا بود. این زمینه و شخصیت برای کمیک‌های بریتانیایی بسیار نامعمول است. پس از ده‌ها سال فعالیت آبرومند و موفق، او در دوره‌ای که همه محافظه‌کار شده بودند، به دنیای دیجیتال کوچ کرد و طراحی کمیک‌هایش را روی کامپیوتر انجام داد. کار او در اصل مجموعه تصاویری است که نسل اندر نسل خواننده‌های کمیک از مشاهده‌ی آن کیف کرده‌اند. کارلوس جنتلمنی واقعی بود و برای هرکس که به شخص او و کارش عشق می‌ورزید، مرگش فقدانی بزرگ است.»

از شنیدن خبر درگذشت کارلوس ازکوئرای افسانه‌ای، طراح اصلی و البته بهترین طراح قاضی درد بسیار متاسف شدم. در عنفوان جوانی سر نوشتن استریپ برزخ (Purgatory) افتخار همکاری با او نصیبم شد. سبک منحصربفرد او به تک‌تک پنل‌ها جلا می‌بخشید.

توییتی از مارک میلار (Mark Millar)

وقتی خبر درگذشت او در روز دوشنبه منتشر شد، بسیاری از فعالان عرصه‌ی کمیک به او ادای دین کردند. مارک میلار، نویسنده‌ی کیک‌اس (Kick-Ass) و کینگزمن (Kingmsan) او را «بهترین طراح قاضی درد» خطاب کرد. دیو گیبنز (Dave Gibbons)، طراح واچمن توییت کرد: «بسیار شوکه و متاثر شدم. او دوستی خوب و هنرمندی بااستعداد بود.»

اندی دیگل (Andy Diggle)، ویراستار 2000 AD در سال 2000 و یکی از نویسنده‌های جهنم‌افروز (Hellblazer) و جانور مرداب (Swamp Thing) توییت کرد: «از شنیدن این خبر حس پوچی بهم دست داده. پس از گذر این همه سال، کارنامه‌ی کاری او، از طراحی برای سگ استرونیومی گرفته تا قاضی درد برای من بیشتر از هر طراح کمیک دیگری ارزش داشته است. یادم می‌آید صفحاتی که رویشان طراحی می‌کرد، همیشه بوی سیگار مرغوب می‌دادند. او مردی به‌غایت دوست‌داشتنی بود.»

2000 AD طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیان احساساتمان در قالب کلمات کاری دشوار است؛ ما کسی را از دست دادیم که قلب و روح 2000 AD بود. اغراق نیست اگر کارلوس ازکوئرا را یکی از بهترین طراحان کمیک تمام دوران حساب کنیم. لایق است که نام او را در کنار کربی، دیتکو، میلر، موبیوس و آیزنر[1] در تالار مشاهیر طراحان کمیک ثبت کنیم.

با این حال، وقتی پای شخصیتی در میان باشد که میلیون‌ها نفر عاشق کارش بودند و دامنه‌ی تاثیرش از حوزه‌ی کمیک فراتر رفته، حتی چنین بیاناتی نیز حق مطلب را ادا نمی‌کنند. قاضی درد ، سگ استرونیومی، رت پک و سرگرد ایزی همه بخشی از میراثی هستند آن‌چنان خیره‌کننده و منحصربفرد که هویت 2000 AD برای همیشه بهشان وابسته بوده و خواهد ماند. او یکی از ستون‌های مجله بود و همیشه طراحی‌هایی پویا، جذاب و چشم‌گیری تولید می‌کرد که همه‌یمان به خاطرشان دوستش داریم. گمان می‌کردیم استاد قرار است ماجراهای بیشتری را به تصویر بکشد، برای همین از صمیم قلب افسوس می‌خوریم که اشتباه می‌کردیم.»

قاضی درد

در سال 2010، ازکوئرا در یکی از انجمن‌های اینترنتی 2000 AD به طرفدرانش اعلام کرد که طبق تشخیص پزشکان به سرطان پیشرفته‌ی ریه مبتلاست و آن‌ها یکی از ریه‌هایش را برداشته‌اند. او در پیامش نوشته بود: «اوکی، الان یه ریه کمتر دارم، ولی… اصلاً کی گفته برای طراحی کردن به دوتا ریه احتیاج داریم؟»


[1] Jack Kirby, Steve Ditko, Frank Miller, Moebius, Will Eisner

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم