جولیان آسانژ ممکن است از سفارت اکوادور در لندن اخراج شود

1
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

به قول انگلیسی‌ها، آن یخ نازکی که آسانژ رویش ایستاده، به سرعت دارد نازک‌تر می‌شود.

جولین آسانژ (Julian Assange)، موسس ویکی‌لیکس (Wikileaks)، مدتی‌ست که مهمان ناخواسته‌ی سفارت اکوادور در لندن است و موقعیت او در این سفارت روزبه‌روز متزلزل‌تر می‌شود. طبق گزارش‌های سی‌ان‌ان (CNN) و تایمز آف لاندن (Times of London) هر لحظه ممکن است از سفارت اخراج شود.

آسانژ از سال 2012 تاکنون در این سفارت‌خانه پناهنده شده است. دلیل رسمی این پناهندگی در ابتدا اتهامات تجاوز در سوئد بود که اکنون دیگر تحت پیگرد قانونی نیستند. اکنون او به بهانه‌ی عدم پایبندی به شرایط ضمانت در سفارت پناهنده است، ولی احتمال زیادی دارد به محض این‌که ساختمان را ترک کند، مقامات آمریکایی به اتهام جاسوسی و فاش‌سازی اطالاعات محرمانه درخواست استرداد او را بکنند. منابع ناشناس در روز پنج‌شنبه به تایمز علام کردند که لنین مورنو (Lenín Moreno) رییس‌جمهور اکوادور به هنگام اقامت در مادرید گفت هیچ‌کس نباید «برای مدتی طولانی» پناهنده بماند و مذاکرات با دولت بریتانیا ممکن است به توافقی منجر شود که طبق مفاد آن، آسانژ به اعدام محکوم نخواهد شد.

از تایمز آف لاندن نقل است افرادی که از موقعیت اطلاعات کافی دارند، معتقدند اقامت آسانژ خیلی زود به پایان خواهد رسید، ولی مشخص نیست چه موقع:

«یکی از اعضای تیم آقای آسانژ دیروز گفت این بحران آن‌ها را به طرح عملیات احتمالی (Contingency Plan) برای خروج او در کمتر از چند «ساعت، روز یا هفته» وا داشته است. دستیار آسانژ با لحنی انتقادآمیز خطاب به آقای مورنو گفت که «جرأت بیشتری» داشته باشد.

…یکی از منابعی که اطلاعات زیادی از پرونده در اختیار دارد گفت: «انتظار دارم آسانژ امتیاز پناهندگی‌اش را به‌زودی از دست بدهد. این یعنی او از سفارت اخراج خواهد شد. ولی نمی‌شود گفت چه موقع.»

مورنو وضعیت پناهندگی آسانژ را به چشم مشکلی می‌بیند که رییس‌جمهور قبلی اکوادور، رافائل کوریا (Rafael Correa) روی دوش او محول کرده است. در ماه مارس، سفارت دسترسی آسانژ را به اینترنت قطع کرد. دلیلشان برای این کار، عدم پایبندی آسانژ به توافقشان پیرامون عدم دخالت او در امور بین‌المللی اکوادور بود. این دلیل احتمالاً به توییت‌های بی‌وقفه (و غیرقابل‌تحمل) او، تلاش برای جلب نظر دونالد ترامپ جونیور، اعلام طرفداری از جنبش استقلال‌طلبانه‌ی کاتالان و بهبود روابط با عده‌ای از سران جناح راست چون ناسیونالیست‌های اروپا مربوط می‌شود.

کمی بعدتر، مورنو تأیید کرد که اگر آسانژ کمتر دردسر بیافریند، می‌تواند بماند، ولی به نظر می‌رسد موقعیت در حال بدتر شدن است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که دولت اکوادور میلیون‌ها دلار روی تأمین امنیت آسانژ، من‌جمله بازرسی مهمانانش، هزینه کرده است.

همان‌طور که سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد، اتهام‌هایی که رابرت مولر (Robert Mueller)، مشاور ویژه، پرونده‌سازی کرده است، به وضوح نشان می‌دهند ایالات متحده اعتقاد دارد ویکی‌لیکس در اصل ابزاری برای جاسوسان روسی است تا ایمیل‌های هک‌شده راجع‌به دموکرات‌ها را در جریان انتخابات 2016 منتشر کنند. این کار در اصل بخشی از تلاش گسترده‌تر و (اثبات‌نشده‌ی) روسیه برای پخش پروپاگاندا و اطلاعات غلط بوده است. همچنین مدارک حاکی از این هستند که ایالات متحده به مدارکی دسترسی دارد که نشان می‌دهند آسانژ با منابعش دست‌به‌یکی کرده تا مدارک را موقعی منتشر کند که بیشترین آسیب به کمپین تبلیغاتی دموکرات‌ها وارد شود.

آسانژ

با این‌که معلوم نیست آیا مولر راجع‌به این مساله ادعانامه‌ی مهرخورده تنظیم کرده یا نه، حقیقتی که مدتی می‌شود همه به آن واقف هستند، این است که احتمالاً اولیاء امور قصد دارند او را به اتهام منتشر کردن هزاران مدرک نظامی محرمانه که جنایت‌های جنگی ایالات متحده را در سال 2010 فاش کردند، محاکمه کند. این مدارک را چلسی منینگ (Chelsea Manning) به او داده بود. (جف سشنز (Jeff Sessions)، دادستان کل آمریکا، تمایل خود را به محاکمه کردن آسانژ ابراز کرده است؛ مایک پمپئو (Mike Pompeo)، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز از موضع او حمایت کرده است). این‌که آسانژ ممکن است به خاطر فاش‌سازی قلع‌وقمع شدن شهروندان عادی و جنایات دیگر دستیگر شود واقعاً شرم‌آور است، ولی از طرف دیگر تلاش‌های مذکور نشان می‌دهند وزارت اطلاعات آمریکا تا چه حد در پی گیر انداختن اوست.

جنیفر رابینسون (Jennifer Robinson)، یکی از اعضای تیم قضایی آسانژ، به سی‌ان‌ان گفت ویکی‌لیکس هرگونه ادعایی را پیرامون این‌که منابع جاسوسی روسیه ایمیل‌ها را به آن‌ها داده‌اند، رد می‌کند.

رابینسون در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «مهم‌ترین دغدغه‌ی ما محافظت کردن از او در برابر حکم استرداد از طرف آمریکاست. این مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اصلی‌ست که باید به آن احترام گذاشت. هیچ‌گاه نباید یک ناشر به جرم منتشر کردن چیزی، برای محاکمه شدن به آمریکا فرستاده شود، برای همین اگر مجبور شویم، سعی می‌کنیم در دادگاه‌های بریتانیا حکم استرداد او را لغو کنیم.»

همان‌طور که سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد، مقامات بریتانیایی نیز بابت موقعیت پیش‌آمده نگران هستند. آلن دانکن (Alan Duncan)، وزیر امور خارجه‌ی کشور، اعلام کرد «اولویت»شان تضمین سلامتی آسانژ است «که فکر می‌کنیم رو به افول است.» طبق گزارش تایمز آف لاندن، سندرا کرازبی (Sandra Crosby) پزشک معالج آسانژ گفته که بعید می‌داند آسانژ بتواند در برابر موج گرمایی فعلی طاقت بیاورد.

وزرای مقیم در خیابان داونینگ (Downing Street) در گفتگو با سی‌ان‌ان تصدیق کردند مذاکرات دیپلماتیک  برای تضمین کردن امنیت آسانژ «در جریان» هستند؛ با این وجود به طور دقیق معلوم نیست او چه نوع امتیازاتی می‌تواند دریافت کند یا تعریف مقامات بریتانیایی از امنیت چیست. به‌عنوان مثال، تایید این مساله که او اعدام یا شکنجه نخواهد شد، شاید اهمیت زیادی نداشته باشد، چون ممکن است در صورت استرداد به ایالات متحده هیچ‌کدام از این حکم‌ها برای او صادر نشود. مساله‌ی دیگری که به پیچیدگی مذاکرات افزوده است، تبعیت اکوادوری آسانژ است. او این تبعیت را برای این گرفت تا اجازه‌ی خروج از سفارت را بدون خطر بازداشت شدن پیدا کند، اما تلاشش بی‌نتیجه بود.

احتمال دارد احزاب متعددی که برایشان مهم است پس از خروج اجباری آسانژ از سفارت چه بر سر او می‌آید، برای تحت‌فشار قرار دادن رقبایشان شایعات مربوط به اخراج او را پخش کرده باشند. با این وجود، امکانش هست که آسانژ، چه معامله‌ای جوش بخورد، چه نخورد، هر لحظه از سفارت اخراج شود.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات
  1. فاطمه

    جاسوس روس‌ها، مهره روسیه…🤣😂
    جالبه که وقتی جولین آسانژ جنایات جنگی بوش رو افشا کرد همه براش کف زدند و ازش کلی استقبال کردند ولی تا ایمیل‌های هیلاری‌جان رو سر انتخابات ۲۰۱۶ پخش کرد شد مهره روس‌ها. واقعا دموکرات‌ها حالم رو بهم می‌زنند. به خصوص اخبار جریان اصلی که این دروغ‌های احمقانه و شاخ‌دار رو درباره آسانژ پخش می‌کنند. این مرد یک قهرمانه. جای این آدم تو زندان نیست. دنیا برعکس شده واقعا. به جای اینکه اون جنایتکار‌هایی که جولین رسواشون کرده تو زندان باشند الان خودش تو زندانه. اگه جولین آسانژ رو دست آمریکا بدند قطعا تو دادگاه محکومش می‌کنند. فقط اینو بگم که اگه آزاد نشه یعنی دموکراسی و آزادی بیان کشک. می‌خوان ازش درس عبرتی بسازند که دیگه whistleblower وجود نداشته باشه. با محکوم کردنش کار کسایی مثل ادوارد اسنودن‌ها هم تمومه.

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • یفرن دوم

    نویسنده: فرهاد آذرنوا
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم