باگ‌هایی که موتور تعمیر می‌کنند

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

رولز رویس در حال ساخت ربات‌هایی سوسک‌نما برای تعمیر کردن موتور هواپیماست.

دیباگ. رسم این است که مهندسین باگ را از سیستمشان دربیاورند. منتها برای شرکت مهندسی بریتانیایی رولز رویس (با آن شرکت خودروسازی معروف اشتباه گرفته نشود) قضیه فرق دارد. از قضا این شرکت دنبال یافتن راهی برای وارد کردن باگ به موتورهای هواپیمایی‌ست که می‌سازد.

این «باگ‌»ها بر خلاف نام‌های غلط‌اندازشان ایرادات نرم‌افزاری یا حشرات واقعی نیستند، بلکه ربات‌های ریزی هستند که از سوسک الگوبرداری شده‌اند. در روز سه‌شنبه، در نمایشگاه هوایی بین‌المللی فارنبارو (Farnborough International Airshow)، رولز رویس از آخرین پیشرفت‌های پژوهشی‌اش در حوزه‌ی ربات‌های سوسک‌نما رونمایی کرد.

روبومکانیک. رولز رویس اعتقاد دارد این ربات‌های ریز که از حشرات الگوبرداری شده‌اند، در محیط تنگ موتور هواپیما نقش چشم‌ها و دست‌های مهندسان را ایفا خواهند کرد. طبق گزارش نکست‌وب (Next Web)، این شرکت قصد دارد دوربینی روی هر باگ کار بگذارد که به مهندسین اجازه می‌دهد بدون نیاز به جدا کردن اجزای موتور، بفهمند داخل آن چه خبر است. رولز رویس اعتقاد دارد می‌تواند ربات‌های سوسک‌نمایش را طوری تعلیم دهد تا خودشان موتور را کامل تعمیر کنند.

طبق گزارش CNBC، جیمز سل (James Cell) متخصص فناوری رولز رویس در نمایشگاه هوایی گفت: «این ربات‌ها می‌توانند در تمامی قسمت‌های محفظه‌ی احتراق جابجا شوند. اگر می‌خواستیم این کار را به طور عادی انجام دهیم پنج ساعت طول می‌کشید. با این ربات‌های کوچک – کسی چه می‌داند؟ شاید فقط پنج دقیقه.»

حالا کوچکترش کن. رولز رویس به کمک متخصصین روبوتیک دانشگاه هاروارد و دانشگاه ناتینگهام موفق به ساختن نمونه‌های اولیه‌ی این ربات کوچک شده است. اما اندازه‌یشان برای کاربردی که شرکت برایشان در ذهن دارد، زیادی بزرگ است. هدف این است که قد این باگ 1.2 سانتی‌متر و وزنش چند ده گرم باشد. یکی از نمایندگان رولز رویس به TNW گفت رسیدن به این مهم تا چند سال دیگر ممکن خواهد شد.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: فربد آذسن
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • رزونانس

    نویسنده: م.ر. ایدرم