دربارهی کاسیقان، شماره دوم سفید، Beeple و Różalski
آن دسته از خوانندگان سفید که شماره دوم سفید را پیشخرید کرده بودند، در کنار مجله یک پلاک جنگی، یک کمیک بینام و یک کارت پستال مرموز هم به دستشان رسید…
شماره دوم سفید با تم جنگ و مفهوم اشغال منتشر شد. از این رو از مدتی قبل تصمیم گرفته شد که به عنوان هدیه برای اولین خوانندگان سفید چند شیء دیگر هم به عنوان مکمل (شاید نوعی اینستالشن آرت بستهبندی شده) ارسال شود.
با توجه به هزینهها امکانش وجود نداشت که تمام نسخههای سفید با همین شکل و شمایل ارسال شوند ولی اقلاً عدهای میتوانستند با مدل ایدهآل مجله از دید ما برخورد داشته باشند.
لینک خرید اینترنتی شماره ۲ مجله سفید : ارتش اشباح
مقدمه شماره ۲: دربارهی گمانهزنی، دربارهی جنگ
دلمان کمیک میخواست و بهترین گزینهای که به آن رسیدیم «کاسیقان» بود. داستان جنازهی یک شاهزاده خوارزمی که در وسط سیاستبازی و اشغال بر دوش پیرمرد رعیت مجنونیست. «کاسیقان» تغییر شکل یافتهی یک کلمهی مغولی است به معنای گرگ فروافتاده، یا گرگ خفته (هبوط کرده).
View this post on Instagram
کمیکی به قلم امید گنجی و با طراحی ظهیرالدین آقاخانی (لینک اینستاگرام ظهیر). امید گنجی برای خوانندگان قدیمی سفید اسمی آشناست (صفحهی مطالب امید گنجی در سفید). او را به علاقهی بی حد و حصرش به تاریخ آسیا، نبردهای باستان، دارک سولز و البته فانتزیهای حماسی میشناسیم.
طراح کار با تجربهی طراحی برای بازیهای ویدیویی و موشین کمیک و کانسپت آرت در کاسیقان به طرحی پخته از نظر دینامیک و چارچوبهای مدنظر کمیک، دست یافته که با ایجازی به اندازه، از پس روایت داستان امید گنجی برمیآید.
داستانی که ظاهراً یک روایت معمولی از حملهی مغولها و سقوط خوارزمشاهیان و خراسان است. ولی در اصل روایتی از تاریخی بدیل است. تاریخی تغییرشکلیافته که از لابهلای حکایتی سری روایت میشود.
در صورتی که نسخهی پیشخرید سفید به دستتان رسیده حتماً نگاهی دوباره به برگههای این کمیک بیندازید و اگر نه حتماً از همینجا نسخهی دیجیتالی کمیک را مطالعه کنید.
لینک دانلود نسخهی PDF کمیک کاسیقان
لینک دانلود نسخهی CBR کمیک کاسیقان
البته به غیر از امید گنجی و ظهیرالدین آقاخانی باید از دو شخص دیگر هم اسم ببریم. یکی Mike Winkelman معروف به Beeple که طراحی آمریکایی است که در حوزههای مختلف به خلق اثر میپردازد. از آثار دیجیتال تا فیلم کوتاه و هنرهای خلاقهی دیگر.
گلریز گرگانی ( دانشآموختهی مدرسه هنرهای کاربردی ام.ژ.ام- پاریس) هم جلد شمارهی ۱ و هم جلد شمارهی ۲ مجله سفید را با استفاده از طرحهای Beeple. (با همین نقطهی چسبیده به انتهای حرف ای) خلق کرده بود.
بیشتر از ده سال است که طرحهای دیستوپیایی Beeple شهرت پیدا کرده. در کارهای او از کنارهمقرارگیری چیزهای متضاد، احساسی شبیه به نابودی، ناامنی و ناامیدی در مخاطب ایجاد میشود. هرچقدر که تصاویر رنگارنگ باشند وجهی ملانکولیک هم دارند. هر چقدر پلت رنگهایش به بلید رانر بخورد، باز به خاطر متمرکز بودن بر چیدمان اشیای متناقض و Juxtaposition، از علمیتخیلی متعارف قدری فاصله میگیرد.
کاراکترهای آثار او انگار نجاتیافتههای فاجعهای عظیم باشند که حالا در هالهای از جهانی بیگانه بلعیده شدهاند. جالب است بدانید او ده سال هست که به چالش «هر روز خلق یک اثر» خودش وفادار مانده و اکثر آثاری که از او میبینید حاصل تلاش یکروزهاند. به غیر از سفید از آثار Beeple برای جلد آلبومهای موسیقی زیرزمینی هم زیاد استفاده شده. چرا که انگار حسی در کار اوست که با هنر آلترناتیو، رزونانس دارد. در حال حاضر بیشتر از ۴۰۰۰ اثر از او موجود است و اصلاً بعید نیست حالا حالاها هر چه جلد از سفید ببینید یک ربطی به او داشته باشد.
آخرین شخصی که باید در همین رابطه به او اشاره شود Jakub Różalski است. هنرمند کارت پستالهایی که در کنار نسخههای ویژهی شماره ۲ برای خوانندگان سفید ارسال شد. این هنرمند لهستانی به گرگینه مشهور است و آثاری خلق میکند که به طرز غریبی هیولاهای فانتزی و اسطوره را به روباتها و ماشینهای مکا متصل میکند.
در آثار Różalski اشارات تاریخی فراوانند و به دقت میتوان تار و پور تاری لهستان و تقابلشان با روسها را با روایتی آمیخته به رئالیسم جادویی دید. اگر به آثار استیمپانک و دیزلپانک او که برای بازی Iron Harvest خلق کرده نگاهی بیندازید به خوبی میتوانید ردی از شورش گستردهی لهستانیها بر علیه حکومت روسیه در قزن نوزدهم را ببینید. منتهی این بار در روایتی که روباتهای عظیمالجثه به کمک شورشیها آمدهاند.
بد نیست بدانید که در سال ۲۰۱۷ Neill Blomkamp کارگردان مشهور ژانر علمیتخیلی هم فیلم کوتاهی بر اساس آثار او ساخت که روایتگر تاریخی موازی از نبرد گرونوالد است.
این نبرد قرن پازدهمی در جریان جنگهای صلیبی داخل اروپا بین لهستان-لیتوانی و شوالیههای تتونیک رخ داد. نبردی که در آن شوالیهها شکست خوردند و حماسههای زیاد (و اغلب متناقضی) در باب قهرمانی ملتهای لهستان، لیتوانی و بلاروس بر اساس همین نبرد سروده شد. در تبلیغات حکومتی شوروی بر علیه دشمنان آلمان نازی بر روی داستان پیروزی پاپتیهای خویشاوند روسها و شکست شوالیههای آلمانی در نبرد گرونوالد، تاکید زیادی میشد.
صفحهی Różalski در وبسایت آرتاستیشن