فیلمنامه‌ی بیگانه‌ی ۳ نوشته‌ی ویلیام گیبسون کمیک می‌شود

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

اگر فکر می‌کردید داستان بیگانه‌ی ۳ فینچر خیلی تاریک است، صبر کنید که کمیک دارک هورس براساس فیلمنامه‌ی رد شده‌ی گیبسون را ببینید.

به تازگی دارک هورس(شرکت انتشارات کمیک) اعلام کرده که قرار است براساس فیلمنامه‌ی بیگانه‌ی ۳ نوشته‌ی ویلیام گیبسون، کمیکی تولید کند.

ویلیام گیبسون نویسنده‌ی کتاب‌های مهم ژانر سایبرپانک است و به قولی می‌شود حتا گفت پدر این گونه‌ی ادبی است. او با نوشتن کتاب‌هایی مثل نورومنسر به شهرت جهانی رسید و عملاً موجی به راه انداخت که می‌توانید تأثیرات بصری‌اش را در فیلم‌هایی مثل ماتریکس و دارک سیتی هم ببینید. البته تأثیر گیبسون فقط به ادبیات و سینما محدود نمی‌شود و تقریباً رسانه‌ای نیست که وارد موضوع سایبرپانک نشده باشد. در همان دهه‌ی ۸۰ و مصادف با شهرت او به خاطر سایبرپانک بود که فاکس قرن بیستم سراغ گیبسون آمد و به او پیشنهاد داد که فیلمنامه‌ای برای بیگانه‌ی ۳ بنویسد که کارگردانش هم دیوید فینچر بود(کارگردان فایت کلاب که همه عاشقش هستند).

شرکت فاکس امیدوار بود که گیبسون فیلمنامه‌ای سایبرپانک برای داستان بنویسد. اما در نهایت چیزی که گیبسون نوشت بیشتر برگرفته از مسابقه‌ی تسلیحاتی جنگ سرد بود. اما فیلمنامه رد شد. دست‌اندرکاران فرنچایز بیگانه معتقد بودند که فیلمنامه‌ی گیبسون داستان را از مسیرش خارج می‌کند. فیلمنامه‌ی گیبسون اما از ذهن طرفداران خارج نشد و در ذهنشان به اسطوره‌ای تبدیل شد. اسطوره‌ای که بالاخره به عنوان بخشی از مجموعه‌ی کمیک 20th century fox Uncovered از دارک هورس به چاپ می‌رسد. این مجموعه بجز کمیک گیبسون شامل فیلمنامه‌ی اریجینال راد سرلینگ برای سیاره‌ی میمون‌ها هم هست! راد سرلینگ همان آقاییست که سریال Twilight Zone را ساخته و اگر یادتان باشد در این مقاله در موردش صحبت کردیم.

سیاره‌ی میمون‌های راد استرلینگ - سری کمیک بیگانه‌ی ۳ گیبسون از همین مجموعه است.

سیاره‌ی میمون‌های راد سرلینگ

بیگانه‌ی ۳ گیبسون

و طرح جلد فعلی کمیک بیگانه‌ی ۳ گیبسون.

همانطور که می‌بینید طراح کمیک این مجموعه جانی کریسمس است که می‌توانید برخی از آثارش را در اینجا ببینید. ولی به خصوص این آرت‌ها از او حال و هوای علمی‌تخیلی جالبی دارند:

پایسیس اثر جانی کریسمس طراح بیگانه‌ی ۳ گیبسونشلترد اثر جانی کریسمس طراح بیگانه‌ی ۳ گیبسون

کوانتوم وودی اثر جانی کریسمس طراح بیگانه‌ی ۳ گیبسون

و این هم طرحی که احتمالاً برای داخل کمیک باشد:

بیگانه‌ی ۳ داخل کمیک

اما چه شد که داستان گیبسون پذیرفته نشد؟ به نظرم بد نیست خلاصه‌ی فیلمنامه‌ی پیشنهادی گیبسون را تعریف کنم. اگر بیگانه‌ی ۲ را به یاد داشته باشید، در انتها خدمه‌ی سولاکو به خواب مصنوعی فرو می‌روند. در فیلمنامه‌ی گیبسون کشتی سولاکو به دست اتحادیه‌ی مردم پیشرو می‌افتد(Union of Progressive Peoples). خدمه‌ی سولاکو به یک ایستگاه فضایی بزرگ می‌روند و بالاخره مورد حمله‌ی زینومورف‌ها(همان بیگانه‌ها به قولی) قرار می‌گیرند. داستان حول محور مبارزه‌ی دو گروه ملت/دولت و مبارزه‌شان برای تسلط بر سلاحی بیولوژیکی می‌چرخد و تأثیرات جامعه‌شناختی این مبارزه. کمیک ۷ نوامبر به بازار می‌آید و دیدن تصور گیبسون از جهان بیگانه خالی از لطف نیست. جالب اینجاست که براساس مصاحبه‌ای که گیبسون انجام داده بود، تنها چیزی که از فیلمنامه‌ی او در فیلم بیگانه‌ی ۳ باقی ماند، بارکد پشت گردن یکی از شخصیت‌ها بود.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی