استرنجر تینگز با سایمون استالنهاگ

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

علمی‌تخیلی‌‌های سحرانگیز، ابرواقع‌گرایانه و رتروی نقاش سوئدی که Electric State را به طرفداران سای‌فای عرضه کرد.

به گفته‌ی سایمون استالنهاگ، ابرقهرمان سوئدی که در کنار خفن بودن به طور کلی، نقاشی‌های عجیب سای‌فای نوستالژیک دهه‌ی نود هم می‌کشد، نقاشی‌هایش حاصل خاطرات کودکی‌اش در حومه‌ی زراعی استکهلم و بزرگ شدنش با ادبیات علمی‌تخیلی است.

به قول خودش:

دوست دارم چیزهایی را بکشم که خود ۱۲ ساله‌ام ازشان لذت ببرد. اینطوری که به خودش بگوید «من نباید این چیزها را ببینم. چون برای سنم مناسب نیستند.» ولی برایم مهم نیست.

استالنهاگ

از ۲۰۱۴ تا به حال استالنهاگ به خاطر آثارش در توییتر و فیس‌بوک، طرفداران بسیاری پیدا کرده. آثارش هایپررئالیستی هستند و اکثراً تصاویری از زمین‌های کشاورزی، سوله‌های متروک، جاده‌های بین شهری و روستایی، پسربچه‌های ماجرجو و چشم‌انداز خالی از انسان هستند. روی همه‌ی این‌ها پلیس‌ها قرار گرفته‌اند که در حال بررسی وضعیت هستند و در پس‌زمینه، همیشه عنصری غیر معمولی به چشم می‌خورد. از روی همین آرت‌ها کتابی با نام Tales from the Loop به چاپ رسید و سریال اکشنی هشت قسمتی با همین نام قرار است به زودی در شبکه‌ی استریم آمازون، ساخته و پخش شود. ماجرای این کتاب شباهت‌هایی با E.T. و Stranger Things دارد و در مورد بچه‌هاییست که در ۱۹۹۰ جهانی موازی زندگی می‌کنند.

استالنهاگ

استالنهاگاستالنهاگ

کتاب بعدی استالنهاگ، Things from the Flood تصاویری از چشم‌انداز شهری است که عناصر غریب و نامعمولی در خود جای داده. استالنهاگ عکاس هم هست و معمولاً ایده‌ی نقاشی‌ها و در نهایت کتاب‌هایش را از عکس‌هایی که انداخته می‌گیرد. Things from the Flood که ۲۰۱۶ نوشته شده، کالیفرنیا و اورگون جهان موازی است.

داستان‌های من معمولاً بازسازی خاطره‌های کودکی‌ام هستند. درست است که دنیا از نظر تکنولوژیک در این داستان‌ها پیشرفت کرده ولی از هر نظر دیگر دنیای قصه شبیه دنیای خودمان است. خبری از شرورهای کمیک‌بوکی نیست… درگیری شخصیت‌ها شبیه درگیری‌های خود ماست. آزار و قلدری توی مدرسه، طلاق پدر و مادر… چیزی که توی ذهنم بود یک جور سای فای خیلی روزمره بود. روزمره و تا جای ممکن واقع‌گرایانه.

استالنهاگاستالنهاگ

کتاب آخر استالنهاگ Electric State داستان دختربچه‌ایست که با ربات زردش در چشم‌انداز آمریکای ویران بر اثر نبرد ربات‌ها و مکاها و پهبادها، به پیش می‌رود. کپی‌رایتش را دست‌اندرکاران فیلم Infinity War خریده‌اند و احتمالاً به زودی می‌توانید فیلمش را ببینید.

استالنهاگ استالنهاگ استالنهاگ استالنهاگ

استالنهاگ معتقد است که هنرش ترکیبی از آثار نقاشان سوئدی مثل براسویتز و لارس جانسن و آرتیست‌های سای فای دهه‌ی هفتاد مثل رالف مک‌کوئری (مت آرتیست استاروارز) و سید مید (بیگانه، بلید رانر، ترون) است.

استالنهاگ

استالنهاگ می‌گوید به زودی قرار است کتاب بعدی‌اش را شروع کند.

کتاب در مورد یک خانواده‌ی سوئدی است. پدر و مادر و پسرشان، که در جهانی پساحادثه‌ای که همه‌جایش را غبار گرفته دارند سفر می‌کنند. تقریباً می‌دانم که قرار است شخصیت‌ها چطور باشند ولی برای این که داستانی را کامل کنم، اول چیزهایی که تا آن موقع کشیده‌ام را توی توییتر می‌گذارم و از مخاطب بازخورد می‌گیرم. بیشتر داستان اینطوری و با توجه به نظرات آن‌ها شکل می‌گیرد.

اسم پروژه Labyrinth است و مشخص نیست دقیقاً چه زمان منتشر می‌شود. ولی ۲۰۱۸ رو به پایان است. شاید باید ۲۰۱۹ منتظرش باشیم؟

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • شومنامه‌ی تبر نقره‌ای

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم