فراخوان ارسال آثار دومین دوره جایزه رمان گمانه‌زن نوفه

0
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

فراخوان دومین دوره‌ از جایزه‌ی رمان گمانه‌زن نوفه، منتشر شد.

بنابر اعلام دبیرخانه‌ی جایزه‌ رمان گمانه‌زن «نوفه»، دومین دوره‌ی این جایزه‌ی ادبی به بهترین آثار تالیفیِ گمانه‌زن که در قالب رمان و یا داستان بلند در محدوده‌ی زمانی مهر ۹۷تا شهریور ۹۸ منتشر شده باشند و مطابق شرایط ذکرشده درآیین‌نامه‌ی این بخش از جایزه باشند، تعلق می‌گیرد. بدین وسیله از تمامی ناشران و نویسندگان دعوت می‌شود تا پایان شهریورماه ۹۸ آثار واجد شرایط‌شان را به دبیرخانه‌ی جایزه «نوفه» ارسال کنند.

همچنین مشابه دور اول این جایزه و به منظور تشویق هرچه بیشتر نویسندگان و فعالا حوزه‌ی ادبیات گمانه‌زن، جوایز جنبی «فصل اول» و «جایزه‌ی رمان گمانه‌زن نوجوان» نیز در کنار جایزه‌ی رمان گمانه‌زن سال، برگزار خواهد شد.

جایزه‌ی فصل اول نوفه، با هدف شناخت آثار و نویسندگان علاقه‌مند به گفتمان گمانه‌زن در ادبیات، برگزار می‌شود. نوشته‌ها و نویسنده‌هایی که به کاوش ایده‌ها و پدیده‌های معاصر(Contemporary) می‌پردازند. چرا که علی‌رغم اقبالی که در سال‌های گذشته شامل حال این گونه از ادبیات شده، به نظر می‌رسد عدم بلوغ گفتمان گمانه‌زن(Speculative) در ادبیات تالیف داخل، همان اندازه که موجب تاسف ایت، در عین حال می تواند مجالی‌ باشد برای شناختن استعدادها و زاویه‌های دید جدید به آنچه ادبیات گمانه‌زن می‌خوانیمش و عبور از آثار عمدتا ژانری که صرفا طبع‌آزمایی و یا بازتولید ادبیات به قولی ژانری رایج هستند.

نویسندگان برای شرکت در جایزه‌ی «فصل اول»‌ می‌توانند فصل یا قسمت دلخواهی از داستان بلند یا رمان گمانه‌زن‌شان را با رعایت شرایط آیین‌نامه‌ی این بخش از جایزه‌ی ادبی نوفه و با این شرط که اثر ارسالی هنوز به طور رسمی منتشر نشده باشد، از طریق آدرس پست الکترونیک fasle1[at]noofe[dot]info ارسال کنند. (این آدرس فقط در دوران برگزاری مسابقه معتبر بوده و ارسال به آن به منزله‌‌ی شرکت در مسابقه ‌است.)


همچنین ناشران و صاحبان آثاری که مایل به شرکت در جایزه‌ی جنبی «رمان گمانه‌زن نوجوان» هستند می‌توانند از طریق ارسال آثاری که با شرایط درج‌شده در آیین‌نامه‌ی این بخش از جایزه ادبی نوفه، مطابقت دارند به دبیرخانه‌ی نوفه(فرآیندی مشابه ارسال آثار برای جایزه‌ی اصلی)، در این بخش از دومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی نوفه شرکت کنند.

جداسازی آثار ادبی، خصوصا آن دسته که در حیطه‌ی ادبیات گمانه‌زن قرار می‌گیرند، کار آسانی نخواهد بود چرا که تخیل، همان عنصری‌ست که هنر و اثر هنری را از مرزهای سن، جنسیت، نژاد و الخ عبور می‌دهد و جداسازی ادبیات گمانه‌زن نوجوان به عنوان بخشی جنبی از جایزه‌ی ادبی نوفه، فقط و فقط در راستای کاهش پیچیدگی‌های داوری و برساختن پس‌زمینه‌های ذهنی برای داوران این بخش‌هاست.

اگر بخواهیم ادبیات گمانه‌زن را تعریف کنیم، چه می‌گوییم؟

بنا بر تعریف ویکی‌پدیای فارسی، ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است. طبق این قرارداد، «ادبیات گمانه‌زن»، عبارتی چتری‌ست که شامل زیرگونه‌های عمده‌ی زیر می‌شود:

ادبیات فانتزی: طبق تعریف ویکی‌پدیا، فانتزی گونه‌ای از ادبیات گمانه‌زن است که در جهانی داستانی می‌گذرد که از جهان واقعی یا اسطوره‌ای و یا داستان‌های فولک الهام می‌گیرد. پیش از این بخشی از سنت شفاهی بوده که سپس به بخشی از ادبیات نوشتاری تبدیل شده است. این ژانر از علمی‌تخیلی و وحشت از نظر نبود تماتیک به ترتیب؛ علم (و تکنولوژی) و سیاهی (ماکابر) جدا می‌شود. هر چند می‌تواند با این گونه‌ها ترکیب شده و هم‌پوشانی داشته باشد. اکثر فانتزی‌ها از جادو و موجودات جادویی و نیروهای فراطبیعی به صورت تم، عنصر پلات و پیرنگ داستانی استفاده می‌کنند.

ادبیات علمی‌تخیلی: طبق تعریف ویکی‌پدیا، علمی‌تخیلی گونه‌ای از ادبیات گمانه‌زن است که به ادبیات ایده‌پردازی و ادبیاتی که حسی از شگفتی در خواننده ایجاد می‌کند معروف است. این گونه عمدتاً با مفاهیم تخیلی در ارتباط با دغدغه‌ی معاصر(Contemporary) و یا آینده‌ی دور و نزدیک و مسائل ناشی از پیشرفت و تغییر شکلِ دانش بشری، اعم از دانش انسانی و تجربی سر و کار دارد. در این گونه معمولاً به پیامد‌های علم، تکنولوژی و دیگر پدیده‌های ناشی از زندگی در جوامع معاصر و رابطه‌ی انسان با آن‌ها پرداخته می‌شود. ادبیات علمی‌تخیلی ریشه‌ی خود را در ادبیات وحشت و فانتزی می‌یابد و زیرگونه‌های بسیار متنوعی را شامل می‌شود اما تعریف متقن آن بین نویسندگان، منتقدین ادبی و کارشناسان ادبی، محل جدال است.

ادبیات وحشت: طبق تعریف ویکی‌پدیا، ادبیات وحشت گونه‌ای از ادبیات گمانه‌زن است که مقصود آن ایجاد حس، ترس، وحشت، هراس و نگرانی در خواننده است که به قول جِی. ای. کادون تاریخ‌دان ادبیات، داستانیست که: «… در دل خواننده حس بهت و هراس به همراه نفرت و پس‌زدن ایجاد می‌کند… » و جو خوف و خطر و ترسیدن را شبیه‌سازی می‌کند. منشأ این وحشت معمولاً فراطبیعی است هرچند می‌تواند به موضوعی طبیعی هم بازگردد. معمولاً می‌توان از منشأ وحشت در اثر، خوانشی استعاری داشت و آن را به وحشت عمومی‌تر یک جامعه مربوط دانست.

ادبیات غریب: طبق تعریف ویکی‌پدیا، ادبیات غریب (Weird Fiction) گونه‌ای از ادبیات گمانه‌زن است که بدنه‌ی کلی‌اش می‌تواند داستان وحشت، علمی‌تخیلی یا فانتزی یا ترکیبی از هر کدام دوبه‌دو و یا هر سه باشد که در آن خواننده در لحظاتی از شک و شگفتی نسبت به اتفاقی در پس‌زمینه‌ی داستانی قرار می‌گیرد که منطق و قرارداد داستان را مورد هتاکی قرار می‌دهد. در این گونه‌ی ادبی، مسیر اتفاقات و روایت داستانی، دستخوش جابه‌جایی‌های در منطق و انتظارات اولیه می‌شوند که عمدتا به منظور برهم‌زدن پیش‌قصاوت خواننده نسبت به قرارداد داستانی و القای حس عدم کنترل در او(خواننده)، پدید می‌آیند.‌ این داستان‌ها، معمولا از مسائلی همچون علوم خفیه(Occult)، باشنده‌های فراتر از انسان و جهان او و کنتراست(Contrast)‌ تیز و شایان‌توجه در پس‌زمینه‌ی داستانی، نیرو می‌گیرند.

سوای زیرگونه‌های فوق که عمده‌ترین زیرگونه‌ها یا ژانرهای ادبیات گمانه‌زن را تشکیل می‌دهند، لازم به ذکر است که «گمانه‌زن» به مثابه یک گفتمان ادبی، دربرگیرنده‌ی هر گونه تفکر تخیلی و یا کنجکاوانه در باب مسائل، ایده‌ها، اتفاقات و شرایط انسانی‌ ناموجود است و تمام آثاری که دارای چنین ساختار و یا فضایی باشند، در زمره‌ی ادبیات گمانه‌زن قرار می‌گیرند.


ارسال آثار و اطلاع‌رسانی

دبیرخانه‌ی دومین دوره‌ی جایزه‌ی نوفه در نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک۸۶، ساختمان پیدایش، طبقه‌ی دوم، دبیرخانه‌ی جایزه‌ی نوفه با کد پستی ۱۳۱۴۷۳۳۹۶۳ آماده‌ی دریافت آثار است. این دبیرخانه، همچنین با تلفن ۶۶۹۷۰۲۷۰(۰۲۱) و تلفکس: ۶۶۴۰۱۵۱۴ پاسخگوی سؤالات نویسندگان و ناشران خواهد بود. ناشران و صاحبان آثار می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دومین دوره‌ی جایزه‌ی «نوفه» به پایگاه اینترنتیwww.noofe.info مراجعه کنند.

لازم به ذکر است، مهلت ارسال آثار شرکت‌کننده در هر سه بخش جایزه تا پایان شهریور ۹۸ بوده و مراسم اختتامیه و اعطای جوایز همچون دور پیش در ماه دوم زمستان ۹۸ برگزار خواهد شد. همچنین گفتنی‌ست در صورت تمدید مهلت دریافت آثار، اطلاع‌رسانی متعاقباً از طریق پایگاه خبری جایزه‌ی ادبی نوفه به آدرس www.noofe.info انجام خواهد شد. ناشران، صاحبان آثار در تمامی بخش‌های جایزه و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال تلگرام نوفه، صفحه‌ی اینستاگرام نوفه و حساب توییتر نوفه از آخرین اخبار این جایزه‌ی ادبی مطلع شوند.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • یفرن دوم

    نویسنده: فرهاد آذرنوا
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری