کینگدام هارتس: ارباب حلقهها با شخصیتهای دیزنی
چطوری میشود در مورد مخلوطی از فاینال فانتزی و میکیماوس نوشت؟ این دفترچهی تجربیات من از بازی مجدد همهی کینگدام هارتس است که برای پلیاستیشن ۴ بازتولید شد.
صحبت کردن درمورد مجموعه بازیهای «کینگدام هارتس/Kingdom Hearts» -یا به طور خلاصه KH- به اندازهی شرح تئوری واسیلیف دشوار است اما خب، KH بجای معادلات سخت ریاضی، میکیماوس دارد که به خودیِ خود آدم را کنجکاو میکند.
KH را خیلی کوتاه میتوان «خدای Crossoverها» خواند؛ چراکه ترکیبی وسیع است از فیلمهای دیزنی و محصولاتِ کمپانی Square Enix (که مهمترینشان «فاینال فانتزی/Final Fantasy» باشد). به نظر مهمل و مضحک میرسد که شخصیتهایی همچون دانلد داک و گوفی وارد یک ماجرای حماسی در مقیاس داستانهای فاینال فانتزی شوند اما در کمال تعجب با یکی از محبوبترین فرانچایزهای جهان گیم روبرو هستیم که از قضا جزو بازیهای مورد علاقهی من نیز هست.
به وضوح، تابستان۸۲-۸۳ را به یاد دارم که به عنوان جایزه برایم یک دستگاه پلیاستیشن ۲ خریدند و KH جزو اولین بازیهایی بود که روی این کنسول تجربه کردم. با وجود اینکه خیلی دوستش داشتم و پا گذاشتن به جهانهای دیزنی مانند رویا مینمود اما هرگز موفق به اتمام آن نشدم.
وقتی فهمیدم که Square Enix و دیزنی دو کالکشن KH را که شامل تمام بازیهای فرانچایز میشوند -در راستای نزدیک شدن به «Kingdom Hearts 3»- روی پلیاستیشن ۴ منتشر کردهاند، سریع وقتم را آزاد کردم تا بتوانم بلاخره علاقهی ناتمام کودکیام را تمام کنم.
پس از یک ماراتن ۱۵۰ ساعته، میتوانم به جرأت بگویم که KH یکی از شیرینترین و لذت بخشترین مجموعههای JRPG است که تا به امروز بازی کردم.
متأسفانه یا خوشبختانه، برخلاف فاینال فانتزی و بازیهای مشابه که هرکدام روایتی جداگانه در جهانی مستقل ارائه میدهند، KH یکی از با ثباتترین و دنبالهدارترین داستانهای ممکن را دارد که هم آن را جذاب و منحصربفرد میکند و هم باعث میشود تا تازهواردین گیج و سردرگم شوند.
در متن پیش رو سعی کردم تا شرحی کوتاه از تجربیات شخصیام بنویسم تا هم معرفینامهی نسبتاً جامعی برای تازهواردها باشد و هم طرفداران دیر از راه رسیده مسیر خود را پیدا کنند.
پ.ن: تمام بازیها در دو دیسک Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 Remix و Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue با بهترین کیفیت ممکن قرار داده شدهاند.(نترسید. این نامگذاریِ مسخره حتی خورههای KH را هم گیج کرده.)
هیچ یک از مطالب زیر داستان بازی را اسپویل نمیکند.
۱ – Kingdom Hearts
تاریخ انتشار: ۲۸ مارچ ۲۰۰۲
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۲
بدیهیست که اولین بازی KH بهترین مکان برای ورود به این مجموعه باشد.
داستان از ساحلی ناآشنا آغاز میشود که قهرمان قصه (سورا/Sora) و دو دوستِ صمیمیاش (ریکو/Riku و کایری/Kairi) تصمیم دارند تا سرزمین مادریشان را به قصدِ ماجراجویی و اکتشاف رها کنند. پیش ازینکه بتوانند قایق چوبیشان را آمادهی سفر کنند، دروازهای غریب و ترسناک از بُعدی تاریک دهان باز میکند.
ریکو و کایری در جهانی ناشناخته گُم میشوند و در همین حین، سورا به شکل سحرآمیزی مجهز به اسلحهای بنام Keyblade میشود. (با کارکردی مشابه به حلقهی گرین لنترنها) شما کنترل سورا را در دست دارید و باید به جهانهای مختلف سفر کنید و بدنبال دوستان گمشدهتان بگردید. دانلد داک و گوفی که بدنبال پادشاه خود (کینگ میکی/King Mickey) میگردند نیز با سورا در این ادیسهی عجیب و غریب همراه میشوند.
تنوع جهانهای دیزنی چشم نواز و مثال زدنی است. اگر از دوست داران دیزنی هستید حتماً باید نسخه اول KH را تجربه کنید چراکه جهانهای مزبور مشمول بسیاری از انیمیشنهای دوران کودکیتان میشوند: از «کابوس پیش از کریسمس» گرفته تا «آلیس در سرزمین عجایب».
علیرغم مشکلات فنی ریز و درشت در بخشهای گرافیک، دوربین و کنترل که جزو ویژگیهای اجتناب ناپذیر زمان بوده، KH ۱ زیبا و دوست داشتنی است. بسیاری ازین مشکلات در نسخهی ریمستر رفع شدهاند اما باید اعتراف کنم که گاهی میتوانند بسیار آزادهنده و رنجآور هم باشند.
همچنین باید ذکر کنم که KH ۱ و باقی بازیها به هیچ وجه ساده نیستند. حتی اگر از خورهی دارک سولز هستید اوقات خوشی را با این مجموعه پشت سر نخواهید گذاشت. (خصوصاً اگر در حالت Proad که معادل Hard است بازی کنید) خلاصه اینکه درجه سختی بازی را پایین تر از روتین همیشگیتان انتخاب کنید. بیدلیل نبود که میخواستم برای همیشه کنار بذارمش!
۲ – Kingdom Hearts II
تاریخ انتشار: ۲۲ دسامبر ۲۰۰۵
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۲
اولین نسخهی KH روایتی مفرح و دلپذیر، همراه با قهرمانان و شاهزادههای دوران کودکیمان است اما KH ۲ با شجاعت و ریسکپذیری، قدمی فراتر میگذارد و برند Kingdom Hearts را به یکی از شناختهشدهترین نامهای ژانر نقش آفرینی بدل میسازد. دوربینِ آزاردهنده و کنترل بد، جای خود را به یکی از روانترین و اعتیادآورترین گیمپلیها داده؛ با وجود اینکه همچنان بازی چالش برانگیز است اما دیگر شما با خودِ بازی و باگهای طاقت فرسایش درگیر نیستید.
میزان دقت و زحمتی که در ساخت گیمپلی و عناصر RPG بازی به کار رفته حیرت انگیز است و حتی در بین بازیهای عصر حاضر هم میدرخشد.
اینکه کدام KH جهان بهتری دارد، سالهاست که از موضوعات داغ فرومهای گیم است اما برای من جوابِ این سوال اصلاً سخت نیست؛ نه فقط بخاطر این موضوع که KH ۲ شامل انیمیشن مورد علاقهام (شیرشاه/The Lion King) میشود بلکه بخاطر گزینش بینظیر و سورپرایزکنندهاش.
نهتنها جهانهای جدیدی از انیمیشنهای محبوب دیزنی مانند «Beauty and the Beast» و «Mulan» اضافه شده و خیلی از جهانهای قبلی گسترش یافتهاند، بلکه برای اولین بار وارد دو جهان لایو-اکشن نیز میشویم («دزدان دریایی کارائیب» و «ران»).
و از همهی اینها مهمتر دنیای «Timeless River» است که براساس شاهکار کلاسیک شخص والت دیزنی ساخته شده و به جرأت یکی از زیباترین ستینگهای هر گیمی محسوب میشود.
در ابتدای بازی با راکسز/Roxas آشنا میشویم که به ظاهر زندگیای عادی و فارغ از دغدغههای ماورایی دارد. به مرور زمان، پلیر متوجه یک پل ارتباطیِ مبهم و مرموز بین راکسز و سورا میشود و میفهمیم که تا چه حد جهانِ KH وسیع و گسترده است. KH ۲ جایی است که ماجرا کمی پیچیده و گیجکننده میشود و یک داستان مفرح و کوچک را به حماسهای عظیم و پُر توئیست با المانهای فلسفی تبدیل میکند.
اگر KH معادل رمان هابیت باشد، KH ۲ کتاب اول از سه گانهی ارباب حلقههاست.
پ.ن: یکی از جالبترین بخشهای KH ۲ که نظرم را جلب کرد، پایانبندیِ داستانِ «پری دریایی» بود که به نظرم حتی خیلی بهتر و آموزندهتر از خود فیلم طراحی شده است.
۳ – Kingdom Hearts Re: Chain of Memories
تاریخ انتشار: ۲۹ مارچ ۲۰۰۷
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۲
KH: Chain of Memories اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای کنسول Game Boy Advance تولید شد -که به راحتی میتوانید با امیولیتور روی PC خود اجرا کنید- و Square Enix به واسطهی موفقیت چشمگیرِ KH ۲ آن را بهطور کامل بازسازی و در سال ۲۰۰۷ روی PS2 منتشر کرد.
داستان دقیقاً از انتهای KH ۱ شروع میشود. سورا، دانلد و گوفی درحالی که بدنبال کینگ میکی میگردند، خود را در قلعهای سحرآمیزی به نام Castle Oblivion مییابند.
درحالی که قهرمانان قصه راه خود را به کمک مردی سیاهپوش -که در قسمت اول هم ملاقاتش کردیم- در قلعه پیدا میکنند، میفهمیم که Castle Oblivion به بدترین شکل ممکن نفرین شده است. هرچه به انتهای قلعه نزدیکتر شوی، بخش بیشتری از حافظهی خود را از دست میدهی. وحشت از فراموشی یکی از ترسناکترین کابوسهای بشر است و حتی وجود دانلد داک و گوفی هم نمیتواند از شدتِ رعب آن کم کند.
Chain of Memories متفاوتترین بازی KH محسوب میشود. ازین جهت که گیمپلی و مکانیک بازی برخلاف دیگر عناوین -که اکشن و نقش آفرینی بودند- Card-based است. شما بهعنوان پلیر صاحب یک سری کارت هستید که مدیریت و استفادهی بجا از آنها باعث موفقیتتان در مبارزات میشود.
هرچند هنوز نسخهی Game Boy Advance را بازی نکردم اما بنظرم Square Enix نتوانست آنطور که باید و شاید سیستم Card-based را در محیط سهبعدی پیاده کند. از طرفی هیچ جهان جدیدی نیز در این قسمت وجود ندارد و شما همان مراحل KH ۱ را دوباره پشت سر میگذارید.
دروغ چرا؟ در اواسط راه، مراحل و باسهای مکرر دلم را زد و بازی را کنار گذاشتم.
البته Chain of Memories جوابگوی بسیاری از ابهامات و سوالات KH ۲ است و حقیقتاً داستان جالبی برای نقل کردن دارد اما اگر مثل من نمیتوانید۲۰-۳۰ ساعت درگیر قوانین بی سر و ته مبارزات کارتی شوید، توصیه میکنم که Cutsceneهای بازی را از یوتوب تماشا کنید.
۴– Kingdom Hearts 358/2 Days
تاریخ انتشار: ۳۰ می ۲۰۰۹
پلتفرم اصلی: Nintendo DS
به دلایلی نامعلوم، Square Enix در هنگام ساخت کالکشن Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 تصمیم گرفت تا با ترکیب Cutsceneهای بازی و سکانسهای اضافه شده فیلمی سه ساعته از 358/2 بسازد. یعنی اگر شما صاحب کنسول Nintendo DS نباشید هرگز قادر به تجربهی بازی نخواهید بود!
از آنجایی که من فقط همان فیلم سه ساعته را تماشا کردم نمیتوانم درمورد خود 358/2 نظر بدم.
اما خوب داستانی که تماشا میکنید میتواند سرگرم کننده واقع شود. 358/2 روایتگرِ زندگی راکسز پیش از وقایع KH 2 است. با وجود اینکه اطلاعات خاصی به آرک اصلی اضافه نمیشود اما رابطهی(بقولی Bromance) بین راکسز و اَکسِل/Axel دیدنی است و لایههای جدیدی هم به شخصیت راکسز و هم به اعضای Organization XIII اضافه میکند.
۵ – Kingdom Hearts: Birth by Sleep
تاریخ انتشار: ۹ژانویه ۲۰۱۰
پلتفرم اصلی: PSP
کسانی که جنگ ستارگان دوست دارند احتمالاً با Birth by Sleep ارتباط زیادی برقرار میکنند. فارق ازاینکه خود لوک اسکایواکر (مارک همیل) نقش استادِ سه کاراکتر اصلی داستان را برعهده دارد، استاروارز منبع الهام غیرقابل انکاری در ساخت شخصیتها و مسیر داستان بوده.
ماجرا به چند سال قبل از وقایع KH ۱ بازمیگردد، زمانی که هنوز اثری از Heartlessها نبود. در ابتدای بازی سه انتخاب به ما داده میشود تا به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی (تِرا/Terra، آکوا/Aqua و ونتس/Ventus) بازی کنیم. البته برای اینکه Birth by Sleep را کامل تجربه کنید مجاب هستید تا با هر یک از شخصیتها بازی را به پایان برسانید، چراکه هرکدام داستانی کاملاً متفاوت روایت میکنند و در نهایت تکههای پازل کنار یکدیگر قرار میگیرند.
تِرا و آکوا که از دوستان دیرینهی یکدیگر هستند مامور میشوند تا توازن را به تاریکی و روشنایی بازگردانند و رفیق کم سن و سالشان نیز بدون اجازه بدنبالشان راه میافتد. در این مسیر پرمخاطره، قهرمانان قصه از یکدیگر جدا میشوند و وسوسههای تاریکی (نیمهی تاریک فورس؟) در تلاش است تا قلبشان را تسلیم نفرت و خشم کند.
Birth by Sleep به شکل قابل ملاحظهای، تاریکتر و جدیتر از دیگر عناوین KH است و هویتی کاملاً مستقل به فرانچایز میبخشد که آن را از جهانهای امن و خانواده پسند دیزنی جدا میکند.
خوشبختانه در این قسمت هفت جهان داریم که بجز دوتا، بقیه کاملاً جدید هستند. بنظرم حرکت هوشمندانهای بود که سه دنیای اول را از انیمیشنهای قدیمی دیزنی انتخاب کردند. (سیندرلا، زیبای خفته و سفید برفی) بلاخره خود بازی پریکئول است و به سالها پیش برمیگردد.
باید اضافه کنم که بازی کردنِ Birth by Sleep برای فهم آرک سورا کاملاً ضروری است.
پ.ن: علاوه بر لوک اسکایواکر، آقای اسپاک (لئونارد نیموی) نیز در بازی حضور دارد؛ آن هم در نقش ویلن داستان (استاد زهنرت/Master Xehonart).
۶ – Kingdom Hearts Re: Coded
تاریخ انتشار: ۷اکتبر ۲۰۱۰
پلتفرم اصلی: Nintendo DS
خوب شد که حرف از جنگ ستارگان زدیم. چون بالاخره به Phantom Menace مجموعهی KH رسیدیم.
بگذارید خیلی رک بگویم که این بازی ارزش وقت شما را ندارد؛ نه نسخهی اصلیاش روی DS و نه کات سینهای HD شدهاش در کالکشن پلیاستیشن ۴. اگر خیلی برایتان مهم است که بفهمید در نامهی کینگ میکی (انتهای KH ۱) چی نوشته شده بود، میتوانید مرحلهی آخر بازی را از یوتوب تماشا کنید. به غیر از جواب این سوال، Coded هیچ پئن مثبت و اضافی ندارد.
فریب جلدِ بازی را نخورید، شخصیت اصلی داستان سورا نیست! شما کنترل نسخهی دیجیتالی سورا را در دنیایی مجازی در دست دارید و باید با بدافزارها و باگهای سیستم مبارزه کنید. هیچ جهان و اطلاعات جدیدی وجود ندارد که حتی طرفداران سفت و سخت کینگدام هارتس را به بازی کردنِ Coded ترغیب کند.
۷ – Kingdom Hearts: Dream Drop Distance
تاریخ انتشار: ۲۹مارچ ۲۰۱۲
پلتفرم اصلی: Nintendo 3DS
هفتیم بازی از سری KH پیچیدهترین پلات ممکن را دارد که از عوارضش میتوان به سردرد، بیخوابی و مالیخولیا(!) اشاره کرد. هرچیزی که تا الان از بازیهای کینگدام هارتس بیاد دارید به شکلی درهم تنیده و بیمارگونه به یکدیگر متصل میشوند و در طول بازی به گیج کننده ترین کانسپتهای داستانی برمیخورید: سفر در زمان، جهانهای موازی، تقابل خواب و واقعیت، تقابل واقعیت و جهان مجازی، تقابل خواب و خواب مجازی و تقابل خواب مجازی و واقعیت مجازی!
Dream Drop Distance در عین تعریف کردنِ روایتی بغرنج، پیوستگی جهان خود را حفظ میکند. خلاصه اگر Dream Drop Distance را بازی کنید، به سادگی و نقصان پلات فیلم Inception میخندید.
با فاصلهای کوتاه از پایانِ KH ۲، سورا و ریکو تصمیم میگیرند تا قبل از بازگشت دوباری زهنرت تبدیل به استادان Keyblade شوند و سفر خود را به هفت دنیای به خواب رفته شروع میکنند. این بار علاوه بر سورا -حداقل در نیمی از مراحل- شما کنترل ریکو را نیز بدست دارید که گیمپلی بازی را متنوعتر و سرگرم کنندهتر از قبل میکند.
بعد از KH ۲ باید اعتراف کنم که Dream Drop Distance بهترین جهانهای دیزنی را دارد که اکثرشان هم جدید هستند: سه تفنگدار(همانی که صدا و سیما صدبار پخش کرد)، فانتاسیا، پینکویو، گوژپشت نتردام و تران (براساس ریبوتی که سال ۲۰۱۰اکران شد).
۸ – Kingdom Hearts Unchained χ
تاریخ انتشار: ۳سپتامبر ۲۰۱۵
پلتفرم اصلی: اندروید و IOS
تنها KH که در ماراتون مزبور به سراغش نرفتم Unchained بود. من طرفدار بازی روی گوشیهای هوشمند نیستم و فقط بخاطر تکمیل همین مطلبی که میخوانید، بازی را برای چند دقیقه امتحان کردم.
Unchained یک RPG دو بعدیِ بامزه است که شما با طراحی آواتارِ خود وارد جهان Kingdom Hearts میشوید یا حداقل یک ورژن کوچک و موبایلی ازان.
با وجود اینکه نصب و ورود به بازی مجانی است اما برای پیشرفت و پیشبرد بازی با سرعتی معقول نیاز به خریداری آیتمهای مختلف دارید.
چیز زیادی برای گفتن نیست. اگر اهل این سبک بازیها هستید میتوانید Unchained را روی گوشی یا تبلتتان نصب کنید و ازان لذت ببرید.
پ.ن: اسم بازی در storeها عوض شده(Kingdom Hearts Union χ[Cross]) و اگر ایران زندگی میکنید برای دسترسی به آن نیاز به نرم افزارهای امنیتی و تغییر آیپی دارید.
۹ – Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep: A Fragmentary Passage
تاریخ انتشار: ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۴
اگر بخاطر زمان کوتاه بازی نبود، A Fragmentary Passage قطعاً با فاصلهی زیاد تبدیل به بهترین نسخهی KH میشد. گرافیک چشم نواز، وضعیت بصری بینقص، گیمپلی مهیج و داستان احساسیاش به حدی فراموش نشدنی است که هرچه بیشتر ما را برای Kingdom Hearts III هیجان زده میکند.
درمورد زمان کوتاه بازی هم باید اضافه کنم که: A Fragmentary Passage یک جورهایی خودنماییِ Square Enix قبل از انتشار KH ۳ بود و ازین رو مانند یک دمو، بیشتر از ۲ یا ۳ ساعت زمان نمیگیرد. با وجود اینکه کوتاهترین بازی KH محسوب میشود اما تجربهاش را حتماً پیشنهاد میکنم.
داستان در زمانی نامعلوم پس از Birth by Sleep آغاز میشود. آکوا که در قلمرو تاریکی گرفتار شده، در تلاش است تا راه خود را به دنیای روشنایی پیدا کند و دوستانش(تِرا و ونتس) را نجات دهد.
A Fragmentary Passage ماجرای مهمی را روایت میکند که مستقیم به KH ۳ متصل میشود و جوابگوی خیلی از سوالات بوجود آمده از بازیهای قبل است.
۱۰– Kingdom Hearts χ Back Cover
تاریخ انتشار: ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۴
فیلمی یک ساعته که به دوران باستان و قبل از شروع جنگ بزرگ Keyblade برمیگردد. داستان درمورد هفت محافظ روشنایی است که از وجود یک خیانتکار در مجمعشان باخبر میشوند. در همین حین که در تلاش هستند تا بفهمند چه کسی به تاریکی سقوط کرده، خیلی از مفاهیم و فلسفههای بنیادی زندگیشان را زیر سوال میبرند.
CGI چشمنواز و دوبلورهای سرشناس، Back Cover را به تجربهای لذت بخش مبدل میسازند که در کنار A Fragmentary Passage شما را برای KH ۳ آماده میکند.
۱۱ – Kingdom Hearts III
تاریخ انتشار: زمانی نامعلوم در ۲۰۱۸
پلتفرم اصلی: پلیاستیشن ۴
طرفداران Final Fantasy با بدقولیهای عجیب و غریب Square Enix آشنا هستند و متاسفانه KH ۳ نیز ازین ماجرا مستثنا نیست. ولی خوب اگر نیمهی پر لیوان را ببینیم، با انتشار کالکشنها و این وقفههای طولانی، فرصتی ایجاد شده تا بهتر بتوانیم به دنیای سحرآمیز، خندهدار، غمانگیز و عجیب کینگدام هارتس سفر کنیم و برای جنگ نهایی بین سورا و زهنرت آماده شویم.