بازی: Framed مثل کمیکها بازی کنیم
در روزگاری که جریان بازی های تجاری AAA ، عرصه را بر هر نوع خلاقیتی تنگ میکنند و کمپانیهای عظیم بازیسازی فقط به دنبال بهره جستن از فرمولهای امتحان پسداده برای کسب درآمد هستند، ظهور بازیهایی از قبیل Framed بسیار مسرتبخش خواهد بود. البته در این سالها در زمینهی «موبایلگیمینگ» و بازیهای ابزارهای قابل حمل، باتوجه به محدودیتهای موجود گرافیکی و گیمپلی، شاهد عناوین خلاقانهای در سبکهای مختلفی برای بودیم. در این نوشته هم میخواهیم بازی Framed ، برنده چندین جایزه در سال های 2013 و 2014 را بررسی کنیم.
Framed یک بازی داستانمحور نیست و هیچ تاکید خاصی بر پلات قصهاش ندارد. شما صرفاً شاهد فرار یک مرد کیفبهدست از دست ماموران و جریانات پس از آن خواهید بود که در خلالش هیچ دیالوگ و یا نوشتهای برای شما به نمایش گذاشته نمیشود. موسیقی نیز متناسب با حال و هوای تریلر بازی بوده و به ایجاد آن فضای مورد نظر کمک میکند. هرچند که شاید سازندگان میتوانستند با استفاده از قطعات بیشتر از تکراری شدن موسیقی بازیشان جلوگیری کند. فضای گرافیکی کارتونی بازی نیز از قدرت کافی برای اثربخشی بر شخص بازیکننده برخوردار است. ولی در نهایت هیچ شکی وجود ندارد که نوآوریهای به کار رفته در گیم پلی و مکانیزم بازی اساسیترین دلیل مطرح شدن Framed در جشنوارههای متعدد بوده. در این بازی شما در هر مرحله یک صفحه کمیکبوک در اختیار دارید که با چینش قطعات آن باید پازل را طوری حل کنید که شخص فرارکننده به دام ماموران نیفتد. گیمپلیای بسیار مینیمالیستیک و در عین حال بسیار درگیرکننده که قطعا برای طرفداران کمیکبوکها حلاوت بیشتری خواهد داشت.
البته به اعتقاد من این اثر را باید یک اثر نصفه و نیمه تلقی کرد. زیرا سازنده با تکیه بر گیمپلی جذاب بازیاش، در بعضی از دیگر موارد قصور کرده و باعث شده تا گهگاه قضاوت شما نسبت به کلیت اثر تحت تاثیر قرار بگیرد. مثلاً بازی به شدت کوتاه است و در کمتر از یک ساعت به پایان می رسد؛ که البته میتوان با در نظر گرفتن ماهیت گیمینگ موبایل از این مورد چشم پوشی کرد. به غیر از این باید به حماقت محض ماموران و همچنین گمشدن منطق در بعضی از مراحل نیز اشاره کرد. به عنوان مثال مامور حتی به خود زحمت نمیدهد تا متوجه شود پشت سر او درب قطار بازشده و یا کسی در حال عبور است! حتی ترتیب منطقی جلورفتن در قطعات پازلی صفحهی کمیکبوک هم در بعضی مراحل کمی سوالبرانگیز به نظر میرسد. مورد آخر نیز به کمبود داستان بازی بازمیگردد. داستانی که گاه نامفهوم است و گاه بدون آن که چراییاش را متوجه شوید کنترل شخصیت منفی ماجرا را دستتان دادهاند تا این بار به او کمک کنید که راه عبورش هموار شود!!! این گونه مراحل بسیار پارادوکسیکال و عجیب و غیرمنطقی طراحی شدهاند ولی روند بازگشت به عقب و روایت متفاوت بعضی مراحل در اواخر بازی تقریبا خوب از کار درآمده و جای تحسین دارد.
در نهایت می توان گفت Framed یک اثر منحصر یه فرد و خلاقانه است که میتواند شما را به تفکر وادار کند. این عنوان را می توان جزو آن دسته از بازی های موبایل قرار داد که در پی تعیین استانداردهای نو و ایجاد گیمپلیهای خلاقانه در عرصه ابزارهای قابلحمل هستند. این اثر را می توان به مثال جرقهای امیدبخش در ژانر در حال رکودِ بازیهای معمایی موبایل تصور کرد. قطعا Framed آنقدر خلاقیت دارد و آنقدر دلچسب طراحی شده است که به سادگی بشود از اشکالاتش چشمپوشی کرد و همچنین باید در نظر داشت که بازی Framed اولین اثر شرکت Loveshack Entertainment میباشد و به همین دلیل شاید باید به آیندهی این شرکت بسیار امیدوارانه نگاه کرد.
در پایان شما را به تماشای تریلر این بازی دعوت میکنم: