شغل نویسندگی – درست یا غلط؟!

11
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

هیچ کس گرسنگی و سرکوفت را دوست ندارد ولی از طرف دیگر هم علاقه را داریم که وجه دیگر ماجراست و به طرز عجیبی معکوسِ درآمد عمل می‌کند.

درآمد بدون شک از مهمترین عوامل تاثیرگذار برای انتخاب هر یک از روش‌های زندگیست. هیچ کس گرسنگی و سرکوفت را دوست ندارد ولی از طرف دیگر هم علاقه را داریم که وجه دیگر ماجراست و به طرز عجیبی معکوسِ درآمد عمل می‌کند. بسیار هستند کسانی که معتقدند نویسنده‌ی خوبی هستند.  از یک متن عاطفی ساده که برای معشوقشان نوشته‌اند گرفته یا یک متن ادبی متکلف و یا حتی مقاله‌ای  که در راستای تخصص‌های شغلی و علمی‌شان تحریر کرده‌اند، همه این اعتماد به نفس را به ایشان می‌دهد که خویشتن را برازنده‌ی هر لقب میرزاداری بدانند و نویسنده‌مآبی پیشه کنند. حتی با وجود این که شکی وجود ندارد که این‌جا (کشور ایران) اوضاع نویسنده‌ها و ناشرها از صاحبین تمامی صنایع بدتر است  و انتخاب این حرفه یک خودکشی قطعی حرفه‌ای و اجتماعی محسوب می‌شود. اما باقی دنیا چطور؟شغل نویسندگی ، درست یا غلط؟!

1003080_10151929153143297_1464104441_n

در مورد نویسنده‌های حرفه‌ای بریتانیایی که بین 25 تا 34 سال سن دارند، می‌توانیم بگوییم که به طور متوسط فقط 5000 پوند درآمد سالیانه از راه نوشتن دارند و علی‌الظاهر با حداقل استانداردهای زندگی در جزیره زندگی‌شان زیر خط فقر می‌گذرد. نویسندگان عادی‌تر حتی درآمد کمتری دارند و از یک سوم همان مقدار هم کمتر در می‌آورند. که در بریتانیا حدود 60 درصد نویسنده‌ها شغل دوم اختیار کرده‌اند ( از قبیل آموزش، راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف -شامل کارگاه‌های آنلاین-، نقد حرفه‌ای و شغل‌های پاره وقت دیگر) و فقط یک پنجمشان صددرصد از راه نویسندگی امرار معاش می‌کنند.

به عبارت دیگر وضعیت بازار نویسندگی در کشورهای پیشرفته بصورتِ به‌اصطلاح «برنده صاحب همه چیزه» عمل می‌کند (مثل حرفه‌ی بازیگری و از این قبیل مشاغل). یعنی به طور مثال در همین بریتانیا یک قشر 10 درصدی‌ای از نویسندگان مطرح، صاحب نیمی از از درآمدهای این رشته می شوند که آدم را ناگزیر به یاد جنبش وال‌استریت می‌اندازد.

نکته‌ی دیگر اینجاست که نویسندگی از آن دست مشاغلیست که حق الزحمه‌اش به شدت متغیر است و کاملا به مهارت و شهرت و چه بسا روابط نویسنده وابسته بوده و شما به احتمال زیاد بر اساس حجم زحمات و عرق ریختن‌هایتان پاداش نخواهید گرفت.

حتی باید اشاره کرد که مولفین کتاب‌های پرفروش نیز چندان از فروش کتاب‌هایشان عایدی ندارند. یعنی یا یک دفعه امتیاز نشر را به چندده یا چندصدهزار پوند ناچیز می‌فروشند یا با یک حقِ‌فروش ناچیز 0.8 پوندی به ازای هر نسخه کنار می‌آیند (این جاست که تاثیر یک کارگزار یا وکیل خبره برای گرفتن پول بیشتر معلوم می‌گردد).

البته کسانی که در زمینه‌ی نمایشنامه و فیملنامه به موفقیت برسند ( احتمالا ده یا پانزده سال هم طول بکشد تا به جای خاصی برسند) می توانند به درآمدی 120 هزار پوندی هم در سال برسند.

باز نکته‌ی دیگر موفقیت بیشتر مردها در این حرفه است، برای مثال نشریه‌ی «لاندن ریویو» در سال 2010 اثر 343 نویسنده‌ی مذکر را بررسی کرد ولی در مقابل فقط درباره‌ی 74 نویسنده‌ی مونث نقدی نوشت که بر ندیدگرفتن عمده‌ی تلاش  نسوان در این گونه مشاغل دلالت می‌کند.

 اکثر نویسندگان حرفه‌ای بریتانیا  بین 40 تا 60 سال سن دارند.[/alertbox]

همه‌ی این ها را  بگذارید در کنار روند طولانیِ پذیرفتنِ کتاب از سوی انتشاراتی‌ها و امنیت شغلی بسیار پایین در صنعت نشر، تا متوجه بشوید که نوشتن  حتی در بریتانیای جهان اولی هم یک شغل مناسب محسوب نمی‌شود.

پس باید  نتیجه گرفت که هرگز نباید به بهانه‌ی نوشتن و نویسندگی حرفه‌های دیگری که می‌توانند نان شما را دربیاورند را رها کنید. یادتان باشد که اکثر نویسندگان در ساعت‌هایی که مراوده‌ی اجتماعی ندارند می‌نویسند (آخر هفته‌ها و بعد از ظهرها) و این گونه به روند طبیعی زندگی خودشان هم صدمه نمی‌زنند. اگرچه  تعدادی از نویسنده‌های حرفه‌ای‌تر هم هستند که برای نوشتن اتاق‌کار مخصوص دارند و سعی می‌کنند که منظم‌تر و بدون حواس‌پرتی، تمام وقت بنویسند، ولی توصیه‌ی کلی اینست که نویسندگان باید شغلی به غیر از نویسندگی هم داشته باشند و حتی زیر فشار روانی هم به کارشان ادامه دهند. خیلی از کسانی که تمام وقتشان را برای نویسندگی می‌گذارند، زود سرخورده و بدعنق خواهند شد و در نهایت نویسندگی را هم کنار خواهند گذاشت. تجربه‌ی شغل‌های دیگر ضمن این که درآمد را تامین میکند و آسایش روانی هم ایجاد می‌کند، می‌تواند برای پیدا کردن سوژه‌های نوشتن و تجربه کردن زندگی‌های دیگر نیز موثر باشد.

190647199067Angry-PC-User

کتاب‌های الکترونیک، ساخت پادکست، نرم افزارهای مولتی مدیا، دوره‌های آموزش آنلاین، برگزاری سمینار، ویرایش و مشاوره و حتی فروش محصولات مرتبط با داستان (جاسوئیچی و تی‌شرت و ..) نوین‌ترین راه‌هایی هستند که به بالابردن درآمد نویسندگان کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق نتایج بررسی‌هایی که اخیرا از نویسندگان انگلیسی‌ مستقل و غیرمستقل انجام شد‌، بیشتر آن‌ها در سال کمتر از 600 پوند برابر یک‌هزار دلار درآمد کسب می‌کنند. به گزارش گاردین‌، درصد نویسندگانی که بیش از یک هزار دلار در سال درآمد کسب می‌کنند، به ترتیب در هر یک از این گروه‌ها 0.7، 1.3 و 5.7 درصد است. 

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مترجم: محمدرضا ایدرم
مشاهده نظرات
  1. طراحی سایت

    بسیار عالی بود، ممنون بابت به اشتراک گذاری

    1. متشکرم

      مرسی از اینکه رک وبی پرده این حرفا رو گفتین به من کمک زیادی کرد😊

  2. ناشناس

    نوشتن یک حرفه و استعداد بالایی است و خداوند به هر کس قوه تخیل و نویسندگی عطا نکرده است البته با کمی همت و تمرین هر کسی می تواند شروع به نوشتن نماید اما اینکه بتوانی با آن نوشته بر ذهن و قلب خواننده رسوخ کنی و آن را تحت تاثیر قرار دهی یک هنر است که کار هر کسی نیست اما از لحاظ درامدی نویسندگی درآمد آنچنانی ندارد

  3. نویس و خوان

    سایت نویس و خوان با هدف فعالیت در زمینه داستان و رمان از قبیل خرید و فروش آنلاین، نوشتن و خواندن آنلاین داستان ها و رمان ها ایجاد گردیده است. سایت نویس و خوان بناست در جهت آزمودن توانایی های کاربران در زمینه نوشتن داستان و رمان و نیز کسب درآمد از راه نوشتن داستان و رمان فعالیت نماید.
    سایت نویس و خوان به دلایل مختلف از جمله نبودن امکانات برای بیشتر نویسندگان برای چاپ و فروش کتاب هایشان، گران بودن قیمت کتاب به دلیل گرانی کاغذ، چاپ، حمل و نقل، طرح جلد و…، پایین بودن دستمزد نویسندگان نسبت به قیمت کتاب ها، از دست رفتن سرمایه به خاطر فروش نرفتن کتاب ها و همچنین کسب درآمد از نویسندگی ایجاد گردیده است.
    نویس و خوان
    http://www.NevisoKhan.ir

  4. ناشناس

    نمی دونم چیبگم خیلی بد بود خیلی

  5. درب ضد سرقت سنا

    مطلب خیلی جذاب و فوق العاده ای بود
    ممنون

  6. ناشناس

    مطلب قشنگی بود
    باز هم از این مطالب بذارید

  7. قفل دیجیتال آریا لاک

    شغل خوبیه به شرطی که علاقه داشته باشی چون فکر نمیکنم درآمد بالایی داشته باشی

  8. ناشناس

    شاید مسخره باشه من همش شانزده سال بیشار ندارم، و امسال متوجه شدم که می‌توانم بنویسم!
    بعد از خانواده که می‌پرسم می‌گن کسی که بخواد بده تو شغل نویسندگی قطعا درآمدش پایین که همان جور که خودتون گفتید، ولی یک سوال اگر یک نویسنده تمام وقت‌اش را روی نوشتن بگذارد خب معمولا ممکنِ ذهنش دیگر نتواند درست معنی زندگی کردن را درک کند، حالا من نخوام وارد این شغل بشم و فقط بنویسم، این مشکلی نداره؟؟؟

  9. پرکن مایعات خدری

    به نظر من به عنوان شغل دوم یا سوم میتونه خوب باشه

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • یفرن دوم

    نویسنده: فرهاد آذرنوا
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن