مواد مخدر و نوشیدنی‌های دنیای جنگ ستارگان

1
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

معرفی تعدادی از رایج‌ترین مواد مخدر و نوشیدنی‌های دنیای جنگ ستارگان

«اگه غم سر دلت نشسته، گلیترستیم راست کارته. وقتی مصرفش می‌کنی، انگار هرچی دور و برته روح پیدا می‌کنه،‌ فاز می‌گیره، زنده می‌شه؛ انگار کل بدنت داره از نو ساخته می‌شه و آینده‌ت هم پا به پاش تغییر می‌کنه‌.»‌

گرگلیک (Greglik)

درست مثل دنیای واقعی، دنیای خیالی باکیفیت نیز دارای موادی باشد – قانونی یا غیرقانونی – که کارکردشان درمان، آرام کردن یا تغییر دادن وضعیت ذهنی یا بدنی افراد است. کهکشان جنگ ستارگان نیز از این قاعده مستنثی نیست. مواد مخدر یا دراگ‌های دنیای جنگ ستارگان در فیلم‌ها و سریال‌ها نقش پررنگی نداشتند، ولی در جهان گسترده بهشان بیشتر پرداخته می‌شود. تعداد دراگ‌هایی که به نامشان به طور گذرا اشاره شده بسیار زیاد است – مثلاً دراگ اسپایس (Spice) بیش از ۵۰ نوع دارد – اما در این مطلب فقط دراگ‌های شناخته‌شده معرفی می‌شوند.

 


اسپایس


جنگ ستارگان

برای شروع اجازه دهید به معروف‌ترین دراگ کهکشان بپردازیم: اسپایس. البته اسپایس نام مستعار ماده‌ای معدنی‌ست که می‌توان آن را به دراگ‌های زیادی تبدیل کرد. تعدادی از سیاره‌ها معدن اسپایس به شمار می‌آیند، اما بدنام‌ترین‌شان معدن اسپایس کسل (Kessel) است. این معدن در اعماق حاشیه‌ی بیرونی واقع شده است و خوشه‌ی خطرناکی از سیاهچاله‌های فضایی دورش را احاطه کرده است.

بیشتر کارکنان کسل برده و بیشتر این برده‌ها نیز ووکی (Wookie) هستند. امپراتوری اغلب زندانی‌هایی را که حکم اعدام برایشان صادر شده بود به کسل می‌فرستاد. اسپایسی که در کسل استخراج و بهره‌برداری می‌شود گلیترستیم (Glitterstim) نام دارد. گلیترستیم دراگی اعتیادآور است که مصرف‌کننده را نشئه می‌کند و برای مدتی کوتاه قابلیت تله‌پاتیک بهشان اعطا می‌کند. در ابتدا جمهوری گلیترستیم را نوعی دارو در نظر گرفته بود، اما بعداً‌ خرید و فروش آن غیرقانونی شد و فقط در بازار سیاه می‌شد آن را پیدا کرد.

تولیدکننده‌ی گلیترستم در کسل عنکبوت‌های انرژی‌گیر بزرگی هستند که می‌توانند انرژی را به بدن خود جذب کنند (انرژی از محیط بیرون یا انرژی از منابعی چون پرتوی شلیک‌شده از بلسترها) و سپس تارهایی از جنس این ماده‌ی مخدر ببافند. البته این کار باید در تاریکی مطلق انجام شود، چون نور گلیترستم را خراب می‌کند. بنابراین معدن‌چی‌هایی که مشغول استخراج اسپایس هستند نیز باید در تاریکی مطلق کار کنند، چون نور عنکبوت‌ها را جذب می‌کند.

جنگ ستارگان

قاچاقچی‌هایی که بخواهند از کسل اسپایس بیرون ببرند، باید مانور خطرناکی به نام گریز از کسل (Kessel Run) انجام دهند. کسی که گریز از کسل انجام می‌دهد، باید چند جهش در ابرفضا (Hyperspace) انجام دهد و در آن واحد در برابر سیاه‌چاله‌های فضایی و سفینه‌های امپریال جاخالی دهد. هان سولو در اپیزود ۴ ادعا کرده بود گریز از کسل را در دوازده پارسک (واحد مسافت) انجام داده است.

ریل (Ryll) یکی دیگر از انواع اسپایس است که می‌توان آن را به عنکبوت‌های انرژی‌گیر خوراند تا اندازه‌یشان چند برابر شود. این عنکبوت‌ها می‌توانند گلیترریل (Glitterryll) تولید کنند، دراگی که با آن می‌توان حافظه‌ی افراد را پاک کرد.

همان‌طور که اشاره شد، اسپایس انواع‌واقسام مختلف دارد. تعدادی از آن‌ها به شرح زیر است:

بوستر بلو (Booster Blue) قادر است سرعت واکنش‌دهی مصرف‌کننده را افزایش دهد، اما آثار پسامصرف آن شدید است.

اندریس (Andris) اسپایسی رایج است که اغلب به‌عنوان چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا طعم آن بهبود یابد یا از خراب شدن آن جلوگیری شود. اگر اندریس به قدر کافی تصفیه شود، حواس پنچ‌گانه‌ی مصرف‌کننده را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

نوترون پیکسی (Neutron Pixie) سرعت واکنش‌دهی مصرف‌کننده را افزایش، مقاومت او نسبت به درد را کاهش و درک او از قدرت و استقامت خودش را تغییر می‌دهد. اما ترک کردن یا مصرف نکردن آن به مدت طولانی بسیار دشوار و دردناک است.

دلیوژ (Deluge) زمانی به جای غذا مصرف می‌شد، چون اشتهای مصرف‌کننده را کور می‌کند، اما در عوض او را ضعیف نگه می‌دارد.

کاراک (Karrak) دارویی‌ست که بیشتر آثار جانبی زخمی شدن و بیماری را سرکوب می‌کند و به‌نوعی می‌توان آن را مسکنی قوی به حساب آورد. اما در صورت استفاده‌ی مداوم سم‌های خطرناک به بدن مصرف‌کننده تزریق می‌کند. این دراگ همچنین ارتباط مصرف‌کننده با نیرو را تضعیف می‌کند.

الدراتز (Eldratz) اسپایسی خطرناک است که با تزریق آن به شخص می‌توان او را بسیار مطیع و حواس‌پرت کرد. اگر تزریق از حدی فراتر رود، مصرف‌کننده به کما می‌رود.

و این فهرست همچنان ادامه دارد. می‌توانید فهرست کامل دراگ‌های جنگ ستارگان را در ووکی‌پدیا بخوانید.

 


دراگ‌های دیگر


جنگ ستارگان

لسای (Lesai) کپکی‌ست که پشت گونه‌ای خاص از مارمولک‌های منظومه‌ی زباتروپ (Zebitrope) رشد می‌کند. این کپک اغلب با کاردکی از پشت مارمولک برداشته و به حلق مصرف‌کننده مالیده می‌شود. این کپک پس از مالیده شدن رد بنفش برجسته‌ای از خود به جا می‌گذارد. مصرف‌کننده‌ی لسای دیگر نیازی به خوابیدن در خود حس نمی‌کند، ولی کسی از کارکرد آن و این‌که چگونه چنین تاثیری روی مصرف‌کننده می‌گذارد خبر ندارد. تنها مشکل لسای خاصیت اعتیادآور آن است. اما اساساً به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد یک سوم از عمر خود را که با خوابیدن تلف می‌شود بازیابی کند.

گل میلا (Millaflower) نوعی گیاه است که در سیاره‌ی نابو (Naboo) رشد می‌کند و خاصیت آرام‌بخش دارد و اغلب به‌عنوان داروی آرام‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به دز مصرفی،‌ گل میلا می‌تواند یک رانکور (Rancor) را به خواب ببرد یا یک انسان را بکشد.

جنگ ستارگان

بوتا (Bota) گیاه مخدر دیگری‌ست که به قدری ارزشمند است که در جنگ کلون‌ها سر تصاحب آن درگیری اتفاق می‌افتاد. بوتا ارزش دارویی بالایی دارد و همچنین ارتباط شخص نیروپذیر را با نیرو قوی‌تر می‌کند.

دسته‌مرگ (Death Stick) ماده‌ای هذیان‌آور است که طول عمر مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و در کوروسانت (Coruscant) به‌وفور یافت می‌شود. دسته‌مرگ انواع مختلفی دارد؛ برخی از این انواع مخصوص تزریق کردن، برخی مخصوص دود کردن، برخی مخصوص بالا کشیدن از بینی و برخی هم مخصوص ریختن در نوشیدنی‌اند.

 


نوشیدنی‌های دنیای جنگ ستارگان


جنگ ستارگان

حالا که بحث نوشیدنی شد، بد نیست اشاره‌ای هم به نوشیدنی‌های دنیای جنگ ستارگان کنیم. تعداد این نوشیدنی‌ها آنقدر زیاد است که می‌شود یک ویدئوی جداگانه بهشان اختصاص داد، ولی من در این مطلب به اشاره به چندتایشان بسنده می‌کنم.

در دنیای جنگ ستارگان معادل نوشیدنی‌های معروف دنیای ما مثل آبجو، شراب، ویسکی و شامپاین یافت می‌شود و نوشیدنی الکلی در کهکشان فراوان است.

کورلین‌ها (Corellians) به دائم‌الخمر بودن معروف‌اند و آبجوی کورلین یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌های دنیای جنگ ستارگان است.

جنگ ستارگان

بسیاری از گونه‌های هوشمند نوشیدنی مخصوص به خود را دارند؛ مثل نوشیدنی ترکیبی رودین (Rodian Spice Liquor)، شیر شیرین آرکنین (Arkanian Sweet Milk)، زینفار کالاماری (Calamari Xinphar)،‌ درفت رگلین (Regellian Draught)، توای‌لِک ایزی‌مولد (Twi’lek izzy-mold).

در دنیای جنگ ستارگان نوشیدنی‌های ترکیبی (Cocktail) منحصربفردی نیز وجود دارد. مثلاً یکی از این نوشیدنی‌ها آتش‌پاره (Flame-Out) است. هرکس که آن را بخورد، حس می‌کند زبانش با آب‌جوش سوزانده و گلویش منجمد شده است.

هسته‌ی راکتور (Reactor Core) نوشیدنی‌ای است که مقاومت شخص را نسبت به مواد سمی و گازهای مضر افزایش می‌دهد، اما از طرف دیگر باعث ایجاد توهم می‌شود.

 


جنبه‌ی کاربردی مواد مخدر


لوک

در دنیای جنگ ستارگان کاربرد برخی از دراگ‌ها بهبود عملکرد سربازان و خلبان‌ها در نبرد است. به این نوع دراگ‌ها داروی محرک (Stimulant) یا به اختصار محرک (Stim) گفته می‌شود. محرک‌ها اغلب تزریقی هستند و چابکی، سرعت واکنش‌دهی و دقت بصری مصرف‌کننده را افزایش و خستگی عضلانی و ذهنی او را کاهش می‌دهند. بیشتر محرک‌ها عمر کوتاهی دارد و در صورت مصرف بیش از حد کشنده‌اند.

دراگ‌ها در علم پزشکی نیز اهمیت زیادی دارند و از آن‌ها به‌عنوان داروی بیهوشی، آرام‌بخش، داروی مخصوص درمان بیماری‌ها و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. معروف‌ترین داروی پزشکی باکتا (Bacta) نام دارد. باکتا ماده‌ی شیمیایی ترکیبی‌ای است که اغلب یک داروی معجزه‌آسا (Miracle Drug) در نظر گرفته می‌شود (داروی معجزه‌آسا دارویی است که قادر است بیماری‌ای که تا به آن لحظه لاعلاج در نظر گرفته شده بود، درمان کند).

جنگ ستارگان

بافت‌های بدن کسی که در معرض باکتا قرار گیرد، به‌سرعت احیا می‌شوند و زخم‌هایش التیام می‌یابند. باکتا برای گونه‌های جاندار زیادی مفید است و اگر زمان کافی در اختیار باشد، می‌توان با آن حتی زخم‌های کاری را هم التیام بخشید. باکتا انواع مختلفی دارد؛ از این انواع می‌توان به چسب‌زخم، سرنگ تزریقی، مرهم، مایع و مخزن باکتا (Bacta Tank) اشاره کرد.

تست تیوب

مخزن باکتا یا مخزن احیا مخزنی‌ست که شخص آسیب‌دیده باید مدتی در آن شناور بماند تا التیام یابد. این مخزن‌ها گران و سنگین هستند و معمولاً فقط در بیمارستان‌ها، سفینه‌های بزرگ و مقرهای نظامی یافت می‌شوند. خاصیت شفابخشی این مخزن‌ها آنقدر قوی‌ست که حتی کسی را که یک قدم با مرگ فاصله ندارد نیز درمان می‌کند.

در دنیای جنگ ستارگان هم مثل دنیای واقعی تنوع داروهای مخدر زیاد است؛ برخی از این داروها مضر و غیرقانونی و برخی مفید و قانونی‌اند. بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های این مواد با مواد دنیای واقعی جالب است، ولی ذات بیگانه و تخیلی دنیای جنگ ستارگان الهام‌بخش خلق مواد مخدر عجیب و منحصربفردی شده است.

کم پیش می‌آید که در قصه‌های دنیای جنگ ستارگان مواد و نوشیدنی‌هایی که در این مطلب بهشان اشاره شد به عنصری مهم در داستان تبدیل شوند، اما وقتی یک موادفروش به یک جدای دسته‌مرگ تعارف می‌کند یا یک قاچاقچی آبجوی کورلین درخواست می‌کند، حس می‌کنید با یک دنیای زنده طرف‌اید. چنین جزئیاتی از آنچه به نظر می‌رسند مهم‌ترند.

منبع

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. The Outcast

    اسپایس که به وضوح از مجموعه دون(Dune) الهام گرفته شده و البته ردش در بقیه دراگ ها هم دیده میشه!

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • یفرن دوم

    نویسنده: فرهاد آذرنوا
  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید