تبلیغات اسپری: اگر یوبیک کی.دیک راست بود
همین چند وقت پیش هنرمندی از دیوینت آرت تصمیم میگیرد با الهام از پوسترهای تبلیغاتی کوکاکولا، به هایپرتکستهای فیلیپ کی دیک جان تازهای ببخشد.
اگر از داستانهایی مثل ماتریکس و اینسپشن لذت میبرید و اگر به خودتان میآیید در حالی که ساعتهاست دارید به طبیعت هستی و زمان فکر میکنید، اگر به این سوال بانمک علاقه دارید که: «من فیلسوف هستم که خواب پروانه را دیده یا پروانه که خواب فیلسوف را»، احتمالاً هیچ نویسندهای برایتان گواراتر از فیلیپ کی دیک نباشد.
فیلیپ کی دیک پدر ژانر مایندفاک آمریکاست و آنقدری کتابهایش فیلم شدهاند که یحتمل ناخواسته هم شده دوتایشان را دیده باشید. مثلاً شاید به تازگی اسم Man in the High Castle به گوشتان خورده باشد یا یکی از آن فیلمبینهای حرفهای باشید که بلید رانر را هر سال یک بار نگاه میکنند. شاید هم به عشق تام کروز، گزارش اقلیت را دیده باشید یا به عشق کینو ریوس، A Scanner Darkly را.
دیک نمایندهی یک جریان لذتبخش ادبی به نام موجنوی علمیتخیلی است ولی در ضمن الهامبخش گروههای موسیقی متعدد و استایلهای هنری بسیاری شدهاست. بارها ازش در محصولات فرهنگ عامه یاد شده و یکجورهایی قدیس محافظ ادبیات و هنر سایکودیلیک است.
معروفترین کتاب دیک احتمالاً یوبیک است. در ایران نیز این کتاب در کنار «آیا اندرویدها خواب گوسفندبرقی میبینند» حداقل یک بار ترجمه شده است. داستان یوبیک در مورد نوعی وحشت کیهانی است که همهی جهان را دربرمیگیرد(یوبیکوئیتوس یا همهگیر و مخففش یوبیک) و شخصیتهای داستان در جهانی زندگی میکنند که مشخص نیست واقعی است یا یک رویاست و پایان داستان یوبیک حتا از پایان اینسپشن هم رازآمیزتر است.
در بحبوحهی این جو سنگین که آدم نمیداند بالاخره خواب است یا بیداری یا نوعی جهان پسازمرگ، شخصیتها دنبال یک چیزی هستند که همهجا تبلیغش قابل دیدن است. اکسیر ضد نابودی یوبیک! اکسیری که نمیگذارد دستخوش مرگ و اضمحلال بشوید. اکسیر ضد پوسیدگی و مایهی حیاتی که واقعیت وجودی شما را مستحکم میکند و محو شدن محتوم را به عقب میاندازد. هرکسی بیشتر یوبیک داشته باشد بیشتر توی این جهان عجیب دوام میآورد. تبلیغات برای این اکسیر که به صورتهای مختلف از جمله اسپری و کرم هم فروخته میشود، همیشه با یک جملهی اسرارآمیز به پایان میرسد: کاملاً بیخطر به شرطی که طبق دستورالعمل مصرف شود.
دیک این خوشسلیقگی را داشت که قسمتهایی از این تبلیغها را به صورت هایپرتکست در متن بیاورد. هر دو فصل یکبار و در ابتدای فصل. همین چند وقت پیش هنرمندی از دیوینت آرت تصمیم میگیرد با الهام از پوسترهای تبلیغاتی کوکاکولا، به هایپرتکستهای فیلیپ کی دیک جان تازهای ببخشد.
-
درود بر شما
خیلی زیبا بود