این ده فیلم بدترینهای ۲۰۱۶ بودند
به نظرم حتا بدترین فیلمهای ردهی ب و ز را هم میشود در حالات خاصی با رفیقان شفیق تماشا کرد و حسابی خوش بود و فیلم را مسخره کرد. به این روش دیدن فیلم، روش سارکاستیک یا طاعنانه میگویند. ولی بعضی فیلمها هستند که حتا دیدنشان به صورت «محض خنده» هم شعور آدم را پایین میآورد و جهاز هاضمهاش را مورد تعرض قرار میدهد. بدتر از همه وقتیست که فیلم را به صورت ردهی الف میسازند و اصلاً هم قصد سازندگانش این نبوده که فیلمشان افتضاح از کار در بیاید و شما و من و کامبیز دیویدی و جعفر آقا قصاب به ریششان بخندیم. موضوع دقیقاً وقتی جدی میشود که کارگردان این فیلمهای مذبور آدمهای متشخص و موجهی هم باشند.
به نظرم حتا بدترین فیلمهای ردهی ب و ز را هم میشود در حالات خاصی با رفیقان شفیق تماشا کرد و حسابی خوش بود و فیلم را مسخره کرد. به این روش دیدن فیلم، روش سارکاستیک یا طاعنانه میگویند. ولی بعضی فیلمها هستند که حتا دیدنشان به صورت «محض خنده» هم شعور آدم را پایین میآورد و جهاز هاضمهاش را مورد تعرض قرار میدهد. بدتر از همه وقتیست که فیلم را به صورت ردهی الف میسازند و اصلاً هم قصد سازندگانش این نبوده که فیلمشان افتضاح از کار در بیاید و شما و من و کامبیز دیویدی و جعفر آقا قصاب به ریششان بخندیم. موضوع دقیقاً وقتی جدی میشود که کارگردان این فیلمهای مذبور آدمهای متشخص و موجهی هم باشند.
سال ۲۰۱۶ از این نظر سال پرباری بود. پر از فیلمهای بودجه بالایی که کارگردانهای سرشناس بسیار صادقانه اسمشان را پایشان گذاشتند و حالا ما فرصت داریم به مراتبی متعاقباً به ریششان بخندیم. هرچند خوبی و بدی یک فیلم به عنوان یک اثر هنری همیشه مفهومی نسبی است و مثلاً یک نفر در Dune دیوید لینچ ممکن است پتانسیل بالایی ببیند و یک نفر هم راست و مستقیم از این فیلم متنفر باشد. ولی وقتی جمعی کثیر از بینندهها و منتقدین روی بد بودن یک فیلم اتفاق نظر داشته باشند، حداقلش این است که میشود باب صحبت را در مورد بد بودنش باز کرد. غیر از این که نیست؟
پس بیهیچ مقدمه چینی اضافهتر از این، این شما و این ده افتضاحترین و بیخودترین و بینمکترین فیلمهای ۲۰۱۶ که امیدواریم دیگر هرگز شاهد مشابهاتشان نباشیم.
بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت – Batman V Superman
کارگردان: زنک اسنایدر
متااسکور: ۴۴
این فیلم زک اسنایدر بدون شک یکی از پر پتانسیلترین موضوعات تاریخ سینمای اکشن را داشت. سوپرمن و بتمن که قرار است با هم مبارزه کنند. بدون کوچکترین شکی بهترین سوپرهیروهای تاریخ کمیک در این فیلم جمع شده بودند و حتا واندروومن هم به هردلیلی توی فیلم بود و بینظیر بود. ولی به دلایل نامشخصی این فیلم پلاتی بیشازحد پیچیده و بینمک داشت که نمیتوانست بیننده را به خود جلب کند. لکس لوترش یکی از بدترین انتخاب بازیگرهای ممکن را داشت. سوپرمن فیلم تمام مدت یبوست داشت و صورتش شبیه این بود که یک جوراب خیلی بدبو زیر بینیاش گرفته باشند. ولی به ترتیبی معجزهآسا بتمنی دوستداشتنی داشت(کی فکرش را میکرد؟). این فیلم مسلماً بدترین فیلم تاریخ نیست ولی قطعاً وقت تلف کردن است و نیازی نبود کارگردان داستانی که میتوانست یک سهگانهی جذاب باشد را در یک فیلم سه ساعتهی بینمک بفشارد و همهی قسمتهای باحالش را هم حذف کند! هشت دقیقه دعوا کردند؟ فقط هشت دقیقه؟ یک کسی باید به خاطر خراب کردن این فیلم برود جهنم.
نکتهی مثبت: بتمن خیلی خوب! واندروومن عالی!!
نکتهی منفی: زیادی طولانی و خسته کننده. مارتا! یبوست هنری کویل که امیدواریم به زودی شفا پیدا کند.
جوخهی انتحار – Suicide Squad
کارگردان: دیوید آیر
متااسکور: ۴۰
این فیلم احتمالاً فیلمی بود که همهی سینماروها منتظرش بودند به خصوص طرفداران دنیای دیسی(مثل من) و به خصوص کسانی که تشنهی دیدن جوکر جدید بودند(خود خود من) و در نهایت ناامید شدند. به طور مثال فیلم از نظر بصری حقیقتاً قشنگ بود. آدم دوست داشت توی آن پلت رنگی بینظیر شنا کند. حتا برخلاف انتظار ویل اسمیت نقشش را خیلی خوب بازی کرده بود. ولی پلات فیلم واقعاً مسخره بود. جوخهی انتحار جمع شدهاند که زمین را از دست یک جادوگر نجات بدهند که قرار بوده یکی از خودشان باشد یا یک همچین چیزی؟ و یک عده هیولا توی فیلم هست که زامبیطوری هستند و یک ستون نور در آسمان؟ این همه هایپ کردن برای یک پلات تکراری بد و جوکری که نصف صحنههایش حذف شده و یک ترکیب مسخره از جیم کری و گربهی در حال زایمان است؟ عدالت کجاست؟! این چه وضع فیلم ساختن است؟!
نکتهی مثبت: پلت رنگی بینظیر. تریلرهای عالی. هارلی کویین :))
نکتهی منفی: جوکر بد. پلات ضعیف.
روز استقلال: تجدید حیات – Independence Day: Resurgence
کارگردان: رولند امریک
متااسکور: ۳۲
بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک فیلم بینظیر بیفتد این است که بازسازی افتضاحی از رویش بکنند یا بدتر از آن: ادامهی بیربط بیخود مسخرهی الکی بدردنخور برایش بسازند که همین فیلم کذایی همینهایی است که گفتم. اگر شما هم مثل من طرفدار فیلم اولی باشید میدانید که لزوماً پلاتش فوقالعاده نیست و لزوماً بازیگرهایش هم بازیگرهای خوبی نیستند. ولی ویل اسمیتش خوب است و در کل در ژانر حملهی فضاییها رتبهی بالایی میگیرد. ولی بازسازیاش هیج کدام از خوبیهای فیلم اصلی را ندارد(یعنی ویل اسمیت) و از آن بدتر که پلاتش بیخودی است! یعنی آن سفینهی به آن بزرگی را زمینیها تشخیص ندادند که دارد به سویشان میآید؟ و حالا که حرفش شد این ده بیست سال را ارتش زمین دقیقاً داشته چه غلطی میکرده؟ تازه میگویند باید منتظر قسمت سوم هم باشیم! خدا رحم کند… .
نکتهی منفی: پلات و ویل اسمیت نداشت.
نکتهی مثبت: … … … … … … (صدای ساییدن پای جیرجیرک)
شکارچیان ارواح – Ghost Busters
کارگردان: پال فیگ
متااسکور: ۶۰
این فیلم از جمله فیلمهاییست که امیدواریم هرگز مشابهش ساخته نشود ولی همهمان به خوبی میدانیم که اوشن ۱۱ جدید در راه است. به نظر من زنها خیلی هم میتوانند موجودات خندهداری باشند و هیچ هم اینطوری نیست که فقط مردها میتوانند کمدینهای موفقی باشند. کیت مککینون و لزلی جونز را در نظر بگیرید که سالهاست دارند برای SNL بازی میکنند و واقعاً کمدینهای خوبی هستند. ولی این قضیه توجیه نمیکند که چرا باید فیلم دومی برای گوست باسترز درست شود که پلاتش دقیقاً همان پلات فیلم اول است و صرفاً به ترتیب دردناکی کیفیتش پایینتر است. چه میشود در بارهی این فیلم گفت که ترولهای اینترنتی قبلاً پای تریلر این فیلم ننوشتهاند. پس بگذارید زبان به کام بگیریم و سرمان را حفظ کنیم.
نکتهی منفی: بازیگرانش خیلی افتضاح عمل کردند.
نکتهی مثبت: بازیگرانش خارج از این فیلم خیلی هم آدمهای خفنی هستند.
بنهور – Ben-Hur
کارگردان: تیمور بکممبتو
متااسکور: ۳۸
نمیدانم به ذهن چه کسی رسیده که باید بنهور را بازسازی کرد. یعنی هرکسی که چنین فکری کرده قطعاً میدانسته این فیلم نمیتواند به خوبی نسخهی اوریجینالش باشد؟ این فیلم تلاشی بود که در همان اولین قدم شکست خورد و حتا وجود مورگان فریمن هم نتوانست نجاتش بدهد که نشان میدهد حتا آقای آزاد هم نمیتواند ناجی فیلمهای بیخود و بازسازیهای ماست و پنیری نالازم باشد.
نکتهی منفی: لطفاً دست از بازسازی فیلمهای بینظیر تاریخ سینما بردارید!
نکتهی مثبت: حاشا که این فیلمهای بینظیر از بازسازی خدشهای ببینند.
خدایان مصر – Gods Of Egypt
کارگردان: الکس پرویاس
متااسکور: ۲۵
این فیلم حماسی پرزرق و برق را از همان اول هم میدانستیم که فیلم بدی است. یعنی یک نگاه به تریلر این فیلم کافی بود که بفهمیم همهاش باد داغ است و هیچش در چنته نیست و قرار هم نبود انتظار خاصی از این فیلم داشته باشیم تا این که رو شد مثلاً شونصد میلیون یا یک همچین رقمی بودجهی ساختش بوده و بعد نظرها برگشت و رفتیم فیلم را دیدیم و بعد مطمئن شدیم که همان اولش درست فکر کرده بودیم. این فیلم قطعاً بدترین فیلم اکشن ۲۰۱۶ بود و بدون شک بیسر و تهترینش. و حضور نیکولای کوستر-والدو(بازیگر جیمی لنیستر) هم فیلم را بهتر نکرد. حتا یک جورهایی بدتر از فیلم موج پنجم(یا چهارم؟!) و حتا خستهکنندهتر از بتمن علیه مارتا(یا سوپرمن؟ کی یادش است؟). این فیلم دقیقاً همان مدل فیلمیست که خودش را زیادی جدی میگیرد و در نهایت میشود به صورت محض خنده همراه رفقای شفیق بنشینید و ببینید و بخندید. امیدواریم شرکتهای این مدلی براساس حکم تکامل و زندهماندن فرد اصلح از دور رقابتها حذف شوند و کارگردانش الکس پرویاس که این همه فیلم خوب در کارنامهاش دارد از چنگ قراردادهای دردسرساز کمپانی مذبور آزاد شود.
نکتهی منفی: هیچ نکتهی خوبی نداشت.
نکتهی مثبت: بهترین بخش فیلم وقتی بود که فیلم تمام شد و ما توانستیم برویم خانهمان.
تاریکی – Darkness
کارگردان: گرگ مکلین
متااسکور: ۲۷
یک فیلم ترسناک بد در سالی که پر از فیلمهای ترسناک بد بود. ولی از قضا امسال فیلمهای ترسناک خوبی مثل VVITCH هم بودند. ولی فیلمهای بدی مثل همین تاریکی و Shut In و the Other Side of the Door هم بودهاند و در نهایت فیلم تاریکی به خاطر حضور ناجوانمردانهی کوین بیکن(یعنی بردن آبروی یک بازیگر خوب و سرشناس) گناهش نابخشودنیتر است و در کل سینمای وحشت گوییا قرار نیست از چنگ جامپ اسکیرهای زودارضا و پلاتهای پوشالی خلاص شود.
نکتهی مثبت: کوین بیکن.
نکتهی منفی: آبروی کوین بیکن رفت.
مردان اکس: آپوکالیپس – X-Men: Apocalypse
کارگردان: برایان سینگر
متااسکور: ۵۲
بدترین بخش انتظار فیلمهای ابرقهرمانی را کشیدن دقیقاً همین است که وقتی میآیند نمیتوانند به اندازهی هایپی که تولید کردهاند انتظار بینندهها را برآورده کنند. معمولاً هم گروه بازیگران آلستار و خفنی دارند که همه در فیلمهای دیگر دیدهایمشان و دوستشان داشتهایم. ولی وقتی در کنار هم قرار میگیرند به هر دلیلی شیمی خوبی با هم ندارند یا اصلاً مشخص نیست قرار است چکار بکنند. حس میکنم چهار سوار آخرالزمان این فیلم هم یک جورهایی همین احساس را داشتند. عملاً معلوم نیست چرا باید با آپوکالیپس همراه شوند. مشخص نیست نقشهی نهایی چیست و مشخص نیست یک میوتنت چندین هزارسالهی قدرتمند چطور از جنیفر لارنس شکست میخورد(چون جنیفر لارنس بینظیر است همین است که هست). در ضمن حضور کامیوی آقای لوگن(یه به قول قدیمیترهای اهل فن وولوورین) واقعاً نیازی بهش نبود. دست از سر این هیو جکمن بردارید. بگذارید با آبرو بمیرد. ولی شاید بدترین بازی این فیلم متوجه اوسکار آیزاک باشد که همه میدانیم بازیگر خوبی است ولی ببینید چه نقش مزخرفی را مجبور بوده بازی کند که نتیجهاش این شده.
نکتهی منفی: داستان بیسر و ته. بازیگرانی که با هم خوب ارتباط برقرار نمیکردند.
نکتهی مثبت: مایکل فسبندر. نیکولاس هولت. جنیفر لورنس.
فرقهی حشاشین – Assassin’s Creed
کارگردان: جاستین کورزل
متااسکور: ۳۶
و یک بار دیگر ثابت شد قرار نیست شاهد یک فیلم خوب اقتباسی از بازیهای کامپیوتری باشیم. یعنی منظورم این است که وقتی فیلم وارکرفت آنقدر ناامیدکننده بود چطور گول خوردیم و فکر کردیم فرقهی حشاشین بهتر خواهد بود؟ به شخصه به نظرم پوسترهای فیلم بینظیر بودند و تبلیغی که روی فیلم شد از خود فیلم بهتر بود. حتا مایکل فسبندر هم تمام تلاشش را کرد که فیلم خوبی ارائه شود(تهیهکنندهی فیلم بود) و در نهایت باز هم فیلم از موفقیت جاماند. نمیدانم آیا تقصیر کل ایدهی تبدیل کردن بازی به یک فیلم است؟ یعنی ممکن است تبدیل از یک رسانهی اینتراکتیو به یک رسانهی غیراینتراکتیو ناممکن باشد؟ امیدواریم که اگر فیلم قرار است ادامهای داشته باشد لااقل یک مقدار روی ضربآهنگش کار کند چون نیمساعت اول فیلم واقعاً خوابآور بود.
نکتهی مثبت: پوسترهای فیلم. مایکل فسبندر.
نکتهی منفی: ضربآهنگ بد. انتظار بالا از فیلم.
اما قبل از ادامه بیایید نگاهی داشته باشیم به چند فیلم منفور دیگر که امسال چون بلای آسمانی بر سرمان نازل شدند، اما لااقل به قدر فیلمهای دیگر لیست حرصمان را درنیاوردند یا ناامید کننده نبودند که جزئی از خود لیست باشند.
نه جان – Nine lives
بری ساننفلد که آدم اصلی پشت سری «مردان سیاهپوش» بود، تصمیم میگیرد یک کمدی بسازد دربارهی یارویی که بدنش با یک گربه عوض میشود. کوین اسپیسی و کریستوفر واکن را هم میآورد که در فیلمش بازی کنند. نتیجه میشود یکی از فجایع بزرگ قرن ۲۱ که مطمئناً تا سالها بعد از فراموشی انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا هم ازش یاد خواهد شد. گویی این فیلمِ از شدت بد بودن خندهدار، حقیقتاً و صادقانه به این هدف ساخته شده که فیلم خوبی باشد و کیفیت تولیدش هم عجیب بالاست. خیلی خیلی بالاتر از چیزی که شوخیهای بینمک و داستان احمقانهاش استحقاقش را دارد.
آن سوی در – The other side of the door
این هم یک نمونه دیگر از آن فیلمهای ترسناکی است که خودشان را خیلی جدی گرفتهاند و مثلاً داخل معدهی جناب کارگردان بزم و سروری برپاست که حتماً تک تک بینندگان فیلمم را زهره ترک کردهام، در حالی که بیچاره خبر ندارد اگر یک واکنش خوب از ملت گرفته باشد، خندههای استهزاآمیزشان به جامپ اسکرها و تعلیقهای مزخرف فیلمش است. راستش پایان چرنوبیلی فیلم کافی است که لقب یکی از بدترین فیلمهای سال را بهش بدهیم، ولی فیلم سنگ تمام میگذارد و خیلی بیشتر از اینها بهتان دلیل میدهد که ازش متنفر باشید.
سلول – Cell
جان کیوساک و سموئل ال جکسون قبلاً در یک اقتباس استیفن کینگی به اسم ۱۴۰۸ بازی کردهاند که فیلم خوبی هم شد. پس شکم گندههای هالییود طبعاً نتیجه گرفتند این دو تا را با یک کتاب دیگر از استیفن کینگ بریزند داخل مخلوط کن بلکه فیلم خوب دیگری دربیاید. نتیجه به طرز مضحکی فاجعهبار شد. راستش دلم برای این فیلم کمی میسوزد. حقش نبود که این فیلم اکران سینمایی بشود که همه سمتش گوجه فرنگی پرت کنند. فیلم مثلاً باید یکی از آن فیلمهای تلویزیونی میشد که سه شنبه شبی در ساعتی از شب پخش بشود که طرفی که میبیندش در عالم هپروت باشد و اصلاً حالیاش هم نباشد این فیلترهای اینستاگرامی و فیلمبرداریهای فیلم هندیطوری که تماشایشان میکند از خود فیلم است یا حاصل توهمات مغزی خودش. ولی افسوس که فیلم اکران شد و همه زشتی ژنده و عریانش را دیدیم.
آلیس: آن سوی آینه – Alice: Through the Looking Glass
کارگردان: جیمز بابین
متااسکور: ۳۴
این فیلم را محض خنده هم نمیشود دید. حتا نسخهی قبلی این فیلم که کارگردانش تیم برتون بود را نمیشود جدی گرفت چه برسد این یکی که کارگردانش جیمز بابین است. در مورد فیلم اولی دعوا و بحث زیاد است ولی احتمالاً اگر رفاقتی از تیم برتون بپرسید هم قبول میکند که آلیس در سرزمین عجایب بدترین فیلمی است که ساخته. ولی لااقل ظاهرش بدک نیست. این فیلم همان ظاهر خوب را هم ندارد. پس محض رضای خدا این فیلم را به صورت سارکاستیک هم نبینید و برای وقت خودتان ارزش قائل باشید!
نکتهی مثبت: نداشت!
نکتهی منفی: خود فیلم.
با این لیست موافق هستید؟ به نظر شما کدام فیلمها باید در این لیست قرار بگیرند؟ با ما در میان بگذارید!
-
آقا مقاله عالی بود، دست شما درد نکنه.
جا بلیر ویچ رو هم به عنوان آنربل منشن میاوردین :)))
خدای سوساید اسکواد خیلی ضد حال بود. هرچند فیلم ظاهرا قرار بود بیشتر فان باشه ولی جوکر جرد واقعا حال گیری بود -
من دیشب Collide رو دیدم؛ میشه جای خوبی در لیست بهش اختصاص داد. من موندم چطور همچین فیلمهای تابلو بدی میتونن بازیگرانی به این خوبی جفت و جور کنن!
-
فیلم london has fallen میتونست توی این لیست باشه .
یکی از چرت ترین فیلمهایی بود که تا بحال دیدم.ممنون از مطالب خوبتون.
-
یادداشت خوبی بود از جمع بندی اتفاقات فاجعهای که سال پیش در دنیای سینما افتاد.
فیلمها به طرز غریبی به سمت سطحی شدن پیش میروند و خدا به همه ما رحم کند! -
از بین این فیلمها جوخه انتحار و بتمن علیه سوپرمن و مردان اکس آپوکالیپس رو دیدم. البته بقیهش رو هم حتا تا روی دکمهی دانلود رفتم اما با دیدن رتبهبندی و امتیازهاشون توی سایتهای سینمایی پشیمون شدم.
جالبیش هم اینه که بیشتر این فیلمهای بد یه جورایی پیشزمینه داشتن، چه بازسازی و چه اقتباس و میخواستن نون اون پیشزمینهشون رو بخورن. -
من از این لیست، خوشبختانه فقط بتمن درمقابل سوپرمن و جوخه انتحار رو دیدم و راستش نمیتونم در مقابل دیدن اسسینز کرید مقاومت کنم حتی اگه بد باشه. باید برم ببینمش. خدا منو ببخشه.
-
مقاله بسیار خوبی بود.
فقط نفهمیدم چرا تصویر Braveheart رو برای این مقاله استفاده کردین… البته اینکه فیلم خیلی مزخرفیه به کنار، منتها سال ساختش ۲۰۱۶ نیست 🙂 -
دوست عزیز cell تو اینجا به معنای تلفن همراهه باور نمیکنی ترجمه فارسی کتاب کینگ تو ایرانو ببینید
-
کل مطلب کنار نکات منفی و مثبت عالی بود
از اینا بیشتر بذارید D: -
جردلتو نقشش رو عااااااااالی بازی کرد فقط همین. بقیه بحث سلیقه ای هستش و نظری ندارم
-
این فیلم ها مخصوصا جوخه انتحار فوق العاده هستن
-
اگر منظورتون جوخه انتحار برای سال ۲۰۲۱ئه باید بگم این لیست منظورش فیلمهای سال ۲۰۱۶ئه. اگرم نسخهی ۲۰۱۶ جوخه انتحار به نظرتون خوبه که خب هیچی.
-