بازی: به سوی ماه To The Moon

1
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

هر ساله در بازار بازی‌های رایانه‌ای، شاهد حضور هزاران عنوان جدید و رنگارنگ هستیم. اما به راستی در این صنعت و تجارت که شرکت‌های مختلف  هر روز بیشتر از دیروز به فکر جیب‌های خود می‌افتند، چه تعداد از عناوین صرفاً به ارائه‌ی جنبه‌هایی از هنر و خلق یک حس خوب می‌اندیشند؟

بازی مستقل «به سوی ماه» (To The Moon) یکی از موارد انگشت‌شماریست که به دنبال ایجاد تجربه‌ای گرانقدر و اصیل در ذهن شماست. یک عنوان داستان‌محور در سبک نقش‌آفرینی که طرفداران بازی‌های 16بیت مانند سوپر نینتندو را نشانه گرفته تا خاطرات خوش ایام قدیم را برای آنان زنده کند. بازی‌ای محصول سال 2011 از شرکت نوپای Freebird که صاحب امتیاز و نویسنده‌اش یک کانادایی (چینی‌الاصل) به نام Kao Gao می‌باشد.


داستان و ساختار


داستان از این قرار است که دو مهندس از شرکت زیگموند  که در زمینه‌ی ساخت خاطرات خیالی تخصص دارند، به خانه‌ی شخص در حال احتضاری به نام «جانی» می‌روند تا رویاهای او را در تصوراتی مصنوعی به او القا کنند. فناوری‌ای که چون نتیجه‌اش با خاطرات واقعی آمیخته خواهد شد و مرزهای خیال و واقعیت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، فقط برای افراد در بستر مرگ مجاز اعلام شده.

بدین ترتیب در حالی‌که «کتر روزالین» و دکتر «واتس» دست به کار شده‌اند تا «جانی» را به سفری ذهنی به مقصد آرزوهایش ببرند، خود او حتی نمی‌داند این آرزو از کی و کجا در وی نشأت گرفته است. پس هر دو متخصص به خاطراتش وارد می‌شوند و مراحل مهم و حیاتی زندگی جانی را پله به پله تا کودکی اش طی می‌کنند تا از اتفاقات مهم و تاثیرگذار زندگانی جانی و همسر درگذشته‌اش باخبر شوند.

این‌طور است که ماجراهای درگیر‌کننده‌ی بازی آغاز می‌شود که در مجموع می‌توان گفت داستانی بسیار زیبا و درگیرکننده و حتی ماندگار است. یعنی حداقل به عنوان بهانه‌ای برای تجربه‌ کردن یک قصه‌ی زیبا، می‌توانید روی داستان‌سرایی این اثر حسابی ویژه باز بکنید.


موسیقی


lattice_jump-ttm-11

دومین نقطه قوت اصلی این بازی موسیقی‌های جادویی بازیست، خصوصا موزیک تم اصلی که توسط پیانو نواخته شده. موسیقی‌ها به قدری زیبا کارشده‌اند که به سرعت به شهرت رسیدند و حتی سایت سازنده ی بازی (Freebird) اقدام به تهیه موزیک باکسی با استفاده از سه ترک اصلی موسیقی بازی کرده.

همچنین ساندترک های کامل این بازی را نیز استودیوی سازنده برای فروش عرضه کرده و در یک اقدام بشردوستانه، 50 درضد عوایدش را هم برای موسسه‌های حمایت‌کننده از بیماری اوتیسم در نظر گرفته است.


گرافیک


To_the_Moon-launch-poster-lrg

همانگونه که پیشتر اشاره شد، سبک گرافیک 16 بیتی یادآور دوران طلایی دهه نود با درخشش کنسول‌هایی از قبیل سوپر نینتدو (که در ایران گیمرهای قدیم با نمونه‌ی مشابه آن یعنی فامیکام بازی می‌کردند)، سگا مگادرایو، سوپر گیم بوی و… است؛ دورانی بسیارخاطره انگیز برای گیمرها. شاید چون آن‌وقت هنوز ماهیت بازی‌ها برای تجارت نبوده و بخش سرگرمی و ایده‌های ناب بودند که در اولویت قرار داشتند.

طراحی پس زمینه‌ها هم در بستر گرافیکی 16بیتی بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب در آمده‌اند و انیمیشن‌ها نیز در نهایت سادگی و بدون موارد اضافه طراحی شده‌اند تا گرافیک بازی در محموع بسیار بی‌تکلف باشد.


گیم‌پلی و مکانیزم بازی


TTM-Ss3

اما علیرغم تمامی محاسن این بازی در بخش‌های داستان، موسیقی و گرافیک، تنها نکته‌ی منفی آن را می‌توان در بخش گیم پلی جستجو کرد. البته نکته مثبت ماجرا این است که کل بازی را می‌توانید با استفاده از موس به پایان برسانید. ولی به عنوان اشاره به معدود نقاط ضعف بازی باید گفت که گیم‌پلی بازی فاقد خلاقیت و تنوع لازم است و ممکن است در میانه‌های راه اندکی از انجام مکرر این روند خسته شوید، اما خوشبختانه داستان غنی و موسیقی دلچسب بازی همچنان شما را به ادامه بازی تشویق می‌نماید.

برای رفع این مشکل شاید لازم بود سازندگان با قرار دادن چند معمای چالش‌برانگیز یا ایجاد مراحلی با گیم‌پلی  اندکی متفاوت، جریان گیم‌پلی سطحی بازی را تغییر می‌دادند اما به هر صورت حتی با وجود این مشکل هرگز نمی‌توان این بازی را غیر قابل تحمل نامید. البته سازندگان بازی تا حدودی  سعی کرده‌اند که با قرار دادن مینی‌گیم‌ها در مسیر بازی تنوعی‌ای ایجاد کنند، اما تلاش آن‌ها چندان اثربخش نبوده است.


بازتاب بازی


TTM0 TTM1 TTM6.

سایت سازنده این بازی گلچینی از نظرات دیگران رو در رابطه با این اثر منتشر کرده است که با هم می‌خوانیم:

«چگونه توضیح دهم این این اثر بی‌نظیر است، بی‌آنکه چیزی از آنچه بازی را بی‌نظیر کرده فاش کنم؟» یوروگیمر: با امتیاز 9 از 10

«به سوی ماه بازی‌ای است که باید تجربه کنید»  گیم اسپات: 8 از 10

«فک کنم موسیقی‌هاش یه جورایی خوب بود» خاله‌ی سازنده بازی!

«این بازی‌ای بی‌تکلف، نیش‌دار، و مالامال از احساس است» پی سی ورلد: 10 از 10


جمع‌بندی


اگر شما هم از ساخت بازی‌های تکراری و بدون خلاقیتی همچون سری Call of Duty و یا Assassins Creed و همچنین سایر عناوین تجاری و AAA دنیای بازی خسته شدید، به شما قویاً تجربه این بازی را توصیه می‌کنیم. با این بازی می‌توانید ساعت‌ها در جای خود نشسته و به نوعی یک داستان زیبا را مطالعه کرده و همزمان به موسیقی‌هایی مسحورکننده‌ای هم گوش فرادهید.

همچنین اگر به این بازی زیادی علاقه پیدا کردید به شما توصیه می‌کنیم سری به سایت رسمی آن زده و از مینی‌کمیک ساخته شده برای آن و فن‌آرت‌های متعدد ارائه شده، لذت ببرید:

http://freebirdgames.com/to_the_moon

پیش به سوی ماه!

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. مشهد

    من عاشق این بازی های معمایی هستم

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی