نیرو با تو باد: همه‌ی چیزی که باید در مورد نیرو در جهان استاروارز بدانید

1
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

این نوشته یک تحقیق اسکولاستیک در مورد ذات نیرو و کارکردهای آن است.

… هم‌پیمان من نیرو است، و می‌باشد هم‌پیمان قدرتمندی.

زندگی آن را خلق می‌کند، آن را پرورش می‌دهد.

انرژی آن ما را احاطه می‌کند و به خود متصل می‌سازد.

ما هستیم موجوداتی درخشان، نه این جسم بی‌ظرافت.

تو باید نیرو را در اطراف خود حس کنی؛

ایجا، بین تو، من، این درخت، آن صخره، همه‌جا، بله.

یودا، خطاب به لوک

با این‌که عموم مردم «جنگ ستارگان» را به عنوان فرنچایزی علمی‌تخیلی می‌شناسند، حضور عنصری مرموز و جهان‌شمول به نام نیرو(Force) آن را به ژانر فانتزی علمی(Science Fantasy) نزدیک کرده است. نیرو یکی از نمادین‌ترین و مهم‌ترین عناصر دنیای جنگ ستارگان است و شهرت فراگیر و ذات منحصربفرد دنیای جنگ ستارگان تا حد زیادی به حضور آن مدیون است. این مقاله سعی دارد در مقیاسی کلی، نیرو و قابلیت‌های آن را برای شما شرح دهد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نیرو حتی در ذهن ساکنین «کهکشانی دور در زمانی خیلی قبل» نیز یک علامت سوال بزرگ است و تمام جزئیات مهم آن را نمی‌توان در مقاله‌ای با این حجم کم بیان کرد. همچنین لازم به ذکر است این مقاله، و تمامی مقاله‌های آتی، هم از روایت صحیح(Canon) و هم غیرصحیح(Non-Canon) مطلب جمع‌آوری می‌کنند. بعد از این‌که دیزنی حقوق جنگ ستارگان را خرید و تصمیم به ساخت اپیزود هفتم گرفت، حجم عظیمی از آثار تولیدشده در جهان گسترده یا گسترش‌یافته(Expanded Universe) غیرصحیح یا به لفظ معروف‌تر «افسانه»(Legend) به حساب آمدند و نادیده گرفتن تمامشان به خاطر تصمیم دیزنی یک کم‌لطفی بزرگ است، چون جنگ ستارگان به لطف همین آثار و خلاقیت سازندگانشان به چنین پدیده‌ی بزرگی تبدیل شده است و بسیاری از آن‌ها از لحاظ کیفی از آثار صحیح چند قدم جلوتر هستند.


نیرو چیست و چگونه کار میکند؟


نیرو قدرتی متافیزیکی و جهان‌شمول است که با تمامی موجودات زنده در کهکشان در ارتباط است[1]. طی گذر اعصار، عده‌ای تلاش کردند نیرو را مطالعه و واکاوی کنند، و عده‌ی زیادی نیز از آن برای انجام کارهایی خارق‌العاده استفاده کردند.

نحوه‌ی کارکرد نیرو تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است، اما در پایه‌ای‌ترین حالت به دو سمت تقسیم می‌شود:

۱. سمت روشن!

۲. سمت تاریک!

سمت روشن و تاریک نیرو دو روی یک سکه هستند و نقش قطب‌نمای اخلاقی را برای کسانی ایفا می‌کنند که قصد استفاده‌ی عملی از نیرو را دارند. سمت روشن نیرو با ترحم، از خود گذشتگی و خیرخواهی هم‌تراز است و سمت تاریک نیرو با نفرت، ترس و خشم.

بیشتر ساکنین کهکشان، من‌جمله بیشتر جدای‌ها(Jedi) بر این باورند که سمت روشن نیرو صراط مستقیم است، اما مصرف‌کنندگان سمت تاریک نیرو عقیده دارند که صراط مستقیم را کسی تعیین می‌کند که قدرت بیشتری دارد و با توجه به این‌که سمت تاریک قدرت بیشتری برای مصرف‌کنندگانش فراهم می‌کند، باید به آن تمسک جست.

بیشتر مصرف‌کنندگان نیرو به یک سمت پایبند می‌مانند و به همین دلیل، به خاطر عقاید متضاد و دوگانه راجع‌به نیرو، در طول تاریخ کهکشان کشمکش‌های زیادی بین مصرف‌کنندگان آن درگرفته است.

وجود نیرو از اولین روزی که تاریخ در کهکشان به نگارش درآمد، گزارش شده است و از همان دوران، سیاره‌های متعددی نیرو را مستقل از باقی سیاره‌ها کشف کردند. مردم به سیاره‌هایی که ساکنین آن نیروپذیر(Force Sensitive) بودند، به چشم محفل جادوگران و دیوها نگاه می‌کردند و تا موعد کشف تکنولوژی نقل‌وانتقال ابرفضایی(Hyperspace Travel) و گسترش استفاده‌ی همگانی از آن، به نوعی از باقی سیاره‌ها قرنطینه شدند.

یکی از اولین گروه‌هایی که نیرو را کشف کردند، راهبان دای بِندو(The Dai Bendu Monks) بودند. آن‌ها از طریق کشف میدی‌کلورین‌ها(Midi-Chlorians) به این مهم دست یافتند. کمی جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.


شکلگیری اولین محفل جدایها


حدود 37000 سال پیش از نبرد یاوین[2](The Battle of Yavin) و نابودی اولین دث‌استار(Death Star)، راهبان دای‌بندو شیئی هرمی و عظیم‌الجثه را کشف کردند که به نیرو آغشته شده بود. راهبان نمی‌توانستند به آن وارد شوند و مطمئن نبودند از کجا آمده و هدف وجودی آن چیست. اما به مدت یک‌هزاره در نزدیکی آن به تفکر و عبادت پرداختند. در نهایت هرم باز شد و راهب‌ها پی بردند که این شیء مرموز در اصل یک فضاپیمای باستانی بوده است.

این فضاپیما راهب‌ها را به سیاره‌ی تایفان(Tython) منتقل می‌کند. در این سیاره راهب‌ها چند گروه دیگر را ملاقات می‌کنند که آن‌ها هم با فضاپیماهای هرمی دیگری به تایفان آورده شده بودند.

«فضاپیمای هرمی و راهب‌های دای‌بندو» برگرفته از کمیک «طلوع جدای: طوفان نیرو» (Dawn of the Jedi: Force Storm)

تمام موجودات هوشمندی که با فضاپیماهای هرمی به سیاره‌ی تایفان آورده شده بودند، نیروپذیر بودند و این گردهمایی در نهایت منجر به تشکیل اولین محفل جدای‌ها(Jedi Order) شد.

اعضای اولیه‌ی نخستین محفل جدای‌ها پی بردند که سیاره‌ی تایفان رابطه‌ی منحصربفردی با نیرو دارد و هروقت عدم توازن شدیدی در استفاده از نیرو پیش می‌آمد(چه روشن، چه تاریک،) کل سیاره تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت.

به همین خاطر، مصرف‌کنندگان نیرو در تایفان از تکنیک‌های سمت روشن و تاریک به طور مساوی استفاده می‌کردند تا توازن برقرار بماند.

دوران مطالعه روی نیرو و آزمایش کردن آن در سیاره‌ی تایفان قرن‌ها به طول انجامید؛ تا این‌که گونه‌ای از موجودات متخاصم که سمت تاریک نیرو را مصرف می‌کردند و به شمشیرهایی قدرت‌گرفته از سمت تاریک مجهز بودند، به تایفان حمله کردند.

با این‌که جدای‌ها موفق شدند حمله را دفع کنند، این جنگ یک عقوبت سنگین به دنبال داشت: تعدادی از اعضای محفل جدای‌ها پتانسیل سمت تاریک نیرو را از نزدیک مشاهده کردند و بر سر میزان استفاده از آن بین اعضا اختلاف درگرفت. این اختلاف را تحت عنوان نبردهای نیرومحور(The Force Wars) می‌شناسند. نبردهای نیرومحور به نوعی پیش‌درآمدی بودند بر تمامی نبردهای متعددی که قرار بود در آینده بین بین سمت تاریک و روشن نیرو دربگیرد.

از آن موقع تاکنون، مصرف‌کنندگان زیادی، از حکیمانی منزوی گرفته تا مشاوران شوالیه‌های جدای، نیرو را به اشکال مختلف مورد مطالعه، آزمایش و استفاده قرار دادند.

علاوه بر موارد ذکرشده، تعدادی جانور، موجودات بیگانه‌ی هوشمند و اشیا هم وجود داشته‌اند که با نیرو رابطه‌ای منحصربفرد دارند.

به عنوان مثال، ایسالامیری‌ها(Yasalamiri) موجوداتی شبیه به مارمولک‌ها هستند که ثابت شده تقریباً به تمامی تأثیرات نیرو مصون هستند. آن‌ها حبابی با قطر ده متری از خود ساطع می‌کنند که هر اثری از نیرو را که از دنیای بیرون به سمتشان ساطع شود، درجا خنثی می‌کند. در سیاره‌ای که ایسالامیری‌ها ساکنش هستند، جانوری شکارچی زندگی می‌کند که از طریق تشخیص طعمه‌هایش به کمک نیرو، آن‌ها را شکار می‌کند و به همین دلیل ایسالامیری‌ها در فرایند فرگشت به این قابلیت دست پیدا کردند تا بتوانند در برابر این موجود شکارچی از خود دفاع کنند. عده‌ای، از حباب ایسالامیری‌ها برای دفاع خود در برابر حملات نیرو استفاده می‌کنند.

موجودی شبه‌مارمولک دیگر قادر است با گاز گرفتن مصرف‌کنندگان نیرو، زهری به آن‌ها منتقل کند که قابلیت آن‌ها را برای مقاومت در برابر سمت تاریک نیرو تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تعدادی از گونه‌های هوشمند کهکشان نیز در برابر قابلیت کنترل ذهن نیرو و حقه‌های ذهنی آن به‌شدت مقاوم هستند یا حتی نسبت به آن مصونیت کامل دارند. حقه‌های ذهنی در بسیاری از تصمیمات سیاسی کهکشان نقش داشته‌اند، چون مصرف‌کنندگان سمت تاریک نیرو در تعامل خود با افراد دیگر به‌وفور از آن استفاده می‌کنند.

اما موجوداتی که قوی‌ترین پیوند را با نیرو دارند، میدی‌کلورین‌ها هستند.


میدیکلورینها


خاستگاه میدی‌کلورین‌ها سیاره‌ای عجیب به نام «سرچشمه‌ی حیات»(Wellspring of Life) است که در قلب کهکشان واقع شده است. میدی‌کلورین‌ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که در سلول تمام موجودات زنده وجود دارند. با این‌که ذات وجودی میدی‌کلورین‌ها به طور کامل درک نشده است، ولی دو نکته را به طور قطعی راجع‌به آن‌ها می‌دانیم: ۱. میدی‌کلورین‌ها برقراری پیوند بین فردیت‌ها و نیرو را ممکن می‌سازند ۲. بین تعداد میدی‌کلورین‌های موجود در سلول‌های یک شخص و میزان نیروپذیری وی رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. البته مثل همیشه استثنائاتی هم مشاهده شده است.

در یک انسان معمولی، هر سلول در نهایت میزبان 2500 میدی‌کلورین است. این رقم برای مصرف‌کنندگان نیرو افزایش پیدا می‌کند. رکورد تعداد میدی‌کلورین‌های موجود در هر سلول به آناکین اسکای‌واکر(Anakin Skywalker) تعلق دارد: در هر سلول او قریب به 20000 میدی‌کلورین موجود است و قدرت دیوانه‌وار او در استفاده از نیرو نیز از همین موهبت ژنتیکی نشأت می‌گیرد.

محفل جدای‌ها برای پیدا کردن شاگردان جدید از آزمایش خون استفاده می‌کرد، اما بعد از پاکسازی جدای‌ها(Jedi Purge)[3] دانش انجام این کار برای مدتی از دست رفت.


از نیرو چه کارهایی برمیآید؟


حالا سوالی که پیش می‌آید این است که مصرف‌کنندگان نیرو با آن چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ پتانسیل کارهایی که با نیرو می‌توان انجام داد بسیار زیاد است و با گذر زمان، دائماً کاربردهای بیشتری نیز برای آن کشف می‌شود. بسیاری از این قابلیت‌ها در سازمان‌هایی که از نیرو استفاده می‌کنند، تعلیم داده می‌شوند. همچنین هر مصرف‌کننده این قابلیت را دارد تا به‌تنهایی قدرت‌های نهفته در نیرو را کشف یا حتی قدرت‌های جدید ابداع کند.

محفل جدای‌ها قدرت‌های نیرو را به سه کلاس تقسیم کرده است(برای هر کلاس پنج مثال آورده شده است که بیشترشان در جهان گسترده یا Expanded Universe معرفی شده‌اند):

۱. کنترلی(Control): کنترل پایه‌ای‌ترین حالت استفاده از نیرو است و اولین مبحثی‌ست که به تازه‌کاران آموزش داده می‌شود، با هدف این‌که ذهنشان به روی نیرو بازتر شود و همچنین ارزش خویشتن‌پنداری را یاد بگیرند. در این مرحله، مصرف‌کننده یاد می‌گیرد چطور روی نیرویی که درونش وجود دارد، سلطه یابد و آن را به نفع خود استفاده کند. وقتی مصرف‌کننده نیرو را روی بدن خودش استفاده کند، می‌تواند سرعت، استقامت و قابلیت‌های شفابخشی خود را ارتقا دهد. مصرف‌کننده می‌تواند از نیرو برای دفع کردن حملاتی از جنس انرژی استفاده کند، انرژی مضر را خنثی کند یا حتی با دست خالی جلوی ضربه‌ی یک شمشیر نوری (Lightsaber) را بگیرد. مصرف‌کنندگان قدرتمندتر نیرو می‌توانند از قابلیت‌های کلاس کنترل برای پنهان کردن خود از دید باقی مصرف‌کنندگان نیروپذیر استفاده کنند و حتی عده‌ی اندکی می‌توانند پس از مرگ، خود را با نیرو پیوند بزنند و به شبحی از جنس نیرو تبدیل شوند. یادگیری تکنیک‌های کلاس کنترل برای هر مصرف‌کننده‌ای حیاتی است و شالوده‌ی آموزش‌های آتی را شکل می‌دهد.

مثال از قابلیت‌های کلاس کنترل:

– توتامینیس(Tutaminis): توتامینیس به مجموعه تکنیک‌هایی گفته می‌شود که مصرف‌کننده‌ی نیرو با استفاده از آن‌ها می‌تواند انرژی گرمایی یا الکتریکی اطراف خود را که در حالت عادی به او آسیب می‌زند، به بدن خود جذب و تأثیر منفی‌شان را خنثی کند.

– کوراتو سالوا(Curato Salva): کوراتو سالوا به مجموعه‌ تکنیک‌های شفابخشی‌ای گفته می‌شود که مصرف‌کننده با استفاده از آن‌ها می‌تواند سرعت پوسیدگی را کاهش و در نتیجه طول عمر خود را افزایش دهد یا زهر یا بیماری را از جریان خون خود خارج کند.

– آلتوس سوپور(Altus Sopor): آلتوس سوپور قدرت افزایش تمرکز مصرف‌کننده روی نیروی درون خود است. آلتوس سوپور در قوی‌ترین حالت خود به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد با نیرو یکی شود، طوری که در نظر بقیه تقریباً نامرئی جلوه کند.

– آلچاکا(Alchaka): آلچاکا نوعی درون‌پویی یا مدیتیشن است که در آن مصرف‌کننده با انجام حرکاتی پیچیده، سخت و تکرارشونده، ذهن خود را آزاد و بدن خود را برای پذیرش قدرت نیرو آماده می‌کند. انجام دادن آلچاکا قبل از دوئل‌های فیزیکی بسیار موثر است.

– تاپاس(Tapas): از طریق تاپاس، مصرف‌کننده می‌تواند با تمسک جستن به نیرو و جذب قدرت از آن، خود را در محیطی سرد گرم نگه دارد.

۲. حسی(Sense): نیروهای کلاس حسی به مصرف‌کننده اجازه می‌دهند نیرو را از قلمروی «خودیت» فراتر برده و با کمک آن، با محیط اطراف خود تعامل برقرار کند. قابلیت‌های این کلاس به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد حس بویایی، بینایی و شنوایی خود را تقویت نماید و سیگنال‌های محیطی را با سرعت بیشتر و وضوح بالاتری دریافت کند. مصرف‌کننده حتی می‌تواند موقعی که حواس پنج‌گانه‌ی خودش جوابگو نباشند، از نیرو به عنوان جایگزین استفاده کند (مثلاً اگر روی چشم‌هایش چشم‌بند بسته باشند، با کمک نیرو ببیند). همچنین مصرف‌کننده با درک بهتر نیرو و ارتقای پیوند خود با آن، قادر است هرگونه تغییری در توازن نیرو را حس و شناسایی کند، خواه فاجعه‌ای در پیش باشد، خواه خطری آنی تهدیدش کند. مصرف‌کنندگان نیرو اغلب از این قابلیت برای تشخیص خطرهای پنهانی و شناسایی دشمنانی که به کمینشان نشسته‌اند استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که مصرف‌کننده‌ی قابلیت‌های کلاس حسی قادر است به هنگام مبارزه یا خارج از آن، اتفاقی را که قرار است بیفتد، پیش از وقوع تشخیص دهد، مبارزه با آن‌ها بسیار خطرناک خواهد بود.

مصرف‌کننده همچین می‌تواند با دیگران به صورت تله‌پاتیک ارتباط برقرار کند یا ذهن آن‌ها را بخواند. از قرار معلوم، هرچه پیوند احساسی با فرد مذکور قوی‌تر باشد، این کار راحت‌تر انجام می‌شود. بهترین حالتش موقعی‌ست که فرد عضوی از خانواده‌ی مصرف‌کننده باشد.

مثال از قابلیت‌های کلاس حسی:

– پریما ویته(Prima Vitae): با کمک این قابلیت، مصرف‌کننده می‌تواند حضور موجودات زنده را در اطراف خود تشخیص دهد و ردشان را از فاصله‌ای دور بزند.

– تاکتوس اوتیوم(Tactus Otium): از طریق تاکتوس اوتیوم، مصرف‌کننده می‌تواند پیوند میان تمام موجودات زنده در یک محیط را که به نیرو متصل هستند حس کند. از طریق حس کردن این پیوند، مصرف‌کننده می‌تواند تشخیص دهد که آیا نیروی حاکم بر یک محیط سالم است یا دچار آسیب شده است.

– سایکومتری(Psychometry): از طریق سایکومتری، مصرف‌کننده می‌تواند با لمس کردن یک شیء اطلاعاتی راجع‌به آن کسب کند. به عنوان مثال، اگر مصرف‌کننده اسلحه‌ای را روی زمین پیدا کند، با لمس کردن آن می‌تواند پی ببرد قبلاً دست چه کسی بوده یا در چه شرایط محیطی‌ای از آن تیر شلیک شده است.

– فهم لغت(Comprehend Speech): از طریق قابلیت فهم لغت، مصرف‌کننده می‌تواند معنای کلی حرف‌های هر موجود هوشمندی را متوجه شود، حتی اگر یک کلمه از زبان او را بلد نباشد.

– پیوند نیرو(Force Meld): با کمک این قابلیت، چند مصرف‌کننده می‌توانند ذهن‌هایشان را به کمک نیرو به هم پیوند بزنند و از یکدیگر نیروی بیشتر کسب کنند.

۳. دگرگونسازی(Alter): قابلیت‌های دگرگون‌سازی، دشوارترین و پیچیده‌ترین قابلیت‌هایی هستند که یک فرد نیروپذیر می‌تواند بهشان دست پیدا کند. قابلیت‌های دگرگون‌سازی یک پله از قابلیت‌های حسی فراتر می‌روند و به مصرف‌کننده این اجازه را می‌دهند تا نیروی محیط اطراف را گرفته و آن را به میل خود تغییر دهد. یکی از رایج‌ترین این نیروها دورجابجایی(Telekinesis) است: قابلیت بلند کردن، حرکت دادن و به طور کلی تغییر دادن موقعیت فیزیکی اشیا از طریق نیرو. برد قدرت این نیرو بسیار عظیم است و با آن هر شیئی را می‌توان جابجا کرد: از صخره‌ای کوچک گرفته تا سفینه‌ای فضایی و حتی اجسامی بزرگ‌تر. همه‌چیز بستگی به میزان مهارت و قدرت مصرف‌کننده دارد.

در مبارزه، از قابلیت دورجابجایی اغلب برای خلع سلاح دشمن، به هم زدن تعادل او یا پرتاب کردن اجسام سنگین به طرفش استفاده می‌شود. مصرف‌کنندگان قدرتمندتر می‌توانند دشمن را در هوا بلند و به گوشه‌ای پرتاب کنند(Force Throw). مصرف‌کنندگان سمت تاریک نیرو می‌توانند دشمن را از راه دور خفه کنند(Force Choke) یا حتی بدنشان را له کنند(Force Crush).

دورجابجایی کاربردهای بسیار زیادی دارد و در اغلب موارد اولین قابلیت دگرگون‌سازی است که به جدای‌ها آموزش داده می‌شود.

قابلیت حقه‌ی ذهنی(Mind Trick) نیز در کلاس قابلیت‌های دگرگون‌سازی قرار می‌گیرد. از طریق قابلیت‌های مرتبط با حقه‌ی ذهنی، مصرف‌کننده می‌تواند روی افکار موجودات هوشمند تأثیر بگذارد. معمولاً از این قابلیت برای مجبور کردن شخص به موافقت با یک درخواست، باور کردن یک بیانیه یا فاش‌سازی اطلاعات محرمانه(Force Persuasion) استفاده می‌شود. قربانی هرچقدر از لحاظ ذهنی ضعیف‌تر باشد، راحت‌تر تسلیم می‌شود.

جدای‌ها از این قابلیت دل خوشی ندارند و فقط وقتی پای هدفی والا در میان باشد از آن استفاده می‌کنند. اما مصرف‌کنندگان سمت تاریک نیرو نه‌تنها به استفاده از آن علاقه‌مند هستند، بلکه پا را یک قدم فراتر می‌گذارند و هرگاه لازم باشد، به ذهن قربانی حس ترس(Force Horror) و جنون(Force Insanity) منتقل می‌کنند و گاهی آن را به کل تحت کنترل خودشان درمی‌آورند(Mind Control).

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که مصرف‌کنندگان سمت تاریک نیرو، خصوصاً اعضای سیث(Sith)، به استفاده از آن علاقه‌ی خاصی دارند، آذرخش نیرو(Force Lightening) است. برای اجرای آن، مصرف‌کننده نیرو را به انتهای بازوی خود منتقل می‌کند و آن را به نوعی نیروی الکتریسیته بدل می‌سازد که قادر است قربانی را بیهوش کند یا بلافاصله بکشد. شمشیر نوری قادر به دفع کردن آذرخش نیرو است، اما اگر آذرخش از حدی قوی‌تر باشد، می‌تواند شخصی را که شمشیر نوری را در دست گرفته، در هم شکند.

مصرف‌کننده‌ی طرف مقابل می‌تواند از تکنیک‌های پیشرفته‌ی کلاس کنترل برای دفع کردن یا حتی برگرداندن آذرخش به سمت منبع اصلی‌اش استفاده کند. جدای‌های اندکی از این قابلیت استفاده کرده‌اند، چون جدای‌ها بر این باورند که این قدرت داتاً فاسد است، اما از میان جدای‌هایی که از آن استفاده کردند، عده‌ی کمی تسلیم وسوسه‌ی پیوستن به سمت تاریک نیرو شدند.

مصرف‌کننده همچنین می‌تواند از قابلیت‌های دگرگون‌سازی برای انجام پرش‌های بلندتر(Force Jump)، کند کردن شتاب سقوطش(Levitation) یا حتی پرواز کردن به طور محدود(Force Flight) استفاده کند. قدرت‌های دگرگون‌سازی برای هر مصرف‌کننده‌ای که قصد مبارزه کردن دارد، حیاتی هستند و استفاده‌ی ماهرانه از آن‌ها عامل اصلی کسب اعتبار و  احترام برای مصرف‌کننده و زهرچشم گرفتن از دشمنان است.

مثال از قابلیت‌های کلاس دگرگون‌سازی:

– دگرگون‌سازی محیط(Alter Environment): همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، مصرف‌کننده می‌تواند از طریق این قابلیت در محیط اطراف خود تغییر ایجاد کند. به عنوان مثال، به راه انداختن گردباد یه مه مصنوعی.

– ساخت همزاد(Doppelgänger): با استفاده از این قابلیت، مصرف‌کننده می‌تواند کپی برابر اصل از خودش یا شئیی بی‌جان بسازد، طوری که نتوان فرق آن را با نمونه‌ی اصلی متوجه شد.

– احیاسازی(Revitalize): احیاسازی یکی از قابلیت‌های سمت روشن نیروست که به فردی خسته، زخمی یا بیهوش جان و قوایی دوباره می‌بخشد.

– مالاسیا(Malacia): با استفاده از این قابلیت، مصرف‌کننده می‌تواند سرگیجه یا حالت تهوع شدید در دشمن خود ایجاد کند. مالاسیا به‌راحتی قادر است طرف مقابل را از پا بیندازد، اما چون آسیبی به بدن او وارد نمی‌کند، جزو قابلیت‌های سمت تاریک به حساب نمی‌آید.

– مِکودِرو(Mechu-Deru): از طریق این قابلیت، که در انحصار سمت تاریک نیرو قرار دارد، مصرف‌کننده می‌تواند کنترل سازه‌های روبوتیک را به دست بگیرد و آن‌ها را به انجام هر کاری وا دارد.


تمام اطلاعاتی که در این مقاله شرح دادیم، فقط بخش اندکی از تاریخچه‌ی نیرو، حضور جهان‌شمول آن و کاربردهای احتمالی‌اش را در بر می‌گیرد. نیرو و کاربردهای آن صرفاً محدود به فردیت‌هایی چون شوالیه‌های جدای یا سیث نیست و افراد بسیاری بدون این‌که خودشان متوجه باشند، با آن پیوند برقرار می‌کنند و آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و نیرو نیز هدایت‌گر اعمال و مسیر زندگی‌شان است. برخی اعتقاد دارند نیرو هوشمند است، خدایی حاضر در همه‌جا که افراد را به سمت سرنوشتشان هدایت می‌کند. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند نیرو صرفاً یک پدیده‌ی طبیعی است که همه‌جا حضور دارد و هیچ هدف و مقصود خاصی پشت آن نیست. برخی نیز اعتقاد دارند توازن بین روشنی و تاریکی باید در همه حال حفظ شود. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند نیرو ذاتاً تاریک است.

نیرو هرچه که باشد، مسلماً مرموزترین و مبهم‌ترین عنصر موجود در دنیای جنگ ستارگان است و در تبدیل کردن این دنیا به چنین پدیده‌ی فرهنگی بزرگی نقش اساسی ایفا کرده است.


منابع: + +


[1]  می‌توان ادعا کرد نیرو به نوعی از مفهوم «چی»(Chi) یا «مانا»(Mana) الهام گرفته شده است.

[2]  نیرد یاوین همان نبردی است که وقایع آن در اولین فیلم جنگ ستارگان(اپیزود چهارم) به تصویر کشیده شد. نبرد یاوین به قدری مهم است که به یکی از مبدأهای تاریخی تقویم استاندارد کهکشانی(Galactic Standard Calendar) تبدیل شد. BBY مخفف Before the Battle of Yavin و ABY مخفف After the Battle of Yavin است.

[3] 19 سال قبل از نبرد یاوین، دارث سیدیوس(Darth Sidious) تصمیم گرفت تا همزمان با تأسیس امپراتوری کهکشانی(Galactic Empire) محفل جدای را از بین ببرد. تلاش‌های او نزدیک بود به انقراض کامل جدای‌ها منجر شود، اما تعداد اندکی از اعضا، من‌جمله اوبی‌وان کنوبی(Obi-Wan Kenobi) و استاد بزرگ یودا(Grand Master Yoda)، موفق شدند از پاکسازی او جان سالم به در ببرند.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. soheil

    یکم از اون نیرو بده بده به ما یه ذره!

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • شومنامه‌ی تبر نقره‌ای

    نویسنده: بهزاد قدیمی