بازسازی فیلم تلماسه به دست کارگردان بلیدرانر ۲۰۴۹ دنی ویلنو
دنی ویلنو که به نظر میرسد از خوشتکنیکترین کارگردان سایفای فعلی باشد، قصد دارد تلماسه، یکی از مهمترین آثار سایفای را یک بار دیگر به پردهی نقرهای ببرد.
فیلم تلماسه را احتمالاً طرفداران لینچ به عنوان نقطهی سیاهی در کارنامهاش بشناسند. همینطور کسانی که طرفدار ژانر علمیتخیلی هستند و مایلند سر به تن لینچ نباشد. تقریباً کسی نیست که از فیلم بدش نیاید. چه طرفدار اپرای فضایی باشند و چه خود کتاب اصلی و حتا طرفدار لینچ. اما بعد از سالیان سال انتظار میتوانیم با خوشحالی فریاد بزنیم که تلماسهای تازه در راه است!
این فیلم که اقتباسیست از کتاب Dune فرنک هربرت، کارگردانی دارد که بین طرفداران سینما و ادبیات ژانری، به خاطر اقتباس موفقش از داستان تد چیانگ یعنی فیلم Arrival محبوب شده است.
و او کسی نیست جز دنی ویلنو که این مدت کلی اسمش سر زبانها افتاده و از همین الان توی دل همه(به خصوص من) خودش را جا کرده. احتمالاً میدانید که ویلنو کارگردان فیلم بلیدرانر ۲۰۴۹ هم هست. جالب است که برای اولین بار همه مشتاقند که ادامهی بلیدرانر را ببینند و کسی حس نمیکند که ممکن است فیلم افتضاح باشد. حتا تقریباً همه متفقالقولند که فیلم ادامهی موفقی بر بلیدرانر ریدلی اسکات/فیلیپ کی دیک خواهد بود. شاید چون ویلنو با ساخت Arrival خاطر منتقدان را آسوده کرده است؟
طرفداران ژانر دلایل بسیاری دارند که منتظر بازسازی فیلم تلماسه باشند. مخصوصاً که کتاب فرنک هربرت یکی از مهمترین کلاسیکهای ژانر علمیتخیلی است و اقتباس لینچ از این کتاب به قدری فاجعهبار بود که حتا خود لینچ از گذاشتن نامش بر فیلم اکراه داشته است. لینچی که قرار نبود کارگردان فیلم باشد و یودوروفسکیای که به دلایل بسیاری نایل به ساخت تلماسهاش نشد. اما حالا به این داستان اپرای فضایی سیاسی/نظامی یک بار دیگر فرصت داده شده که بر پردهی نقرهای بیاید و از این رو بار سنگینی هم بر دوش ویلنو خواهد بود که هم خاطرهی بد و مزهی تلخ فیلم لینچ را بشوید و هم از انتظاراتی که از یودوروفسکی میرفت فراتر برود. البته که رقابت با فیلمی که هرگز ساخته نشد سخت است.
البته از کارنامهی ویلنو میشود فهمید که چنین پروژهای برای او به حقیقت پیوستن یک رویاست. حتا پیش از این که این پروژه توسط برایان هربرت(پسر فرنک هربرت فقید) تأیید شود، خود ویلنو در مورد این رویایش صحبت کرده است و چنین گفته است:
من همیشه دنبال مایهی علمیتخیلی برای ساخت فیلم میگردم. مایهای که داستانی قدرتمند را طرح بیندازد و تکراری نباشد و در ضمن همهاش در مورد جنگ و توی سر هم زدن نباشد. یکی از رویاهای قدیمی من ساختن فیلم تلماسه است ولی گرفتن امتیازات ساختش تقریباً غیرممکن است و به این قضیه کمترین امیدی ندارم…
داستان تلماسهی فرنک هربرت در زمانی بسیار بسیار دور در آینده میگذرد و پروتاگونیست داستان(شخصیت اصلیاش) پال اتریدیس است. خانوادهی او کنترل سیارهای بیابانی به نام آراکیس را به دست میگیرند که تنها تولیدکنندهی محصولی بسیار پرارزش با نام مستعار اسپایس(ادویه) است. کنترل کردن آراکیس محل نزاع میان بسیاری از خاندانهای اشرافی از جمله خاندان هارکونن است که رقیب سرسخت اتریدیسها هستند. از این رو همانطور که حدس زدهاید تم اصلی داستان بر روی این نزاعها و خدعهها و از پشت خنجرزدنها و درگیریهای خاندانی و مذهبی تمرکز دارد(و فقط موسیقی رامین جوادی را کم دارد که بشود گیم آو ترونز در فضا). در نهایت با سقوط خاندان اتریدیس، پال آوارهی صحراهای آراکیس میشود و حالا مجبور است گروه مقاومتی ترتیب دهد که آراکیس را پس بگیرد.
-
در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی زده تلماسه توسط مهیار فروتن فر از کتابسرای تندیس ترجمه شده در ۱۰۴۶ صفحه ولی سایت تندیس خبری نزده.
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4786454-
شاید منتظرن یه وقتی که بدون قصابی بدست ارشاد بشه منتشرش کرد، منتشرش کنن؟ از همون انتظارا که الکی هممون میکشیم.
-