عینکی که اجازه می‌دهد ناشناس بمانید

2
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

ژاپنی‌ها عینکی اختراع کرده‌اند که تکنولوژی‌های تشخیص چهره را گول می‌زند. حالا دیگر مثل سریال Person Of Interest نمی‌توانند با دوربین‌های امنیتی نصب شده در قدم به قدم شهرها تعقیبتان کنند.

قبول کنید یا نه حریم خصوصی حالا یک فقط یک زبان‌بازی چاپلوسانه از زبان دولت‌مردان و روسای شرکت‌هاست. حریم خصوصی دیگر یک نیاز اساسی مثل نفس‌کشیدن یا که آب خوردن تلقی نمی‌شود که خودش کالایی شده مناسب برای سرمایه‌گذاری و فروختن.

اما به نظر ما هنوز در مرحله‌ی انکار به سر می‌بریم و به بهانه‌ی امنیت یا هرچه، از یکی از اساسی‌ترین حقوق بشر کوتاه آمده‌ایم. این که دولت مردان بفهمند که تحت تعقیب‌ها و خلافکارها و دزدها کجا می‌روند فایده‌های بسیاری دارد (آیا واقعاً فهمیده‌اند؟)، اما این که هر دولتی از تمام شهروندانش نقطه ضعف در اختیار باشد خوب نیست. این که روسای احزاب ریز رفتارهای جامعه را بدانند تا یاد بگیرند که باید روی چه نقاط حساسی دست بگذارند هم خوب نیست. این که تجار و دلالان ریز مسائل شخصی شما را بدانند تا راه سریع چاپیدنتان را بفهمند خوب نیست. و راستش خیلی چیزهای خوب نیست دیگر هم وجود دارد که هنوز کسی به خطرشان باور نیاورده.

اما در حالی که ما بی‌کار نشسته‌ایم، خدا رو شکر در این دنیا ژاپنی‌ها هم وجود دارند و چون ژاپنی‌ها ثابت کرده‌اند که جزء معدود آدم‌های خوب این کره‌ی خاکی هستند، عینکی اختراع کرده‌اند که تکنولوژی‌های تشخیص چهره را گول می‌زند. حالا دیگر مثل سریال مظنون (Person of Interest) نمی‌توانند با دوربین‌های امنیتی نصب شده در قدم به قدم شهرها تعقیبتان کنند. البته امکان دارد همان دزدها و تحت‌تعقیب‌ها سرآخر مشتری اصلی این پروژه باشند که  نرم‌افزارهارا گمراه می‌کند و دیگر نیاز به زدن ماسک‌های مشکی و بدقلق را مرتفع می‌سازد؛ ولی هدف اصلی این پروژه طبق ادعای سازندگانش همانا بی‌اعتبار کردن اصل قضیه‌ی تمرکز دوربین‌ها بر روی عابران معمولیست تا به نحوی با روند سریع شکستن حریم خصوصی مبارزه کند (امیدواریم).

privacy glasses

نمونه‌های اولیه‌ی این تکنولوژی از LED های گمراه‌کننده استفاده می‌کردند که احتمالا به مددشان به سوژه‌ای برای خنده‌ی باقی مردم تبدیل می‌شدید. ولی این عینک به طرزی ظریف‌تر پرتوهای نور را به حاشیه منعکس می‌کند (یا در خود جذب می‌کند)  تا با زیبایی‌اش در عین حالی که مطلوب فشن‌بازهاست (و برخلاف نمونه‌های قبلی اجازه می‌دهد آن سوی شیشه‌ی عینک هم دیده شود!)، از هویت استفاده‌کنندگان نیز در برابر نود درصد دوربین‌ها محافظت می‌کند. به هر حال اگر بابت این مساله دلمشغولی زیادی دارید یا حتی اگر رسم روزگار شما را به قاچاقچی‌گری و دزدی کشانده، این عینک را ژوئن 2016  در همان ژاپن به قیمت 240 دلار می‌توانید گیر بیاورید. موفق باشید.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. فاصله

    چه جالب!!!
    ژاپنی ها واقعن انسان های باهوشی هستن!

    1. م.ر ایدرم

      من اصلا شک دارم ژاپنی ها انسان باشن حتی :دی

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • رزونانس

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید