اینها فیلمهای مورد علاقهی هیدئو کوجیما خالق متال گیر هستند.
در کمال تعجب، ستارهی بازیسازی ژاپنی، سلیقهای بسیار کلاسیک دارد!
اگر از جلوهگریهای گاه و بیگاه فیلمسازان هالیوودی در صنعت بازیسازی صرف نظر کنیم، بدون شک هیچ کارگردان بازیسازی به اندازهی هیدئو کوجیما وابسته به سینما نیست و خیلی واضح میشود تأثیر سینما را بر آثارش دید. شاید مشخصترین آثار تأثیرش هم نام قهرمان سری متالگیرسالید، اسنیک است که از نام اسنیک پلیسکن اقتباس شده(شخصیت اصلی فیلمهای فرار از نیویورک و فرار از لسآنجلس). اصلاً قسمت سوم سری متالگیرسالید Snake Eater را در نظر بگیرید؛ قصهای جاسوسی که انگار در تجلیل از جیمز باند ساخته شده و موسیقی ابتداییاش به سنت فیلمهای 007 ساخته شده و دل هر فیلم جیمز باند را آب میکند. اما آنچه بیش از هر چیز ارادت کوجیما به صنعت سینما را به ما یادآور میشود اکانت توییترش است که مدام داخلش در مورد فیلمهایی که میبیند و نقدهایی که سرشان دارد صحبت میکند. بله کوجیما به همان اندازه که در مورد مسائل روزمرهی دنیا توییت میکند در مورد سینما هم توییت میکند.
به بهانه انتشار آخرین نسخهی این سری محبوب و بینظیر(یا در واقع به بهانهی این که دست نگارنده تازه به این جواهر رسیده) بیایید نگاهی به لیست فیلمهای مورد علاقهی این کارگردان نابغه بیندازیم. موارد زیر را خود کوجیما در کتاب متال گیر عیان (Metal Gear Naked) که به قلم خودش است معرفی کرده.
اما پیش از آن که به سراغ لیست فیلمهای مورد علاقهاش برویم، ذکر این نکته خالی از لطف نیست؛ اگر تا به حال بازیهای ساختهی دست کوجیما را تجربه کرده باشید از برخورد با بعضی از این اسمها اصلاً تعجب نخواهید کرد. کوجیما همانطور که توی لیستش هم مشخص شده آدم کلاسیکدوستی است. به خصوص اگر به لیست فیلمهای موثر بر متالگیر رجوع کنید. که شامل: فرار بزرگ، توپهای ناوارون، فرار از نیویورک، شمال از شمال غربی، طلوع مردگان، سیارهی میمونها و سری جیمز باند است. اما بعضی از فیلمها، مثل آنهایی که در اکانت letterboxd کوجیما بهشان اشاره شده، واقعاً باعث تعجباند. فیلمهایی مثل من شمارهی چهار هستم، ترانس و پسر آزادی که حکم گردش ۱۸۰درجهای از آن سلیقهی کلاسیک دارند. اما غیر از لیست فیلمهای موثر بر سری متالگیر، کوجیما لیست دیگری هم دارد. «کلاسیکهایی که از یاد نمیروند». پدرخوانده، شهروند کین، لرنس عربستان، لاسترادا و داستان توکیو، همگی توی همین لیست قرار دارند.
در ادامه بیایید نگاهی داشته باشیم ۳۴ فیلم مورد علاقهی کوجیما و نظراتی که خیلی کوتاه در مورد هر فیلم عنوان کرده.
فیلمهای غیرژاپنی
City Lights روشنایی های شهر/تاریخ انتشار: ۱۹۳۱/محصول: آمریکا/کارگردان: Charlie Chaplin
با وجود گذشت این همه سال، هنوز هم به نظر من بهترین فلیم ملودرام است! چاپلین واقعاً کارگردان معرکهای است!
Beauty and the Beast زشت و زیبا/تاریخ انتشار: ۱۹۴۶/محصول: فرانسه/کارگردان: Jean Cocteau
وقتی صحبت از دیو و دلبر میشود مردم معمولاً یاد کارتون دیزنیاش میافتند. من اما این فیلم به یادم میآید. تصویربرداری سوررئالش مرا شگفتزده میکند.
The Third Man مرد سوم/تاریخ انتشار: ۱۹۴۹/محصول: بریتانیا/کارگردان: Carol Reed
کارگردانی، تصویربردای و موسیقی این فیلم عمیقاً توی ذهنم نقش بسته. وقتی سنم کمتر بود به اشتباه فکر میکردم که کارگردانش اورسون ولز است.
Singin’ in the Rain آواز در باران/تاریخ انتشار: ۱۹۵۲/محصول: آمریکا/کارگردان: Gene Kelly & Stanley Donen
فیلمهای موزیکالهای هالیوودی قدیمی را دوست دارم و به نظرم این از همهشان بهتر است. وقتی که بچه بودم عاشق آن دورهی زمانی از آمریکا بودم که توی فیلم به تصویر کشیده شده.
The Wages of Fear مزد ترس/تاریخ انتشار: ۱۹۵۳/محصول: فرانسه-ایتالیا/کارگردان: Henri-Georges Clouzot
واقعگرایی بیش از حد این فیلم مرا شوکه کرد. این فیلم ماریو و لوییجی خودش را دارد. Yves Montand بازی خارقالعادهای از خودش به نمایش گذاشته.
12 Angry Men دوازده مرد خشمگین/تاریخ انتشار: ۱۹۵۷/محصول: آمریکا/کارگردان: Sidney Lumet
این فیلم باعث شد به فکر بیفتم که چقدر استریوتایپهای ذهنی ما غلط هستند. در ضمن این فیلم اولین برخورد من با سیستم هیأت منصفهی آمریکا بود.
Kanał کانال/تاریخ انتشار: ۱۹۵۷/محصول: لهستان/کارگردان: Andrzej Wajda
ابه نظرم فیلم خاکسترها و الماسهای Wajda طرفداران بیشتری داشته باشد. اما من این یکی را بیشتر میپسندم. در ضمن این فیلم تأثیر بهسزایی هم روی متالگیرسالید داشته است.
The Pink Panther پلنگ صورتی/محصول: آمریکا/کارگردان: Blake Edwards
The Pink Panther/تاریخ انتشار: ۱۹۶۳
A Shot in the Dark/تاریخ انتشار: ۱۹۶۴
The Return of the Pink Panther/تاریخ انتشار: ۱۹۷۵
The Pink Panther Strikes Again/تاریخ انتشار: ۱۹۷۶
Revenge of the Pink Panther/تاریخ انتشار: ۱۹۷۸
کمدین موردعلاقهام پیتر سلرز مسن است(جوانیاش را کمتر دوست دارم). تقریباً تمام فیلمهای مشترک سلرز و ادواردز را دوست دارم. با این حال فلیمهای پلنگ صورتی بهترینهایشان هستند – غیر از آنهایی که سلرز درشان نقشی ندارد. منبع الهام طنز سری متالگیر، فیلمهای پلنگ صورتی است.
The Umbrellas of Cherbourg چترهای شربورگ/تاریخ انتشار: ۱۹۶۴/محصول: فرانسه/کارگردان: Jacques Demy
این فیلم خیلی احساسات دوگانهای توی من ایجاد میکند. هم تلخ است و هم شیرین. کاترین دِنِوِ هم تویش خیلی بانمک است. این جور داستانهای عاشقانهای که شرایط محیطی باعث جدایی زوجها از همدیگر میشود واقعاً مرا متأثر میکند. تا مدتها نمیدانستم آوازهایی که دنو میخواند، دوبله شدهاند. فکر میکردم صدای خودش است.
Django جنگو/تاریخ انتشار: ۱۹۶۶/محصول: ایتالیا/کارگردان: Sergio Corbucci
ژانر اسپاگتی وسترن را هم دوست دارم. این فیلم در کنار خیلی چیزهای دیگر باعث خلق شخصیت Ocelot شده و در ضمن اسپاگتی وسترن موردعلاقهی من هم هست. موسیقیاش هم خوب است. جنگو منبع اقتباس شخصیت اصلی بازی بوکتای[بازیای که کوجیما تهیه کنندهی آن بوده] هم هست.
Fantastic Voyage سفر شگفت انگیز/تاریخ انتشار: ۱۹۶۶/محصول: آمریکا/کارگردان: Richard Fleischer
این فیلم هیچوقت برایم قدیمی نمیشود. کتابی که آسیموف از روی این فیلم اقتباس کرده را هم خواندهام. یک فیلم پاپکورنی است که جاسوس بازی را با علمیتخیلی مخلوط میکند و چیز نابی را تحویل آدم میدهد. کارگردانی هنری و جلوههای ویژهای که اعضای درونی بدن را نشان میدهند نه تنها معرکهاند که درست هم هستند. استاد زیستشناسی دانشگاهی که آن موقع درش مشغول تحصیل بودم هم صحت علمی این فیلم را تأیید کرده.
2001: A Space Odyssey/تاریخ انتشار: ۱۹۶۸/محصول: آمریکا-بریتانیا/کارگردان: Stanley Kubrick
دربارهی این فیلم چی میشود گفت که قبلاً بهترش را نگفته باشند؟ اودیسهی فضایی برای من بیشتر از یک فیلم است. یک تجربه است.
Taxi Driver راننده تاکسی/تاریخ انتشار: ۱۹۷۶/محصول: آمریکا/کارگردان: Martin Scorsese
این فیلم چشم مرا باز کرد. فکرش را هم نمیکردم آمریکاییهایی که آنقدر توی فیلمها شاد به نظر میرسیدند، وسط شهر به آن شلوغی احساس تنهایی بکنند. این فیلم مرا با حس خاصی پر کرد. حس تنهاییای که در جوانیم آزارم میداد را باهام آشتی داد. به همین خاطر جای ویژهای توی قلبم دارد. بعد از دیدنش یک جفت پوتین و یک ژاکت خریدم تا از رابرت دنیرو تقلید کنم. البته موهایم را آن مدلی کوتاه نکردم.
Somewhere in Time جایی در زمان/تاریخ انتشار: ۱۹۸۰/محصول: آمریکا/کارگردان: Jeannot Szwarc
رمان ریچارد ماتسون که این فیلم از رویش اقتباس شده را خیلی دوست دارم. فیلمنامهی این فیلم را هم خود ریچارد ماتسون نوشته است. جین سیمور واقعاً زیباست. من خورهی اینطور فیلمهای رمانتیک هستم. موزیک جان بری هم خیلی خوب است.
Das Boot کشتی/ تاریخ انتشار: ۱۹۸۱/محصول: آلمان/کارگردان: Wolfgang Petersen
دس بوت بین فیلمهای با موضوع زیردریایی که تا حالا دیدم از همه بهتر است. این فیلم تصویری قدرتمند از گروهی از مردان که در شرایط بحرانی گیر افتادهاند را ارائه میکند.
Mad Max 2 مد مکس ۲/تاریخ انتشار: ۱۹۸۱/محصول: استرالیا/کارگردان: George Miller
طراحی صحنه، شخصیتها، اکشن، خشونت موجود در فیلم، تعلیقی که دارد، کارگردانی و… همه و همه واقعاً بینقصاند. این فیلم کلاسیک توی لیست ده کلاسیک برتر من است.
Blade Runner بلید رانر/تاریخ انتشار: ۱۹۸۲/محصول: آمریکا /کارگردان: Ridley Scott
جهانسازی و تصویربرداری این فیلم خارقالعاده است. در مورد این یکی هم لازم نیست که من چیزی بگویم. بیشتر از این که یک علمیتخیلی در مورد آینده باشد بخشی از فرهنگ نسل من است.
Streets of Fire خیابانهای آتش/تاریخ انتشار: ۱۹۸۴/محصول: آمریکا/کارگردان: Walter Hill
یک فیلم راکانرول گذرنسلی(کامینگ او ایج) توأم با اکشن، خشونت و عشق و عاشقی. موسیقی نسل نوی این فیلم برندهی امتیوی شد. این فیلم مرا به طرز دیوانهواری شیفته دایان لین Diane Lane کرد. یک زمانی هر روز صبح پایان این فیلم را میدیدم.
Mauvais sang خون ناپاک/تاریخ انتشار: ۱۹۸۶/محصول: فرانسه /کارگردان: Leos Carax
من واقعا هنر کاراکس را دوست دارم و به نظرم این بهترین فیلمش است. فیلم باحالی است.
A Better Tomorrow II فردایی بهتر ۲/ تاریخ انتشار: ۱۹۸۷/محصول: هنگ کنگ/کارگردان: John Woo
این یکی از فیلمهای موردعلاقهی من از John Woo است که به اندازهی فیلم Hard-Boiled دوستش دارم. هنوز هم هرموقع که ببینمش گریه میکنم.
Cinema Paradiso سینما پارادیزو/تاریخ انتشار: ۱۹۸۸/محصول: ایتالیا/کارگردان: Giuseppe Tornatore
این فیلم هم اشک مرا درمیآورد، خصوصاً صحنهی آخرش. به ترتیبی که اصلاً انتنظارش را نداشتم. فیلمی که هر عاشق سینمایی باید ببیندش. بچهه هم خوب بازی میکرد.
فیلمهای انیمیشنی
Fantastic Planet سیاره شگفت انگیز/تاریخ انتشار: ۱۹۷۳/محصول: فرانسه/چکسلواکی/کارگردان: René Laloux
اصالت و منحصربفرد بودن جهان و استایل بصری خاصش باعث میشود زبانم قاصر شود.
Wicked City شهر شریر/تاریخ انتشار: ۱۹۸۷/محصول: ژاپن/کارگردان: Yoshiaki Kawajiri
یکی از بهترین کارهای آقای Kawajiri . من برای او احترام خاصی قائلم. سرعت روایت و پردازش داستانش بینظیر است! همین الان ببیندیش، دیدنش مثل دیدن ماتریکس واجب است.
Crayon Shin-chan: The Storm Called: The Adult Empire Strikes Back/تاریخ انتشار: ۲۰۰۱/محصول: ژاپن/کارگردان: Keiichi Hara
این فیلم موخرترین فیلم این لیست است. فیلمی اشک آور، دردناک و در عین حال الهامبخش برای نسل من. هرکس فکر کند این فیلم فقط برای بچههاست مرتکب اشتباه بزرگی شده. فیلم معرکه است. همهی خوانواده در کنار هم میتوانند ازش لذت ببرند و اشک بریزند و بخندند.
فیلم های ژاپنی
Yojimbo/ تاریخ انتشار: ۱۹۶۱/کارگردان: Akira Kurosawa
این فیلم کوروساوا و دو تا فیلم دیگرش High and Low و Seven Samurai به نظرم خیلی خاص هستند. راستی یک سریال تلویزیونی هم هست که اسمش Ronin of the Wilderness است و در آن شخصیتی هست که اسمش Kujuro Toge است(«Sanjuro» در Yojimbo و Sanjuro)
Asobi/تاریخ انتشار: ۱۹۷۱/کارگردان: Yasuzo Masumura
این یکی از روی رمان Akiyuki Nosaka اقتباس شده. بهترین کار ماسومورا نیست با این حال به دلایلی من خیلی دوستش دارم. وقتی بچه بودم طرفدار پروپاقرص Keiko Sekine بودم.
Castle of Sand/تاریخ انتشار: ۱۹۷۴/کارگردان: Yoshitaro Nomura
طرفدار Seicho Matsumoto هم هستم. این فیلم را بعد از خواندن کتاب اصلی دیدم. کارگردانی خارقالعادهای دارد و توانست مرا یک جورهایی تحت تأثیر قرار بدهد و شگفتزدهام کند که کتاب نتوانسته بود؛ یک جورهایی که فقط از پس یک فیلم بر میآید. موسیقی Yasushi Akutagawa هم عالی است.
Burst City/تاریخ انتشار: ۱۹۸۲/کارگردان: Sogo Ishii
این فیلم بهترین کار Sogo Ishii است. انرژی و روحی که توی فیلم حس میشود شگفتانگیز است. Ishii از نظر حس و حال آثارش استاد معنوی من محسوب میشود. وقتی که برای اولین بار این فیلم را دیدم با خودم گفتم من هم میخواهم یک همچین آدمی باشم.
مستند
Night and Fog مه و شب/تاریخ انتشار: ۱۹۵۵/محصول: فرانسه/کارگردان: Alain Resnais
این مستند جزو سیتا فیلم برتر من است. این فیلم از روی رمان ویکتور فرانکی Viktor Frankl، جستوجوی بشر به دنبال معنا Man’s Search for Meaning اقتباس شده که پدرم مرا وادار میکرد که در بچگی بخوانمش.
برای دیدن کتاب کوجیما اینجا + را کلیک کنید
شما در چه فیلمهایی با کوجیما همسلیقهاید؟
-
singing in the rain?مرد بارانی؟
-
ممنون تصحیح شد.
-
-
واقعا جالب بود نميدونستم كوجيما همچين ليستي داره.يا اينكه به سينما اينقد علاقه داره.البته سري متال گير رو اگه دقت كنيم ميبينيم كه خيلي سينمايي تر از بقيه بازياس.
بازي جديد كوجيما هم كه ديت استرندينگه در راهه و بايد ببينيم چطور از آب در مياد. -
ممنون مطلب خوبی بود.
تازه جالبه بدونید یادمه سال 2012 توییت زده بود که جدایی نادر از سیمین بهترین فیلم سال بود برام و درباره الی رو هم خریدم.
-
خیلی عجیبه برام هیچ حرفی راجع به ghost in the shel یا ergo proxy نزد
برخلاف تصورم سلیقه خیلی هالیوودی داره تا تلفیق شرق و غرب.