فیلم: مرگ یک دوچرخهسوار Death Of A Cyclist
دربارهی فیلم
زنی به نام ماریا خوزه با بازی «لوسیا بوزه» پس از ازدواج خود با یک استاد دانشگاه به نام سولر که در گذشته رابطه ای عاشقانه داشته اند رابطه ای پنهانی دارد.روزی آنان در جاده ای بیابانی به صورت اتفاقی دوچرخه سواری را زیر می گیرند اما از ترس آن که رابطه شان فاش شود از صحنه فرار می کنند و دوچرخه سوار می میرد.یکی از آشنایان آنان،آن ها را سوار بر ماشین می بیند و از آن ها طلب حق السکوت می کند در حالی که آنان نمی دانند آیا او به جنایت اتفاق افتاده نیز آگاه است یا خیر؟
یکی از آثار مهم و شاخص باردم و محصول اسپانیا یعنی مرگ یک دوچرخه سوار برنده جایزه کن نیز شد.باردم آشکارا تحت تأثیر جریان نئورئالیسم ایتالیا قرار داشت و این اثرش نیز رنگ و بوی آثار آنتونیونی را می دهد.تا جایی که او برای نقش اول فیلمش از «لوسیا بوزه» بازیگر نقش اول فیلم «داستان یک عشق» آنتونیونی استفاده می کند.از خود بیگانگی و سرگشتگی که در شخصیت فیلم های آنتونیونی به وضوح به چشم می خورد در این فیلم نیز قابل رویت است.نماهای فیلم و چشم اندازهای طبیعی دارای عمق میدان شخصیت هایی را نشان می دهد که دور از هم در طبیعت رها شده اند و نشان از «ماجرا» یا «صحرای سرخ» آنتونیونی می دهد.
یکی از نکات جالب فیلم تدوین باردم است.مثلا جایی در فیلم هنگامی که مردی بطری مشروب را به آسمان پرتاب می کند صحنه به شکسته شدن شیشه دانشگاه توسط معترضین پیوند می خورد.باردم از تدوین تا بازی فیلم را وامدار آنتونیونی است و البته به حق اثر بی نظیری را ساخته است.