یک گالری به افتخار تمام راهروهای علمی‌تخیلی محبوبمان

2
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

در آغاز نماهای طولانی از فضاهای بسته و راهروها تلاشی سریع و ساده بود برای فرار کردن از نماهای باز پرهزینه. ابزارهایی کم‌خرج برای خلق تصاویر آینده‌طور و نوعی جاده‌ که برای قصه‌گویی‌های سای‌فای بهینه‌سازی شده بود.

در آغاز نماهای طولانی از فضاهای بسته و راهروها تلاشی سریع و ساده بود برای فرار کردن از نماهای باز پرهزینه. ابزارهایی کم‌خرج برای خلق  تصاویر آینده‌طور و نوعی جاده‌ که برای قصه‌گویی‌های سای‌فای آسفالته اش کرده بودند.

اما پس از گذر سال‌ها کسی نفهمید که چه شد و چگونه شد که همین راهروهای متصل کننده‌ی قبلی به چیزی پرارزش‌تر تبدیل شدند که حالا می‌توانیم  زیربنای تصویری و روان‌شناختی ژانر علمی‌تخیلی نامش بدهیم.

از راهروهای سفینه‌های جنگ ستارگان بگیرید که به مثابه‌ی هزارتوهای افسانه‌ای محل  مبارزه با مینیاتور بودند تا رزمگاه اوبی‌وان کنوبی بشوند در مصاف با دارث‌ویدر خبیث، تا فیلم بیگانه که حالا راهروها محل القاء فوبیای تنگناهراسی شدند و در تک‌مانده پیچ‌های گذرگاه‌های تنگ فرار در پس  اهریمنی تازه‌تولد‌یافته و تعقیب‌گر، به ابزاری برای ترساندن بدل گشتند و در نهایت هم  ادیسه‌ی فضایی که مثال بارزی بود برای نمایش فتیشیسم قرن بیستمی راهرو‌ها.

راهروهایی جاندار که خود کاراکتر بودند و در جایی مثل سولاریس در روند فیلم ‌می‌دیدیم که چگونه راهروهای تمیز بیمارستانی فیلم در حال نجس شدن و مردنند و  گاهی هم که راهروها نه بخشی از ستینگ که خود پلات بودند و  در فیلمی نظاره می‌کردیم که راهروها همان مراتب هفت‌خوان پهلوانی شده‌اند.

اصلا بیاید تصور کنید که تمام فیلم‌های علمی‌تخیلی  و حتی گیم‌های آینده‌نگر محوبمان، بدون راهروهاشان چه هستند و چه کم دارند و چه اندازه کم دارند. راهروهایی که تماشاخانه‌ی بعیدترین تصورات تصویری بشر شدند و به وقت دلهره دادند و به وقت آرامش و به وقت رنگارنگ بودند و به وقت سیاهِ سیاه و اگر لازم بود ستینگ اصلی قصه بودند برای شکل‌گیری دوستی‌ها و رسیدن معشوق‌ها و اگر هم نه که هزارتوهای مصری در قلب یک سفینه، که رحِمی می‌بود آبستن شیاطین و هیولاها.


 

Dune, 1984

 

Star Wars Episode IV: A New Hope, 1977

 

2001: A Space Odyssey, 1968

Alien, 1979

 

Solaris, 1972

 

Tron, 1982

 

Metropolis, 1927

 

Brazil, 1985

 

Terminator 2 Judgment Day, 1991

 

Blade Runner, 1982

 

Robocop, 1987

 

The Matrix, 1999

 

Planet of the Apes, 1968

 

Inception, 2010

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. فاصله

    اصولا راهرو چیز خوبی ست!!!!
    و تازه بعضی وقت هاهم که شخصیت ها توی فیلم می خوان فرار کنن این راهروه هی طولانی تر میشه!

    1. م.ر ایدرم

      آره. من که خودم فکر می‌کنم یه بخش بزرگی از خاطراتم درباره‌ی فیلم‌ها راهروهاشونه. یا حتی به قول شما همون راهروها
      مرسی که ما رو می‌خونی 😉

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن