کتاب: زندگی کوتاه است – نامه ای به قدیس آگوستین

5
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد
نویسنده: یوستین گوردر Jostein Gaarder
تاریخ انتشار: ۱۹۹۶

تمامي امور ياوه و پوچ اين دنيا را بگذاريم و بگذريم و خود را يکسره وقف جستن حقيقت کنيم.زندگي حقير است و ساعت مرگ نامعلوم؛ چون به ناگاه در رسد، در چه حالي از دنيا رخت بر خواهم بست؟ و آنچه را که در آموختنش در اين دنيا سهل‌انگاري کردم، کجا خواهم آموخت؟

اعترافات آگوستین قدیس (۴۰۰ میلادی ) – ترجمه‌ی افسانه نجاتی


خلاصه‌ی داستان


داستان کتاب، نقدی بر اعترافات معروف آگوستین قدیس است که در قالب نامه‌ای کوتاه و عاشقانه از زبان معشوقه‌ی دوران جوانی او نوشته شده.

قسمت برگزیده: در کتاب دهم، انزجارت نه تنها از حواس و لاجرم آفرینش الهی تاکید دارد، بلکه از خود حس‌ها هم منزجری… گویا حتی شرمت می‌آید که چیزی بخوری، چون ممکن است خوشت بیاید. اما حالا خداوند به تو آموخته که « غذا را همان گونه مصرف کنم که انسان دارو را به کار می‌برد». مبارکت باشد! حتی تصورش هم حال مرا به هم می‌زند. نوشته‌ای: « همیشه دانستن این که بدانیم این غذا برای ادامه‌ی زندگی لازم است، یا لذتی پنهانی که آن را از ما طلب می‌کند، آسان نیست». نه، ای وای من، اسقف… من شخصا به این کلمات ساده از هوراس ارجاع می‌کنم: « چه آرامش‌بخش است که گه‌گاه خود را رها کنیم.»

سنت آگوستین


چرا باید این کتاب را خواند


+ شیوه‌ی نقد و تحلیل نویسنده. یوستین گوردر نویسنده و استاد فلسفه ی نروژی را اغلب با آثار فلسفی و تحلیل‌گرانه‌اش می‌شناسند. منطق بی‌طرفی و اعتدال فکر و رای گوردر، در به راه انداختن مجادله‌ی میان جبهه‌های مختلف فکری و اعتقادی، وجه تمایز آثار او در قیاس با نمونه‌های مشابه است.

+ زبان ساده و تاثیرگذار داستان. گُردر در ساده‌نویسی بسیار ماهر است و در آثار خود می‌کوشد تا مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی را با بیانی ساده و شفاف، در خلال قصه‌هایی سرگرم‌کننده به مخاطب ارائه دهد.

+ درونمایه‌ی دلپذیر داستان. گوردر از زبان زنی طرد شده به نقد یکی از مشهورترین آثار فلسفی-دینی جهان می‌پردازد و با زیرکی و هوش ادبی خود، نه تنها تفکر شخص آگوستین قدیس، که مکتب جمعی کلیسای کاتولیک را به چالش می‌کشد.

+ داستان در حدود 100 صفحه است و سیر روایی تندش باعث می‌شود که وقت چندانی از شما گرفته نشود.


بررسی کتاب


«مارکوس اورلیوس آگوستین» معروف به آگوستین قدیس، فیلسوف و نظریه پرداز قرن 4 میلادی است. مارکوس در جوانی عاشق دختری همسن خود به نام « فلوریا آملیا» می‌شود و دوازده سال از عمرش را به صورت غیررسمی با او زندگی می‌کند. آگوستین علاقه‌مند به علم و حکمت است و در سنین کم، مقام مدرس و خطیب سلطنتی را کسب می‌کند. پس از مطالعه‌ی آثار سیسرون( خطیب و نویسنده‌ی رومی) به فلسفه و تجرید روی می‌آورد. انقلابی روحانی در وجود اگوستین شکل می‌گیرد و جلوه‌های زندگی مادی در نظرش رنگ می‌بازد. پس معشوقه‌اش را که یادگار ایام غفلت و نماد وسوسه و معصیت است از خود می‌راند و توّابانه به جامعه‌ی رهبانیت کلیسا می‌پیوندد. سال‌ها بعد وقتی که اسقف بزرگ کلیسای هیپورگیوس شد مجلّد اعترافات مشهور خود را می‌نویسد. نسخه‌ای از این اعترافات در کنیسه‌ای دور در قرطانجه به دست فلوریا می‌رسد. همخانه‌ی سال‌های دور فلوریا اینک تبدیل به راهبی افراطی شده که شیره‌ی زندگی را با وسواس فکری و ریاضتی بیمارگونه در وجود خود خشکانده و در هزارتوی عقاید و نظریات باطل راه گم کرده است. گوردر، آگوستین را نماد گذار از تفکر کهن یونانی-رومی به آیین جهانی مسیح می‌داند و نقدنامه‌ای که از زبان فلوریا بر نظریات و عقاید افراطی قدیس می‌نویسد را می‌توان چالشی بزرگ برای فرهنگ مسیحی-اروپایی دانست.

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. احد

    سلام.من این کتاب سه چهار بار خودم خیلی ازش لذت میبرم شدیدا توصیه میکنم بخونیدش.در ضمن سایت بسیار عالیست من تازه پیداش کردم

  2. مرتضی

    با سلام. مطالب زیبایی بود. به سایت ما هم میتوانید سر بزنید.
    پروژه عظیم آپلود سه میلیون کتاب با نقد حرفه ای. اگر مایل باشید در بخش نقد کتاب ها با ما همکاری کنید، بسیار عالی می شود. قلم شیوا و روانی دارید.بخشی از نقدتان رادر مورد این کتاب در سایت گذاشتیم.
    http://www.lilibook.ir

    1. فرزین سوری

      ممنون منتها بدون ذکر منبع مطلب کار شما درست نیست. البته اینترنته دیگه. سلامت باشید.

  3. فاطمه سوری

    کتابش عالی بود منکه خیلی دوست داشتم

  4. رز

    به جای خوندن این چرندیات کتاب فوق العاده زیبا و تاثیربرانگیز اعترافات خود قدیس آگوستین رو میخونم و این نویسنده رو با دنیای پست و کوچیکش رها میکنم

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • شومنامه‌ی تبر نقره‌ای

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید