بازی: سری توتال‌وار Total War

35
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

دقیقا یاد دارم که روزی دستم را جلو بردم و یک دیسک جادویی را برداشتم. از آن زمان سال‌ها گذشته ولی هنوز هم گاهی به همان دیسک قدیمی رجوع می‌کنم و به قوتش به فرمانده‌ای افسانه‌ای تبدیل می‌شوم. آن دیسک اولین توتال‌واری بود که با آن مواجه شدم و از آن پس دیگر حسرتی در دلم باقی نماند  که چرا در قرن کسالت‌بار بیستم زاده شده‌ام. 

b717cfa3a5859152fb53335bc2572bd2_content_large

اولین بار یک فرمانده رومی بودم. در یکی از سه خانواده‌ی افسانه‌ای که امپراطوری روم را بنا گذاشتند. آن روزها با هانیبال افسانه‌ای مواجه شدم. با یونانی‌ها و آرایش‌های عجیب جنگی‌شان. حتی بعدها در ژنرال‌های اشکانی حلول کردم و اینقدر جنگیدم که به سقوط امپراطوری روم رسیدم. با هجوم وحشی‌ها. با آتیلای وحشی. با ساسانیان باشکوه و درگیری‌شان با روم شرقی. همین‌طور دیسک‌ها عوض می‌شدند تا که نوبت اسکندر هم رسید. باید به درون او نیز می‌رفتم تا دستگیرم می‌شد که چگونه جوانی مقدونی کمر پارس افسانه‌ای را شکست. بعد جهیدم و سال‌ها در دنیای قرون وسطی زندگی کردم. شوالیه‌ها ، پاپ و پادشاه‌های افسانه‌ای. جنگ انگلستان و فرانسه. جنگ‌های صلیبی. جنگ ترک‌ها با بیزانسی‌ها. یه یاد دارم که سلطانی از سلسله‌ی فاطمیون مصر بودم. یا  فرماندهی عرب در میانه‌ی اورشلیم مقدس. من در چشمان صلاح‌الدین بودم وقتی که ریچارد شیردل پیش می‌آمد. روزی دیگر بر فراز بریتانیا پرواز می‌کردم. در انگلیس قرون وسطی که من همه‌ی شاهان شورشی ولز  و اسکاتلند بودم و همیشه آهنگ لندن داشتم. که ویلیام والاس پادشاه بریتانیا شد تا باز بال در بیاورم و با اتحاد سرخپوست‌ها به جان اسپانیایی‌ها بیفتم و راه آرمادایشان را به آمریکا ببندم. باز که بیدار شدم دنیا عوض شده بود. نوبت توپ‌های نامرد و تفنگ‌های بی‌مروت رسیده بود. زمانه‌ی امپراطوری‌های بزرگ. انقلاب صنعتی. من شاه فرانسه شدم و هیچ انقلابی اتفاق نیفتاد. پای انگلوساکسون‌ها به ساحل آمریکا نرسیده بود که من ناپلئون بودم و هنوز سفر ادامه داشت. این بار در شرق دور و حکومت شوگون‌ها و دنیای سامورائی‌ها. از برآمدن‌شان تا برافتادن‌شان را «من همه بودم».

خاطره بودند یا رویا نمی‌دانم. دنیایی که این بار شبیه‌ساز رانندگی یا خلبانی یا ورزشی  نبود که شبیه‌ساز ذهن فرمانده‌‌های جنگی باستانی بود. از آن موقع همه صحبت‌مان تعریف کردن استراتژی‌های نبوغ‌آمیزمان بود. کنار هم می‌نشستیم و نتیجه‌ی یک جنگ تاریخی را عوض می‌کردیم و همان موقع یک کتاب تاریخی هم دست‌ می‌گرفتیم و به اصل حقیقت تاریخ می‌خندیدم. که چه عجیب که فقط یکی از آن همه احتمالات رخ داده است. اما راضی بودیم چون دیگر برای دیدن جنگ از دریچه‌ی چشمان سواره‌ای زره پوش لازم نبود پلک‌ها را روی هم بگذاریم، که فقط کافی بود همان دیسک‌های جادویی را داشته باشیم و دکمه‌های  کیبرد را فشار بدیم. این گونه بود که با همه‌ی مصائب پادشاهی آشنا شدیم. چیزی که شاید نا ممکن بود ولی اتفاق افتاد و ما به گذشته‌ها سفر کردیم.

پس باید خوشحال باشیم که این بار شرکت دوست‌داشتنی کریتیو اسمبلی دوباره رم توتال وار را بازسازی کرده و با همان دیسک‌های جادویی به سبد خرید گیمر ها برگشته. به همین بهانه‌، به بازی‌های قبلی این سری نگاهی کوتاه می‌اندازیم و سرآخر بحث را به جدیدترینشان هم می‌رسانیم، یعنی رم توتال وار 2.

سری توتال وار

Total_War_logo

سری توتال وار (به انگلیسی: Total War)‏ به معنای جنگ تمام‌عیار یک سری از بازی‌های رایانه‌ای راهبردیاست که اولین بار در سال ۲۰۰۰ با بازی شوگان: جنگ تمام‌عیار عرضه شد، ناشر این سری شرکت سگااست. ( از ویکیپدیا )

این بازی‌ها ویژگی‌های مشترکی دارن:

– همشون دو حالت نقشه ( Campain Map ) و میدونِ جنگ دارن. تو حالت نقشه به امور استراتژیک و مدیریتی می‌پردازین و تو حالت جنگ نیروهاتون رو برای پیروزی فرماندهی می‌کنید.

Family_Traits

– همشون حالت turn based دارن. یعنی شما و کامپیوتر به صورت نوبتی به اموراتتون می‌پردازید و این درست بر عکس بازی‌های real time  مثل age of empires یا empire earth  و بازی‌های مشابه دیگه‌اس.

– این بازی‌ها به نبردهای واقع‌گرایانه و گرافیکِ رئال‌شون مشهورن. تا جایی که بی‌بی‌سی هم برای مستند‌های تاریخیش از این سری بهره برده.

– این سری یکی از محبوبترین سری‌های تاریخ بازی‌های رایانه ای هست و بارها جزء پرفروشترین‌ها شده.

.

نمرهIGN ارزش بازی کردن روانی و گیم پلی نوآوری و خلاقیت زمان بازی مکان بازی سال انتشار عنوان
قرن 17میلادی ژاپن 2000 Shogun1
8.9 2 4 7 1087 – 1453م اروپا،شمال آفریقا و خاورمیانه 2002 Medieval1
               
9.4 * 7 9 10+ 270 ق.م اروپا ، شمال آقریفا و خاور نزدیک 2004 Rome 1
7 8 9 363-476م اروپا ، شمال آفریقا و خاورنزدیک 2005 Barbarina Invasion
6 7 8 336 ق.م امپراطوری هخامنشی و کشورهای
همجوار
2006 Alexander
7 5 10 272 ق.م اروپا، شمال آفریقا ، خاورمیانه و آسیای میانه 2005 (Europa Barbarorum)
               
8.8 8 10 7 1080-1530م اروپا ، شمال افریقا و خاورمیانه 2006 Medieval 2
  9 10 9 اوائل قرن شانزده
1258 میلادی
1174 میلادی
1250 میلادی
آمریکا
بریتانیا
جنگ های صلیبی
اروپای شمال شرقی
2007 Kingdoms
9.5 9 10+ 10+ 1700-1800م اروپا ، خاورمیانه ، هند ،       آمریکای شمالی ،کارائیب 2009 Empire
8.9 8 10 8 اوخر قرن 18 م اروپا ، شمال آفریقا و خاورمیانه 2010 Napoleone
9 10 9 9 قرن 16 م جزیره ی ژاپن 2011 Shogun 2
7 8 7 1175 م جزیره ی ژاپن 2011 Rise of Samurai
9 10 9 قرن 19 م جزیره ی ژاپن 2012 Fall of Samurai
8.8 10+ 8 9 272 ق.م  از افغانستان امروزی تا پرتغال امروزی 2013 Rome 2
               

خلاصه‌ای از بازی‌های سری توتال وار


 

Rome: Total War

Romebox

بدون شک خاص‌ترین بازی این سری بود. تحولی که این بازی تو بازی‌های استراتژیک ایجاد کرد، هیچ بازی دیگه‌ای نتونست ایجاد کنه. تو اکثر سایت‌های نقد بازی جزء 4 یا پنج بازی برتر تاریخه. مهمترین نوع‌آوریش تو زمینه‌ی گرافیک و امکان دیدن نبرد از دید سربازها بود که تو نسخه‌های بعدی توتال وار هم کامل‌تر شد. سوژه‌ی اصلی بازی جمهوری روم بود اما شما میتونستین سراغ مصر و یونان و  یا سلوکیان و اشکانیان و .. هم برین.

Arome-total-war-20040727114614815
سواران زره‌پوش اشکانی

جنگ بین سواره و شمشیر زن و نیزه‌دار و تیرانداز و… شاید به دقت جنگ‌های واقعی نبود ولی نسخه‌ی امروزی یک شطرنج به نظر می‌رسید. به نظر من این نسخه از لحاظ آرایش جنگی و چیدن سربازها هنوز حرف اول رو میزنه ولی ایراد هایی هم داشت.  یکیش این که نقشه‌ی ایران رو توی نقشه‌ی جهان بازی نیاورده بودن. که خیلی عجیب بود در نوع خودش. یکی دیگه‌اش هم مثلا مصری‌ها بودن که از لحاظ تاریخی مطابقت نداشتن و بیشتر شبیه بازگشت مومیایی 4 شده بودن. یکی از ویژگی‌های خاص این بازی سنا بود که وقتی رم بودید می تونستین تجربش کنین. گرچه گاهی همون هم به شدت روی اعصاب بود.

 

Rome_Total_War_-_Barbarian_Invasion

Rome: Total War: Barbarian Invasion

هجوم وحشی‌ها بازی مستقل محسوب نمیشه. در واقع بسته‌ی مکمل بود. بسته‌ی مکمل خوبی هم بود. یکی از بهترین تجربه‌ها و خاطره‌های هر توتال‌وار‌بازی چگونگی حفظ روم از خطر سقوط بوده. یک روم غربی بود و هزار دشمن و هنر شما که باید حفظش می کردین. قبیله‌های وحشی مثل هون‌ها و سرمت‌ها تو بازی بودن که نو آوری خوبی به حساب می‌اومد. مثلاً می‌تونستن مهاجرت کنن و گله‌ای روی یک حکومت دیگه خراب بشن. تجربه‌ی رقابت ساسانی‌ها و روم شرقی هم منحصر به فرد بود. یکی دیگه از ویژگی‌های جذاب این بازی جنگ در شب بود که برای اولین بار این جا اضافه شد. از لحاظ تاریخی ایرادات این نسخه کم تر بود. دین‌های زرتشتی، مسیحی و بت‌پرستی هم به بازی اضافه شده بودن. همین‌ها باعث شد که بهترین بسته مکمل سال بشه.

Rome_-_Total_War_-_Alexander_Coverart

Rome: Total War: Alexander

بین گیمرهای ایرانی منفورترین بازی توتال وار بود. این که به عنوان اسکندر به ایران لشکر بکشی خیلی لذت بخش نبود ولی از لحاظ استراتژی یکی از بهترین ها بود . مهم ترین ایرادش این بود که نمی تونستین هخامنشیان بشین. خب البته به عنوان یک امپراطوری در حال سقوط می‌شد تا حدی هم به سازندگان حق داد ولی نه خیلی. نوآوری خاصش این بود که تمام جنگ‌های اسکندر به صورت روایی و در خط داستانی کامل تو بخش جنگ‌های تاریخی قرار گرفته بودن که واقعا از سخت‌ترین و چالش‌برانگیز‌ترین نبردها بودن.

Europa Barbarorum

images-2

اینو داخل پرانتز آوردیم. در واقع ساخته‌ی سازندگان اصلی بازی نیست و نسخه‌ی دستکاری‌شده‌ی بازیکن‌ها از رم توتال واره. از لحاظ تاریخی مطابقت خیلی بیشتری داره. گرافیکش هم خیلی چشم‌نواز‌تره. یکی از نسخه‌های محبوب منه ولی برای بازیکن‌های آماتور اصلا مناسب نیست. هم بخاطر سختی بیشترش و هم بخاطر نقشه‌ی خیلی وسیعش که از ایران هم فراتر رفته. به علت بزرگی نقشه گیمر تا حدی سردرگم میشه ولی یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های واحد‌های نظامی رو داره. نوآوریش تو بوجود آوردن چیزی شبیه درخت تکنولوژی بود که اگرجه ایراد داشت ولی خیلی بازی رو به شرایط دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کرد. واحدهای نظامیِ هر کشور هم به زبون مادری اون زمانشون صحبت می‌کردن. مثلا سواران اشکانی موقع حمله می‌گفتن: “بِتاگید“ که همون بتازید خودمونه. اطلاعات تاریخی زیادی هم تو منوهای بازی بود که واقعاً بدرد می خورد و برای مثال شما می‌تونستین قبل از ساختن زورخونه در موردش مقاله‌ای مختصر ولی دقیق بخونین. نسخه‌های دستکاری شده یا مدهای دیگه‌ای هم از سری توتال وار هست که اونا هم موضوعات زیادی دارن.

مثلا Rise of persia در مورد آغاز امپراطوری هخامنشی بود. یا نسخه‌هایی که از ارباب‌حلقه‌ها یا بازی تاج و تخت‌ یا حتی نبردهای آخر الزمان الهام گرفته بودن. اما به نظر من و خیلی‌های دیگه “یوروپ بربروروم” بهترین مد بازی‌های توتال واره که حتی هنوز هم برای حرفه‌ای ها ارزش بازی کردن داره. کسی که تو یوروپ بربروروم بازی رو تموم کرده باشه میتونه به توتال واری اصیل بودن خودش بباله.

Medieval II: Total War

Medieval_II_Total_War_pc

خب جانشین رم شدن خیلی سخت بود و باعث شد که از اول انتظارات بالایی ازش بره. بازی خوبی بود البته منهای باگ‌هایی که تو نسخه‌ی اولیه‌اش وجود داشت. گرافیک بازی به نظر من  یکی از چشم‌نوازترین‌ها بود ولی در کل اون خلاقیتی که انتظار می رفت تو این نسخه به کار نرفته بود. نبردهای تن به تن تو این نسخه به حد رویایی خودش خیلی خیلی نزدیک شده بودن و با زوم کردن می‌تونستین  جنگی کاملاً واقعی رو نظاره کنین. از لحاظ استراتژی به شدت به رم نزدیک بود باز منهای تفنگ‌هایی که از وسطای بازی اضافه می‌شدن. شوالیه، تفنگ، پاپ و جنگ‌های صلیبی کلمات کلیدی این نسخه بودن. دیپلماسی ده‌ها گام از رم بهتر شده بود و حتی می‌شد ازدواج دیپلماتیک ترتیب داد. یکی از چیزهای جالبی که به بازی اضافه شده بود هم علمای مذهبی بودن. در کل دین تو این بازی از همیشه مهم تر شده بود. بازی پر از فیلم‌های آماده‌ی جالب هم بود که بعد از عملیات قاتل‌ها و جاسوس‌ها  یا اتفاق‌های مهم تاریخی دیگه نشون داده می‌شدن که البته نمی‌دونم چرا تو نسخه‌های بعدی توتال وار تکرار نشدن. بی‌خودترین چیزی هم که به بازی اضافه شده بود تاجران بودن که تاثیرشون به زحمتی که باید واسشون می‌کشیدی اصلاً نمی‌ارزید. اگه جزء کشورهای مسلمون بودین می‌تونستین جهاد ترتیب بدین که خودش یکی از پر ایرادترین بخش‌های بازی بود. چون به راحتی می‌شد علیه لندن یا اسکاندیناوی اعلان جهاد کرد که راستش با واقعیت تاریخی نمی‌خوند.

M2tw_knightcharge

یکی دیگه از ویژگی‌های جذاب بازی حمله‌ی مغول‌ها وتیموری‌ها تو اواسط بازی بود که واقعاً سخت و چالش‌برانگیز بود. هر توتال‌واربازی داستانی ویژه هم از اینکه چه جوری مغول‌ها رو دست به سر کرده براتون داره. ایراداتی هم داشت. مثلا مغول‌ها با اشتباه تاریخی‌ای واضح از همون اول مسلمون بودن! بعضی مواقع هم مغول‌ها تا سال‌ها حمله نمی‌کردن و همین‌جور الکی تو نقشه می‌گشتن. با همه‌ی ایرادات به خاطر وجود شوالیه‌ها و جنگ مسلمون‌ها و مسیحی‌ها یکی از نسخه‌های خیلی جالبه و حتی این اواخر هم دوباره بازیش کردم‌. این نسخه صددرصد به کسایی که کامپیوترهای قدیمی یا سیستم‌های ضعیف دارن به شدت توصیه میشه. فرانسه، انگلیس، اسپانیا، ونیز، سیسیل، میلان، بیزانس، سلجوقیان، فاطمیان، امویان اسپانیا و… بود.  می‌تونم بگم تو این نسخه یکی از بهترین و پرهیجان‌ترین جنگ‌های قلعه‌ و فتح شهر رو داشتیم که به این صورت تو هیچ بازی تکرار نشد.

Medieval II: Total War: Kingdoms

Medieval_II_-_Total_War_-_Kingdoms_Coverart-1

ظاهرا بسته مکمل مدیوال توتال وار 2 بود ولی به نظر من خیلی از اون فراتر و بی‌عیب‌تر بود. و البته پر از خلاقیت. چهار داستان متفاوت وجود داشت: جنگ‌های صلیبی، بریتانیا، آمریکا و جنگ‌های صلیبی داخلی با کشورهای کافر اروپا.

جنگ های صلیبی این بار خیلی دقیق‌تر و تاریخی‌تر بودن. شوالیه‌های تمپلار (یا شوالیه‌های معبد) و هاسپیتالرها  با دقت زیاد بازسازی شده بودن. شخصیت‌هایی مثل صلاح‌الدین ایوبی، نورالدین زنگی و ریچارد شیر دل هم تو بازی به عنوان قهرمان وجود داشتن که واقعاً تجربه‌ی بدیعی بود. هر کشوری  شهری داشت که مرکز قدرتش بود و با از دست دادن اون بخشی از توانایی‌هاش رو از دست می‌داد. مثلاً با از دست دادن اورشلیم یا قاهره یا بغداد یگه نمی‌تونست یک نوع واحد نظامی خاص رو بسازه.

نسخه‌ی بریتانیا درگیری انگلیس و اسکاتلند و ایرلند و ولز بود که برای خودش نسخه‌ی کاملی بود و حتی ویلیام والاسِ فیلم شجاع‌دلِ مل گیبسون هم تو بازی بود. ویژگی جالب دیگه‌ این بازی هم قلعه‌های زیبا و پرشمارش بود.

نسخه‌ی آمریکا هم یکی از بهترین و نوآورانه‌ترین بازی‌های توتال وار بود که محاله بازی کنید و فراموشش کنید. درگیری سرخپوست‌ها با اسپانیا و فرانسه و انگلیس فوق‌العاده دیدنی و خاص تصویر شده و تو هیچ بازی دیگه‌ای مشابهش وجود نداره. مایاها، آزتک‌ها و آپاچی‌ها  همه به سبک کم ایرادی شبیه سازی شدن. بعضی از سرخپوست‌ها  (چیچیمک‌ها) می‌تونن تو جنگ با سفیدها استفاده از اسب و تفنگ رو یاد بگیرن که خودش یکی از جذاب‌ترین کارهای کل سری توتال وار بود. آپاچی‌ها هم چیزی شبیه جهاد  داشتن و اسپانیایی‌ها هم اوایل مدام از شاهشون ماموریت می‌گرفتن و اگه درست انجام می‌دادن مدام لقبای اشرافی نصیبشون می‌شد. یکی از نکات جالب این بازی این بود که بعد از فتح  شهر می‌تونستین ساکنینشون‌ رو قربانی کنین (البته به شیوه‌ی سرخپوستی و برای جلوگیری از خشم خدایان، نه همین‌جور الکی!).

پس موند نسخه‌ی جنگ‌های توتونیک یا درواقع جنگ‌های صلیبیِ داخلی که اونم به اندازه‌ی کافی هیجان انگیز بود. در واقع موضوع اصلی بازی جنگ امپراطوری‌های مسیحی و لیتوانی بت پرست بود. گرچه شما اگه لیتوانی بودین می‌تونستین با مسیحی شدن جلوی این جنگ‌ها رو تا حدی بگیرین و از اون طرف هم اگه دانمارک می‌شدین می‌تونستین با نروژ متحد بشین و کشوری قدرتمندتر بسازین که در نوع خودش جدید بود. پنج شهر هم تو بازی وجود داشت  که کشوری که بیشتر اونا رو فتح می‌کرد می‌تونست اتحادیه‌ی هانزا یا لوفت هانزا رو تشکیل بده که اقتصاد رو قدرتمند می‌کرد.

همون‌طور که دیدید از حیث جزئیات تاریخی این نسخه‌ها بسیار کامل و حتی بی‌نظیر بودن.

Empire: Total War

Empire_Total_War_cover_art

یک جور بازنگری از اول بود. موتور گرافیکی تحول‌یافته‌ی بازی، با  اقدامی انقلابی حالا از جنگ‌های دریایی هم پشتیبانی می‌کرد. استراتژی‌های بازی کاملا عوض شده بودن و توپ‌های جنگی مختلف و سوار و پیاده‌ی تفنگدار هم قواعد دیگه‌ای واسه فرماندهی می‌طلبیدن. برای اولین بار هم باید فکری به حال منابع غذایی امپراطوری‌تون می‌کردین.  درخت تکنولوژی به شما کمک می‌کرد تا امپراطوری‌تون رو به سمت انتخاب‌هایی ببرید که خودتون می‌خواهید. این بار دنیا از همیشه کامل‌تر بود و نبرد بر سر آمریکای شمالی یکی از جذابترین چالش‌های سری توتال وار در اومده بود. شاید واحدهای نظامی کمی از همیشه بیشتر کلیشه‌ای به نظر می‌رسیدند  (خب دیگه یک تفنگ بود و همش لباس فرم که عوض می‌شد) اما در عوض جزئیاتی که در چهره و رفتارشون بود حتی شاهکار بود .

Naval_warfare_in_Empire_Total_War

  دیگه هیچ سنگری امن نبود  ولی عوضش هر چقدر می‌خواستید می‌تونستید سنگر بسازید. کلی استراتژی مختلف دفاعی سر همین سنگرا وجود داشت. برای اولین‌بار هم می‌تونستین وزرای مختلف برای کشورتون منسوب کنید. یک سری ریزه‌کاری‌های اضافی و وقت‌تلف‌کن از نسخه‌های قبلی حذف شده بودن و از اون طرف گستره‌ی وسیعی از کشورهای قابل انتخاب وجود داشت. فرانسه و انگلیس و اتریش و عثمانی و مغول‌های هند و … . قزلباش‌های صفوی‌ها هم بودن ولی در حال انحطاط که حتی برای بازی کردن قابل انتخاب نبودن. یکی از ایرادهای عمده‌ی بازی این بود که شمایل واحدها و فرهنگ صفوی‌ها زیادی عربی کار شده بود و این از ارزش تحقیقات تیم سازنده کم می‌کرد.

Land_warfare_in_Empire_Total_War

عوضش این بار شما بودید که مسیر دموکراسی و دیکتاتوری رو مشخص می‌کردین. اگه انگلیس بودین و کشور پادشاهی تون رو به نحو بدون مشکلی اداره می‌کردین دیگه آمریکایی بوجود نمی‌اومد. اگه فرانسه بودین و تو کشورتون هر روز آشوب نمی‌شد دیگه انقلاب فرانسه‌ای اتفاق نمی‌افتاد. بله شما همچین آدم تاثیرگذاری بودین. یکی از نکات جالب بازی وجود اشراف‌زاده‌هایی بود که مشکلشون رو با دوئل‌هایی که بصورت نمایشی و زیبا نشون داده می‌شد، حل می‌کردن.  توتال وار از این به بعد دیگه به سمتی رفت که گاهی تماشای بازی از خود بازی کردن هم جالب‌تر می‌شد.

Napoleon: Total War

250px-Napoleon_Total_War

این دیگه از اسمش پیداس و خیلی نیازی نیس که توضیح بدم چه لذتی داره جای یکی از بزرگترین افراد تاریخ نبردهای بشر قرار بگیرین. ناپلئون بسته مکمل امپایر نبود و ششمین بازی مستقل سری محسوب می‌شد. می‌تونستین  سرنوشت نبرد واترلو رو به سود ناپلئون رقم بزنین و خود بازی هم چهار کمپین داشت که کمپین ایتالیا، حمله به مصر، سروری اروپا و کمپین اتحاد نام داشتن. ایتالیا و مصر که بخشی از مسیر زندگی ناپلئون بود و بقیه هم چیزی شبیه توتال‌وارهای قبلی  که شما باید فرانسه رو به قدرت برتر اروپا تبدیل می کردین. سر آخر هم می‌تونستین با انتخاب روسیه، پروس، انگلیس و اتریش تو کمپین چهارم جلوی ناپلئون پر مدعایی که آقای اروپا شده بود رو بگیرین.

Total War: Shogun 2

Shogun_2_Total_War_box_art

دنباله‌ای با شرف و برگشتی به اصول اصلی و ریشه‌های توتال وار که تو سرزمین سامورائی‌ها رقم خورد. جنگ‌های تن به تن از همیشه زیبا تر بودن و وقتی نبردها رو تماشا می‌کردین در واقع داشتین به نحوی صحنه‌هایی از فیلم‌های مرحوم آکیرو کوروساوا رو نگاه می‌کردین. درگیری خانواده‌های اصیل ژاپنی بر سر قدرت یکی از جالب‌ترین نبردهای توتال‌وار در اومده بود و این بار شما حتی می‌توستین روی قهرمان‌هایی که توانایی‌ها و مهارت‌های استثنایی دارن هم حساب کنین. قهرمان‌هایی که می‌تونستن صدها نفر رو یک تنه توی میدون نبرد از پا در بیارن.

بازی دربرگیرنده‌ی انواع جذابی از نبردها می‌شد. از نیروهای ماقبل سامورایی، تا سامورایی‌های پیاده، سواره و تیر انداز و تفنگ دارها و توپ‌های جنگی. برای اولین‌بار هم کشتی‌ها به سبک باستانی و با آتش به نبرد همدیگه می‌رفتن. قلعه‌های ژاپنی از تمام قلعه‌های بازی‌های قبلی متفاوت بودن و جنگ برای فتحشون خیلی خاص به نظر می‌رسید. تعداد سربازهایی که می‌شد تو نبرد مدیریت کرد بازم اضافه شده بود و هدف بازی این بود که شما به عنوان یک خانواده‌ی ژاپنی مسیر قدرت رو طی کنید و در نهایت با فتح  پایتخت تاج امپراطوری رو به سر بذارین. خیلی مهم بود که تو این مسیر زیادی جلب توجه نکنید تا همه به فرمان امپراطور وقت با شما دشمن شن. مثل “امپایر” شما علاوه بر فتح شهرها باید نیم‌نگاهی هم به نقاط استراتژیک تجارت دریایی هم می‌داشتین که فتح و نگه داری اون‌ها برای خودش هیجان مخصوصی داشت.

300px-Rise_of_the_samurai

Total War: Shogun 2: Rise of the Samurai

این یکی نه نسخه‌ی مستقله، نه  بسته‌ی الحاقی نه نسخه‌ی تغییر یافته. در واقع یک دی‌ال‌سی یا محتوای دانلودی بوده که کمپین جدیدی به یازی اضافه می‌کرد. گذشته‌ای دور و آغاز نظام شوگونی ژاپن. اساس بازی روی همکاری با خانواده‌های خویشاوند بود  ولی به موقعش باید اینقدر قدرتمند می‌بودین که با همون‌ها هم بجنگین. یکی از سخت‌ترین کمپین‌های سری توتال وار محسوب میشه و برای آماتورها به اون صورت توصیه نمی‌کنیمش.

Shogun_2_Fall_of_the_Samurai

Total War: Shogun 2: Fall of the Samurai

این بار از لحاظ تاریخی از همیشه به امروز نزدیک تر می‌شدید. وقتی که امپراطور تصمیم به نابودی نظام سامورائی قدیمی می‌گیره حالا عده‌ای از سامورایی‌ها لباس فرم می‌پوشن و  طرفدار امپراطوری می‌شن و عده‌ای هم با همون سنت‌های قدیمی به جنگ مدرنیته میان.  مسلسل‌ها در مقابل تیر و کمان‌ها و شما همیشه می‌تونین بین  این دو یکی رو واسه‌ی نبرد انتخاب کنید.  تجارت با غرب هم یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها هست  اما جالب‌ترین و خاص‌ترین نکته‌ی این سری  نبرد بر سر ایجاد ریل قطاره. با ریل قطار می‌تونین ارتشتون رو مدام جابه‌جا کنید و از همیشه قدرتمندتر باشید. نبردهای دربایی تو این نسخه از همیشه مهم‌تره و حتی می‌تونین با کشتی‌هاتون شهر برو بمبارون کنید. یکی دیگه از نکات و خلاقیت‌های عالیِ این بازی امکان پشتیبانی توپخانه‌ی کشتی‌ها تو نبرد زمینی بود که خودش  قصه‌ی جدیدیه و این نسخه‌ی بازی رو شدیداً منحصر به فرد می‌کنه.  این نسخه  بسته‌ی الحاقی یا اکسپنشن پک  شوگون بود ولی خودش مستقل اجرا میشد.

Total War: Rome II

Total_War_Rome_II_cover

کریتیو اسمبلی از اول هدفش رو گذاشت که ایرادات رم قبلی رو بگیره و با موتور گرافیکی جدید یک بازی ایده آل رو به سریش اضافه کنه.

maxresdefault-1024x576

– نقشه‌ی فوق‌العاده که از نقشه‌ی رمِ قدیمی بزرگ‌تره. شهرها بیشترین تطابق با تاریخ رو تو کل سری‌ها دارن و این نسخه مجموعه‌ای عالی هم از کشورهای مختلف رو هم برای انتخاب آماده کرده. روم، سلوکیان، مصر، آتن، اسپارت، مقدونیه و … . اشکانیان و پونتوس هم انتخاب‌های ایرانی‌اند که  با تحقیقات تاریخی تیم سازنده، با جزئیات بسیاری آماده شدن. شعار اشکانی‌ها هم ”بردباری، منفعت و عدالت” که خیلی جالبه. مثل همیشه سواران زره پوش و سواران تیرانداز ایران شکست ناپذیرن.

700px-ParthiaRoyalCataphracts

– هر چند شهر با هم تشکیل یک استان رو میدن و برای داشتن همه‌ی مزایای این استان این بار باید از چند تا دیوار و نه فقط یک دیوار دیوار بالا برین.

– اِیجنت‌ها یا مامورهای بازی بر اساس فعالیت‌هاشون تخصص می‌گیرن و در کل طیف وسیعی از کارها رو می‌تونن انجام بدن.

-30 تیپ شهر مختلف تو بازی وجود داره که تمامی فرهنگ‌ها‌ی اون زمان رو در بر می‌گیره. جنگ‌های شهری پر از جزئیات هستن و همه‌ی  ویژگی‌های خوب سری‌های قبلی رو با هم مخلوط کردن.

– درخت تکنولوژی به نحو احسن توی بازی وجود داره و شما می‌تونید بر حسب اولویت‌هاتون تو زمینه‌ی جنگی و یا مدنی پیشرفت کنید.

– بدون شک شاهد بالاترین تطابق تاریخی تو کل سری‌ها هستیم و حتی شورشی‌ها هم فرهنگ‌های متفاوتی دارن. مثلا شورشی‌های هر استان ایران بنا بر تمدنشون  می‌تونن پارسی، مادی، پارثوه، درنگی یا … باشن.

total-war-rome-2-screenshot-1

– نه به اندازه یوروپ بربروروم ولی هر فرهنگی پر از اِلمان‌های تمدنی خودشه. یکی از جالب‌ترین چیزها اسم هر واحد نظامیه که علاوه بر این که درفش مخصوصی دارن اسم‌های جالبی هم براشون گذاشته شده. مثلاً یاران رستم یا آتش مقدس پیروزی برای اشکانی‌ها.

– یکی دیگه از ویژگی‌های خوب بازی امکان پشتیبانی کامل نیروهای دریایی از نیروهای پباده تو نبردهای ساحلیه. میشه سربازها رو از کشتی پیاده کرد و حتی دیوارهای شهری رو هم باهاشون  تصرف کرد.

–  بازی پر از انتخاب‌هاییه که تو مسیر موفقیت امپراطوری تاثیر گذارن و از این جهت مثل یک بازی  RPG  عمل می‌کنه.  خیلی مهمه که ژنرال‌هایی که زیادی با نفوذ شدن رو رصد کنین و خبیثانه فکری به حال قدرت از دست رفتتون بکنین.

– دیپلماسی از همیشه مهم‌تره و شما اگه مهارت کافی داشته باشین می تونین بدون فتح نظامی، کشوری رو کاملاً مقهور خودتون کنین. شما  می‌تونید کلی پادشاهی تابعه زیر دست خودتون داشته باشید که همه ساتراپ‌های شما باشن.

–  ژنرال‌ها می‌تونن به کلسکیون بزرگی از توانایی‌ها برسن که تو اداره‌ی امپراطوری یا میدون جنگ به شدت مورد نیاز شما خواهد بود. ولی حواستون باشه این بار ژنرالها از همیشه آسیب‌پذیرترن و خیلی راحت بدون پشتیبانی لازم از دست میرن.

– یکی از منطقی ترین کارها محدود کردن تعداد لشگرها به ازای قدرت امپراطوریه که واقعا بجاست. دیگه شما از همون اول کار نمی‌تونین 9 تا لشگر داشته باشین و این خیلی به متمرکز شدن بازی کمک کرده.

ts2cu1ntazr48b9arwy-1024x576

– یکی از ایده‌های عالی بازی شبیخون‌هاست که نسبت به قبل به طرزی انقلابی متحول شدن. شما می‌تونین انواع و اقسام تله‌ها رو برای دشمنتون جاساز کنید. مدل دیگه‌ی جنگ هم حمله به صف تدارکاتی و ناآماده‌ی دشمنه. دشمنی که در حال لشگر کشیه هم آسیب پذیره و هم خسته. جنگ‌های رودخانه‌ای هم با گذشته فرق کردن و این بار میشه از نیروی دریایی کمک گرفت و یا حتی قایق‌های تدارکاتی برای عبور از رودخونه ساخت. مدل دیگه جنگ هم وقتیه که  لشکری که به حالت دفاعی رفته، مورد حمله قرار بگیره. لشگر دفاعی چون انتظار حمله رو داشته می‌تونه  در شعاعی خاصی سنگرسازی کنه و قلعه‌ی چوبی بسازه که از حمله‌ی دشمن در امان باشه. جنگ‌های محاصره‌ی بندر یا جنگ‌های ترکیبی نیروی دریایی و زمینی که کلاً چیزهای جدیدی‌ هستن و حرف های نویی واسه گفتن دارن.


ارزیابی نهایی و سیستم مورد نیاز


هیچ  چی از بازسازی رم با شکوه سخت تر نیست (حالا چه رم 2004 منظور باشه، چه رم قبل از میلاد مسیح). بازی‌ای که نگاه خیلی‌ها رو عوض کرد و خیلی از ماها یک جور لیسانس تاریخی رو از دانشگاهش گرفتیم. معماهاش حتی بچه‌های المپیادی و  درسخون‌های دانشگاه و دبیرستان رو هم مشغول می‌کرد و می‌کنه. بازی‌ای که به نظر من به شدت مشغول تربیت مشتری‌هاشه و در عین حال اوج هیجان و تخیل  رو بهشون هدیه می‌کنه. آخرین بازی این مجموعه شاید به اندازه ی سلفش انقلابی نیست  ولی به همون اندازه پر هیجانه و تا  اون حد ریزبینه که تا به حال تو سری توتال وار تجربه نشده. دوسش داشتم و به شما هم توصیه‌اش می‌کنم. 

Total-War-Rome-II-Wikipedia-the-free-encyclopedia

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. a

    خیلی خوب بود. گرافیکم پایینه اما سراغ یکیشون میرم به هر صورت. کلی هم حسرت خوردم که بازیش نکردم.

    1. م.ر ایدرم

      خوشحالم که خوشت اومد . اگه گرافیکت پایینه من نسخه های قدیمی تر رو توصیه می کنم . Barbarian Invasion علی الخصوص یه نسخه ی عالیه . تازه ساسانیان هم داره;)

    2. محمدخان

      میشه همین بازی رو یعنی Barbarian lnvasionرو برام دانلود کنی

    3. م.ر ایدرم

      متوجه منظور شما نشدم دوست عزیزم

  2. ma

    جونيامون استراتژيك باز بوديما يادش بخير !
    قديمي هاش رو بازي نكردم ولي امپاير و شوگان 2 رو تجربه كردم
    شوگان بهترين بازي استرتژيكي بود كه به عمرم ديدم فقط يه بازي
    نبود يه اثر تاريخي هنري بود آدمو يه جورايي فرو ميكرد تو
    ژاپن شوگاني.
    به معناي واقعاعي كلمه در كف روم موندم :دي

    1. م.ر ایدرم

      شوگان عالی بود . صد در صد . به طور خاص سامورائی هاش فوق العاده بودن و جنگ تن به تنشون آدم رو یاد فیلمای کوروساوا می نداخت

  3. محسن

    ببخشید م.رایدر
    شما نسخه فارسی این بازی ها رو هم دارید

    1. م.ر ایدرم

      سلام
      شما می تونید بیشتر نسخه های دوبله شده ی توتال وار رو از http://shop.darinoos.net تهیه کنید 😉

  4. بهزاد

    سلام م.ر ایدرم
    من تو حالت نقشه بازی روم2 کلا مشکل دارم یعنی اصلا بلد نیستم اما تو بقیه بازی ها مثل روم1,ناپلئون,امپایر و…… فولم
    امکانش هست کمکم کنید؟

    1. يوني

      دوست عزيز به انجمن توتال وار فارسي مراجعه كنيد اونجا خيلي تخصصي جوابتون رو ميدن.

    2. ار

      سلام از کجا امپایرو خریدی؟؟ من هر جا مرم ندارن دانلودش هم حجمش زیاده راهنمایی کنیین ممنون

    3. م.ر ایدرم

      سایت هایی هستند که بصورت پستی هم محصولشون رو می فروشن . امتحان کنید 🙂

    4. م.ر ایدرم

      اگه سوال خاصی داشته باشید چرا که نه 😉

  5. amir

    سلام داداش خسته نباشی.من آرزو مونده بدلم که rise of persia یا Europa Barbarorum رو بازی کنم تورو خدا راهنماییم کن

    1. م.ر ایدرم

      چرا آرزو ؟

  6. محمد

    سلام بر عاشقان توتال وار!!
    خوشحال میشیم که به انجمن های توتال وار فارسی سر بزنید اونجا کلی مود و اموزش براتون اماده کردیم بیاید در کنار عاشقان توتال وار به راحتی در مورد نقشه های جنگیتون صحبت کنید
    در http://www.totalwarpersian.ir اولین و تنها ترین مرجع توتال وار ایران منتظرتون هستیم

  7. وارونا

    همیشه عکس بازی‌هاشو از همون سری اول دیدم اما متاسفانه تا الان بازی نکردم.
    اینجوری که تعریف کردی سبک بازی باید چیزی شبیه سیویلیزیشن باشه، درسته؟

    1. م.ر ایدرم

      یه شباهت هایی داره . فرقشون تو اینه که غیر از بازی تو حالت نقشه ، بازی تو حالت جنگ و بصورت ریل تایم مثل یک فرمانده ی نظامی رو هم داره . توصیه می کنم امتحان کنی حتمن

  8. ذکریا

    سلام من هنوز چند وقته پیش با روم barbarian invasion اشنا شدم و بازی کردم خیلی برام جالب بود که همچین بازیهایی که من عاشقشونم وجود داشته و من نمیدونستم. من فکر میکردم total war فقط همین دو بازیه رومه ولی بعد متوجه شدم که از این سری کلی بازی ساخته شده خیلی خوشحال شدم و تصمیم گرفتم که همشونو یکی یکی بازی کنم البته این روم اخریه زیاد با گرافیک ما سازگار نیست بازیرو در حالت low هم که بازی میکنم بازم گیر داره و حال نمیده و الان شدیدا در تلاشم که ارتقا بدم فقط برای همین بازی. من طرفدار سرسخت بازی های استراتژیکم.

    1. م.ر ایدرم

      خوشحالم که برات مفید بود

  9. سجاد

    عالی بود 🙂
    البته نسخه جدیدتر بازی یعنی Attila TotalWar هم منتشر شده که شکوه ساسانیان رو به بهترین شکل ممکن نمایش میدهد! پیشنهاد میکنم پستتون رو بروز کنید 😉

    1. م.ر ایدرم

      ایشالا در اولین فرصت

    2. محمد

      سلام

  10. آرین

    سلام دوست عزیز ازت ممنونم خیلی خوب بود

  11. حسین

    سلام
    توضیحاتت خیلی خوب بود.اونایی که دیده بودم رو به شدت تایید میکنم.
    یه سوال:
    این نسخهkingdoms باید روی medieval2 نصب بشه یا مستقله؟؟

    1. م.ر ایدرم

      سلام. خوشحالم برات مفید بوده
      اگه اشتباه نکنم روی مدیوال نصب میشه

  12. ناشناس

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  13. سعید

    سلام جدیدترین نسخه بازی روم را میخوام میشه به هم بگین یا برا یک چیزی بفرستید که دانلود کنم

  14. سعید

    سلام یک سوال دیگه اسم روم نسخه به روز چی چیه اسم سی دی را میخوام بخرم کجا اصفهان میتونم گیر بیارم

  15. آرسام

    يه سوال داشتم ميگم توتال وار مديوال قرون وسطى هست يا نه

  16. arsam

    يه سوال داشتم ميگم توتال وار مديوال ٢ در مورد قرون وسطى هست يا نه

  17. یه بند خدا

    چطوری میتونم تو روم 1 از قبیله های دیگه بشم ؟

  18. ARTIN

    سلام خیلی خوب بود فقط روم توتال وار 2 تمام تمدن هارو از همون اول داره؟ و راستی توی روم توتال وار 1 چجوری به‌ جز خاندان روم تمدن های دیگه ای رو انتخاب کنیم مثلا تمدن یونان

  19. آرسام

    از نظر من مدیوال 2 یکی از بهترین نسخه هاست واقعا شاهکار بود مخصوصا موقعی که پاپ از دستت ناراحت میشد یا اعلام جنگ صلیبی می کرد
    حمله ی مغول ها وتیموریان. کشف قاره ی آمریکا .
    واقعا این نسخه بی نظیر بود.

  20. آرسام

    جنگ های صد ساله بین فرانسه و انگلیس
    جنگ های صلیبی
    حمله ی وایکینگ ها به بریتانیای کبیر در dlc viking invasion یا هجوم وایکینگ ها
    مدیوال 1 هم مثل 2 عالیه

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم