بازی: این جنگ برای من است This War Of Mine

4
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد
کارگردان: Michał Drozdowski
سبک: Survival Game
پلتفرم: Android - PlayStation 4 - iOS, Xbox One - Microsoft Windows -, Macintosh operating systems - Linux
تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

بازی های کامپیوتری برای تعداد زیادی از مخاطبان، جزیی تفکیک نشدنی از زندگی‌شان است. سالیانه صدها بازی در ده‌ها ژانر مختلف معرفی و به بازار عرضه می شوند، اما به راستی چه تعداد از آن‌ها ماندگار می‌شوند و راز ماندگاری آن‌ها چیست؟

This War Of Mine عنوان جدیدی است که شما را به دنیایی کاملا متفاوت می‌برد. داستان کاملا ساده و در یک خط بیان می‌شود. سارایوو تحت محاصره قرار گرفته و مردم در گروه‌های چند نفره به دنبال بقا در این جنگ هستند. در واقع این بازی شما را نه در بطن جنگ و مجهر به انواع و اقسام تجهیزات جنگی، بلکه در حاشیه جنگ و به عنوان مردمی عادی که زندگی‌شان تحت تاثیر این کشمکش است قرار می دهد. لطفا فراموش نفرمایید که ما درباره عنوانی صحبت می‌کنیم که فقط 700 مگ حجم دارد!!!

This-War-of-Mine


داستان و ساختار


بازی بسیار ساده و با یک جمله تاثیر گذار شروع می‌شود:

«در جنگ‌های مدرن… شما به‌سان سگ می‌میرید، برای هیچ دلیلی !!!»

ارنست همینگوی

یک شروع طوفانی برای این عنوان. اما به راستی این دیدگاه واقع گرایانه و سیاه نسبت به جنگ از کجا نشأت می‌گیرد؟ امیر سرموویچ یکی از اعضای تیم 11bit studios، سازنده این عنوان است. او در سن 9 سالگی تجربه حضور در طولانی ‌ترین محاصره جنگ‌های مدرن در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگووین را به عنوان یک خاطره تلخ داشته است. هزاران شهروند بی‌گناه در این محاصره که در بین سال‌های 1992 و 1995 رخ داد به قتل رسیدند. او می‌گوید:

«زمانی که من ۹ سالم بود ، یک روز از خواب بیدار شدم و از بالکن خانه سربازها رو دیدم. بیدار می‌شوی و می‌بینی هیچ‌چیزی برایت باقی نمانده. نه غذایی، نه برقی‌، نه آب آشامیدنی. خمپاره‌ها و بمب‌ها بر خیابان‌ها می‌باریدند. اراذل و اوباش دور و بر خانه‌ها و مغازه‌ها می‌خزیدند، می‌کشتند و می‌دزدیدند. بعد از یک سال، خانواده‌ام از شهر گریختند. از آن زمان من در مورد چیزی که دیدم فکر می‌کردم. من یک چیز را می‌دانم‌، ممکن است برای هر کسی این اتفاق رخ دهد. جنگ همیشه در خانه یک نفر رخ می دهد.»

پس در واقع این بازی بیان احساسات کسی است که در بطن این حوادث بوده و چهره کریه و کثیف جنگ را کاملا لمس کرده و از آن بیزار است. همانگونه که بر دیواری از این بازی با خطی درشت نوشته شده‌: لعنت به جنگ‌.

this-war-of-mine-07-700x393

 


گیم‌پلی


گیم‌پلی بازی بسیار ساده و درگیر‌کننده است. هدف بقای بیشتر است. شما با سه نفر بازی را شروع می‌کنید که توانایی‌های متفاوتی را دارند و زمانی به اتمام می‌رسد که هر سه آن‌ها به قتل برسند. بازی به دو بخش روز و شب تقسیم می‌شود. به‌طور خلاصه مهم‌ترین فعالیت‌ها این است که در طول روز باید به تجهیز پایگاه خود و رسیدگی به افراد پرداخته و در شب نیز به تقسیم وظایف و یا استراحت دادن به افراد و همچنین سرقت از باقی پایگاه‌ها بپردازید. طراحی سرقت‌ها نیز بسیار هوشمندانه است. از خانه‌های خالی یا با سکنه‌ای ترسو در بازی وجود دارد‌، تا پایگاه‌‌هایی که توسط افراد مختلف حفاظت می‌شود. برای هر کدام باید استراتژی مناسب خود را در نظر بگیرید.

this-war-of-mine-e3-2014-2


گرافیک


طراحی هنری این بازی بسیار هوشمندانه و تاثیر گذار است. نحوه ارائه بازی به صورت پلتفرمر است. بازی بر روی یک صفحه دو بعدی با یک دوربین که عمود به صفحه به قضایا نظاره می کند اتفاق می‌افتد و شما فقط با کلیک ماوس به انجام آن می‌پردازید.

نحوه ارایه گرافیکی کل فضای بازی بسیار تیره و با رنگ‌های بسیار نزدیک به سیاه است که بیانگر همان دید طراحان نسبت به ماهیت جنگ است. پس زمینه‌ها نیز اسکچ های سیاه و سفید متحرکی از شهرهای جنگ‌زده را به نمایش می‌گذارد. نهایتا باید گفت طراحی گرافیکی این اثر کاملا ساده و بدون زرق و برق رایج و در راستای بیانی تاثیرگذار از مفاهیم ضد جنگ است.


جمع‌بندی


This War Of Mine قطعا عنوانی است که از عدم تجربه آن حسرت خواهید خورد. عنوانی که دو سال طراحی و اجرای آن توسط تیمی کوچک زمان برده و اکنون به بازار ارایه شده است. نمرات منتقدین نیز به این عنوان قابل توجه است و خبر از اثری کاملا قابل احترام می‌دهند. gamerankings با جمع کردن نمرات مختلف از منتقدان به نمره 81/60 از 100 دست یافته که نمره بسیار قابل قبولی است. در شبکه استیم نیز بازیکنان به این اثر نمره کامل یعنی 10 از 10 داده‌اند. IGN می‌گوید این عنوان شاید همان بازی‌ای است که ما در مورد جنگ می‌خواهیم. این فرضیه این بازی است‌: هیچ نشانگر هدفی وجود ندارد‌، هیچ کشتار مجللی وجود ندارد … شما فقط مردم عادی ای هستید که می‌خواهید از جنگ ، جان سالم به در ببرید.

نکته جالب دیگری در مورد این عنوان وجود دارد‌، رفتار سخاوتمندانه و زیبای تیم سازنده در قبال ارائه نسخه‌های قفل شکسته در شبکه‌های تورنت است. اعضای این تیم با فرستادن یک نماینده به شبکه‌های توزیع تورنت به کاربران یادآور شد که اگر به هر دلیلی‌، اعم از عدم توانایی در پرداخت مبلغ یا محدودیت و یا شرایط بد اقتصادی توانایی خرید این عنوان را ندارید، برای کپی کردن و دانلود آن  راحت باشید. ما احساس نارضایتی نمی‌کنیم. در واقع اگر عنوان ما را شایسته احترام دیدید ، به دیگران هم اطلاع دهید. سازندگان این عنوان حتی در پیشنهادی سخاوتمندانه گفته‌اند که هر کس که دوست دارد نام خود را اعلام کند تا ما کد خرید این بازی از طریق شبکه استیم را به صورت رایگان در اختیارش قرار دهیم. در واقع چنین دیدگاهی ، آن هم در زمانی که شرکت های بسیار بزرگ صنعت بازی سازی روز به روز بیشتر به فکر پر کردن جیب خود هستند ، بسیار ستودنی و ناب است.

در پایان مایلیم تا از شما خوانندگان بپرسیم، جنگ شما چگونه است؟

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. ارس یزدان پناه

    آرت ماجرا خوشگله … منتها من حس می کنم پلت فرمر این شکلی مزاجمو می زنه … یعنی پلت فرمر با اکشن بالا و ادونچر خشن تر و کم تر ….

  2. امیر حسین

    از زیبایی این بازی دارم میمیرم

    1. سید محمد حکیم

      زنگ بزنم آمبولانس بیاد کشیک وایسه ؟ 😀

  3. NSA

    فقط می تونم بگم که این بازی فوق العاداس

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • مجله سفید ۲: ارتش اشباح

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید