جان اسنو: زنده یا مرده؟

18
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

کیت هرینگتون می‌گوید دیگر قرار نیست به سریال برگردد. این یعنی پایان کار جان اسنو مگر این که دست‌اندرکاران سریال یک بار دیگر بیننده‌ها را ترول کرده باشند.

سوالی که این روز‌ها همه‌ی طرفداران سریال گیم آو ترونز یا به قولی «بازی تاج و تخت» از خودشان می‌پرسند این است که آیا واقعاً جان اسنو یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های سریال مرده است؟ اینطور به نظر می‌رسد. اما اگر مارتین نویسنده‌ی کتاب‌های «نغمه‌ی آتش و یخ» یک چیز به ما یاد داده باشد این است که مردن در وستروس و اسوس لزوماً به معنی پایان کار نیست!

توجه: این مطلب مشمول زمان شده است.

جان اسنو

بگذارید با هم چند مسئله را بررسی کنیم و نهایتاً شما می‌توانید تصمیم بگیرید جان اسنو مرده است؟ زنده است؟ و یا مرده و برخواهد گشت؟

جان اسنو

سریال یا کتاب؟

همانطور که طرفداران مجموعه می‌دانند از همان اول هم اچ بی او(HBO) عنوان کرد که قرار نیست اثری نعل به نعل از نغمه‌ی آتش و یخ به بیننده‌ها تحویل بدهد. این ماجرا از همان فصل اول در تغییرات ریزی که این جا و آن جا طرفداران کتاب رویش انگشت می‌گذاشتند مشخص بود. در ضمن می‌دانیم که دست‌اندرکاران سریال به خصوص دن ویس قبل از شروع فصل پنجم بارها اعلام کرده بود که سریال قرار است تفاوت‌های عمده ای با کتاب پیدا کند و خط روایتش را کلاً از کتاب دور خواهد کرد. او هشدار داد:

خواننده‌های کتاب باید مراقب باشند چون این فصل برای آن‌ها هم پر از غافل‌گیری خواهد بود.

البته هم در پایان کتاب پنجم یعنی «رقصی با اژدهایان» و فصل پنجم سریال جان توسط برادران عصیان‌گرش کشته می‌شود. ولی یک چیز حداقل در مورد کتاب حتمی به نظر می‌رسد. اگر مارتین جان اسنو را تماماً از داستانش حذف کند، در نبود سم‌ول تارلی، هیچ راوی دیگری برای بخش دیوار و شمال نخواهد داشت و مجبور است ملیساندر یا یکی از مردمان آزاد را به عنوان راوی در نظر بگیرد.

ولی در مورد سریال اینطور نیست! سریال بدون جان هم روایت شمال را ادامه خواهد داد.

جان اسنو

“مرده یعنی مرده!”

این جوابی بود که دن ویس به سوال مکرر طرفدار سریال در مورد مرگ  جان داد. “امیدوارم با پخش قسمت آخر سریال و صحنه‌ی آخرش کوچکترین شکی در دل تماشاگران نمانده باشد.”

البته می‌دانید که یک بخشی از این صحبت‌ها می‌تواند صرفاً برای داغ کردن هر چه بیشتر بحث در مورد مرگ جان باشد. ولی هر چقدر پیش می‌رود امید طرفداران به برگشت جان کمتر می‌شود.

از طرفی هم بیاید با هم صادق باشیم. کسی شکی در مردن جان ندارد. سوال این است که آیا جان مرده باقی می‌ماند یا نه!

کیت هرینگتون بازیگر جان اسنو

کیت هرینگتون: “قرار نیست به سریال برگردم!”

این هم حرفی که هرینگتون در مصاحبه اش با اینترتینمنت ویکلی عنوان کرده! او اعلام کرد که سازندگان سریال گیم آو ترونز برای فصل بعدی با او قراردادی نبسته اند!

البته کسی چه می‌داند؟ شاید برای فصل هفتم با او قرارداد بسته باشند. چون اگر کمی روند پیشرفت کتاب‌ها و سریال را مقایسه کنید متوجه می‌شوید که سریال حتا بدون جان هم می‌تواند یک فصل به پیش برود.

ملیساندرا کسی که می تواند جان اسنو را زنده کند

مرده‌ها در وستروس با مرده ماندن مشکل دارند

به نظرتان تصادف جالبی نیست که مردن جان با آمدن ملیساندر هم‌زمان شده است؟ ملیساندر که یکی از راهبه‌های خدای نور است مثل توروس راهب سرخ، صاحب قدرت‌های جادویی است. البته هیچ جا عنوان نشده که او هم مثل توروس که بریک داندریون را زنده کرد قادر است مرده زنده کند. ولی کسی چه می‌داند.

از طرفی حتا اگر ملیساندر نتواند جان را زنده کند شاید افراد دیگری وجود داشته باشند که بتوانند این کار را بکنند.

یک تئوری دیگر که البته مربوط به کتاب است اینطور است که شیرین در کتاب زنده است و ممکن است ملیساندر با قربانی کردن شیرین جان را زنده کند. ولی برای این کار ملیساندر دلیل موجهی نیاز خواهد داشت. شاید او متوجه شود قهرمان خدای نور نه استنیس، که در واقع جان اسنو است؟

برن برادر جان اسنو

راستی استارک‌ها وارگ هستند!

خیلی از طرفداران کتاب می‌دانند که همه‌ی فرزندان استارک رابطه‌ی عمیقی با گرگ‌هایشان دارند و بجز برن که مشخصاً یک وارگ است، جان هم گاهی نشانه‌هایی از این ارتباط با گرگش “روح” را بروز داده است. شاید در آخرین لحظه روحش در گرگش وارده شده باشد؟

و در آخر…

حتا اگر جان در سریال مرده باشد که اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم همه‌ی شواهد دال بر این است که لااقل جان در فصل بعدی حضور نخواهد داشت، لزومی ندارد این موضوع را به کتاب تعمیم بدهیم. به خصوص که مارتین بارها در مصاحبه‌هایش در مورد مرگ جان اینطور گفته که “مرگ در وستروس لزوماً به معنی پایان کار نیست!”

جان اسنو

ولی دن ویس به صراحت می‌گوید: “همین است که هست! کاریش نمی‌شود کرد. هرینگتون بازیگر توانایی است و خیلی هم خوش قیافه است و کار کردن با او واقعاً آسان است. فیلم برداری صحنه‌ی آخر واقعاً برای همه‌ی ما دردناک بود…”

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. طراحی سایت

    من مطمئنم جان وایت واکر میشه 🙂

    1. زهرا

      صد درصد موافقم

    2. پارسا

      به نظر من اون زن مو قرمزه (همان جادوگره)زندش می کنه چراکه تو قسمت های قبل شاهد زنده شدن مرده ها توسط خدای نور شدیم!

    3. علی

      امروز تو قسمت دوم فصل 6 جان زنده شد : )

  2. تبلت فون

    به طریقی برمیگرده جان اسنو نقشش تازه شروع شده

  3. لاله

    سلام. من نظرم اینه که ملیساندرا اونو زنده میکنه،چون قدرت زنده کردن مرده ها رو داره و قبلا توی قسمت های قبلی دیدیم،از این در گذر ملیساندرا توی آینده جان ی چیزهایی رو دید که زندگیش رو متحول میکنه حالا دیالوگش رو یادم نیست ولی جان بازیگر اصلیه و نمیشه بع این راحتی کنار گذاشته شه

    1. پارسا

      کاملا موافقم من خانم لاله

  4. ناشناس

    اصن همه قیافش یه طرف موهاش یه طرف
    بیاد که خوبه D:

  5. MASTER JOINT

    با توجه به عکسی که از جان در پشت صحنه درز کرده و تریلر فصل ششم که ملیساندر بالای سر جان اتیش روشن کرده و دستش رو صورت جانه جان اسنو در فصل 6 زنده حضور پیدا میکنه اخبار کاملا صادقانس و اگر در گوگل جست و جو کنین ترینر رو و توضیحات دوستان مترجم ترینر و عکس های پخش شده رو ببینین متوجه میشین خودتون و این نقشه کارگردان فیلمه که سورپرایز کنه همرو براتون عجیب نیس که همه در صدد این هستن بگن جان اسنو مرده؟وهمیه این فیلم پر از غافلگیری بوده تمام عوامل فیلم سعی دارن بگن جان مرده پس یه جای کار میلنگه صد در صد زنده میشه دوباره

  6. علی

    هه جان اسنو زنده شد 🙂

  7. مجتبی

    جان اسنو برگشت و دمار از روزگار اونایی که بهش خنجر زدن در میاره و یه ارتش بزرگ بوجود میاره و دهن مرده های یخی و سرویس میکنه بعدشم وینترفلو میگیره ولی یه حسی بهم میگه روی تخت آهنی نمیشینه بلکه به دنریس تارگرین کمک میکنه که به تخت آهنی برسه

  8. mostafa

    سلام من همین الان قسمت 2 فصل 6 دیدم جان اسنو زنده میشه این جادوگره زندش میکنه… اگه جان اسنو میمرد سریال به گوه کشیده میشد

  9. وحید

    شعور داشته باشید. داستان رو لو ندید. شاید یه نفر هنوز فصل 6 رو شروع نکرده باشه.

  10. صاعقه

    گور بابای جان اسنو………

    1. javad

      گور بابای خودت چرا فحش میدی حالا

  11. ناشناس

    منم فصل 6 رو هنوز ندیده بودم ولی با کامنتای اینجا فهمیدم که چی میشه ! لو ندین داستانو ! ولی کلا هم مطمئن بودم که جان نمی میره !

  12. سینا تاج

    به نظرم تا اخرش هست و یا شاه میشه یا خواهرش شاه میشه بعد مادر اژدها میمیره یا اریا مادر اژدها رو میکشه یا برادر ملکه کوتوله هه هست اون میکشه یا خود جان

  13. خدایاااااااا چرا

    با تاخیر؛/بنظر من جان زنده میشه شک نکنید:)

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • ماورا: سلسله جنایت‌های بین کهکشانی

    نویسنده: م.ر. ایدرم
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • مجله سفید ۱: هیولاشهر

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید