مجموعه عکس هیتلر : آن رویی که هیچکس ندیده بود

2
این مطلب به بوک‌مارک‌ها اضافه شد
این مطلب از بوک‌مارک‌ها حذف شد

آلبوم عکس‌هایی از هیتلر که کمتر کسی دیده است و نشان‌دهنده‌ی تکنیک‌های سخنرانی هیتلر است. همان تکنیک‌هایی که به واسطه‌شان ملتی را با خود همراه کرد.

این مجموعه عکس هیتلر قرار نیست او را انسان بهتری نشان بدهد. هیتلری که اینقدر از او متنفرند و دوستش دارند زمانی محبوب قلب‌های آلمان بود. شاید تا پیش از آن که چهره‌ی حقیقی‌اش برملا شد. و بعد از آن هم عاشقان بسیاری داشت. هنوز دارد. شاید خواهد داشت. هر قدر هم این عشق اشتباه و احمقانه باشد. شخصیت‌هایی مثل هیتلر با وجود جنایت‌هایی که علیه بشریت کرده‌اند، همچنان پنجه‌ی تسلطشان را روی اذهان انسان‌ها تا قرن‌ها بعد حفظ می‌کنند. مجنون و قاتلی قسی‌القلب یا منجی و پیشوای مردم آلمان، هیتلر همیشه هیتلری نبود که در قلب آلمان سخنرانی‌های شورانگیز می‌کرد و ملتی را به جنون جمعی می‌کشید. او از لحظه‌ی اول انسانی کاریزماتیک نبود.

این عکس‌ها دقیقاً بعد از آزادی اش از زندان در 1925 گرفته شده اند. عکاسشان هاینریش هافمن. کسی که در کتابش تحت عنوان “هیتلر دوست من بود” اعتراف می‌کند که هیتلر از او خواسته عکس‌ها را از بین ببرد. اما او این کار را نمی‌کند.

در این عکس‌ها هیتلر را می‌بینید که ژست‌های مختلفش را تمرین می‌کند و همزمان به صدای ضبط شده‌ی سخنرانی اش که از گرامافون در حال پخش شدن است گوش می‌دهد. همین موضوع نشان می‌دهد که کاریزما هم صرفاً یک سلاح است که استفاده از آن قابل یادگیری است. وقتی بحث از همراه کردن احساسات عمومی و سوار شدن بر موج خشم و خشونت مردمی برای دست یافتن به اهداف پلید باشد، سلاح مورد علاقه‌ی دیکتاتورهای تاریخ بوده است.

بیشتر بخوانید: پنج حقیقت جالب در مورد هیتلر که شاید ندانید


یک – هیتلر عادت داشت در برابر آینه سخنرانی‌هایش را تمرین کند.

1 هیتلر


دو – عکس‌ها قرار بوده به او تصور بهتری از چهره‌اش در حین سخنرانی در برابر ملت ژرمن بدهد. او ژست‌های صحیح را انتخاب می‌کرد و سعی می‌کرد ژست‌های اشتباه را از رفتارش حذف کند.

2 هیتلر


سه – عکس‌ها به هیتلر کمک می‌کردند که حرکاتش را بهتر تحلیل کند تا هر چه بهتر روی شنوندگانش تأثیر بگذارد. این باعث می‌شد دقیقاً جایی که باید از زبان بدنش استفاده کند و حرکات اضافه را به حداقل برساند.

3 هیتلر


چهار – جذابیت مرگبار هیتلر. موضوعی که تا سال‌ها بعد از پایان نازیسم مورد مطالعه قرار گرفت. با مطالعه‌ی او تحلیل‌گر‌ها سعی کردند در برابر رویش مجدد فاشیسم به جهانیان هشدار بدهند و نشان دهند چطور رهبرهای پوپولیست در نهایت به رهبرانی فاشیست تبدیل می‌شوند.

4


پنج – او سعی می‌کرد جذبه را در حرکاتش مجسم کند و جلوی چشم بیاورد. بسیاری از عکس‌ها شاید مضحک به نظر برسند و برای همین هم هیتلر از دوستش خواهش کرد نابودشان کند. هافمن این کار را نکرد.

5


شش – عکس‌ها تا مدت‌ها در آرشیو هافمن مخفی بود. هافمن در پایان جنگ بازداشت شد. دست سرنوشت عکس‌ها را سالم نگه داشت.

6


هفت – عکس‌ها دریچه‌ای کم‌نظیر به شخصیت قهار و سلطه‌جوی هیتلر بدست می‌دهند. آدم با دیدن این عکس‌ها رویی از هیتلر را می‌بیند که خودش مایل نبوده دیده شود.

7


هشت – هیتلر به شدت در مورد ظاهرش حساس بود. مشتاق بود بداند مردم او را چطور می‌بینند. او یک نارسیسیست واقعی بود و رویاهایش هم از مگالومانیای شدیدش خبر می‌دادند. وسواس شدیدی به پاکیزگی داشت و این وسواس پاکیزگی از حدود معمول فراتر می‌رفت و به چیزهایی چون زبان، هنر و نژاد کشیده می‌شد. بیشتر بخوانید.

8


نه – هیتلر جذابیتی آن طور داشت که مردم را از تفکر بازدارد. تفکر که قاعدتاً تنها سلاح در برابر احساسات کور است.

9


ده – رهبر نازی‌ها انتشار این عکس‌ها را ممنوع کرد که “دون از شأن او هستند”. او دلش نمی‌خواست مردم فکر کنند پیشوا هرگز نقصی داشته است.

10


یازده – فاشیسم از نوع آلمانی‌اش زاده‌ی تفکرات افراطی «پاکیزگی» هیتلر است. این موضوع به خصوص در یونیفرم ارتش نازی تأثیر داشت.

11


دوازده – گرفتن ناخالصی چیزی بود که ازش یاد می‌گرد. فاشیسم به ترتیبی سرکوب هر صدای دیگریست.

12


سیزده – او معتقد بود باید راه سومی به جهان ارائه کرد. اما راه سوم چیزی جز مرگ و ویرانی تجسم نمی‌کرد.

13 هیتلر


چهارده – هافمن دستیارش در عکاسی که دختری به نام اوا براون بود را به هیتلر معرفی کرد…

14 هیتلر

سفید کاغذی
جدیدترین شماره کاغذی سفید را بخرید
شماره ۳: پری‌زدگی
برچسب‌ها:
مشاهده نظرات
  1. آدولف هیتلر

    اینا هم فتوشاپ هستند آریایی‌ها!

  2. داریوش

    کاش از کوروش جنایتکار باستان و جد هیتلر هم مستنداتی به این شکل وجود داشت

نظر خود را بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن نظر:

پیشنهاد کتاب

  • خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی

    نویسنده: بهزاد قدیمی
  • مجله سفید ۳: پری‌زدگی

    نویسنده: تحریریه‌ی سفید
  • سرد

    نویسنده: النا رهبری
  • گریخته: هفت‌روایت در باب مرگ

    نویسنده: گروه ادبیات گمانه‌زن